پنجمین همایش سندرم داون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

پنجمین همایش سندرم داون با همکاری مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،دکتر نصرا... اسکندری معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در"پنجمین همایش سندرم داون" در سخنانی با تاکید بر اینکه مراکز علمی به ویژه دانشگاهها نقش موثری در فرهنگ سازی نگرش مثبت آحاد جامعه نسبت به سندروم داون دارند، تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های علمی که در واحد تهران مرکزی وجود دارد می توانیم با برگزاری اینگونه همایش ها ، همگام و همراه در کنار خانواده های این عزیزان قرار بگیریم.

این گزارش حاکی است، دکتر ساحل همتی دبیرعلمی همایش پنجمین همایش سندرم داون در سخنانی اظهار کرد: " سندرم داون " ، نوعی بی نظمی در ترتیب کوروزومی است که د ر مراحل جنینی و هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد، کسانی که سندرم داون دارند در سلولهای بدن خود به جای 46 کروموزوم ، 47 کروموزوم دارند کروموزوم بخش بسیار کوچکی از سلول است که ژن ها در آن جمع شده اند و حاوی اطلاعاتی است که بدن مارا شکل میدهد به عنوان مثال: رنگ پوست-چشم- موها مونث و مذکر بودن در همین بخش کوچک مشخص میشود. کروموزوم اضافی در بدن فردی که سندرم داون دارد در روال شکل گیری موارد یاد شده تاثیر می گذارد. افراد با سندرم داون تفاوتهایی با دیگران دارند، بخشی از این تفاوتها مربوط به خصوصیات ظاهری و بخش دیگر مربوط به ویژگیهای ذهنی می شود.

وی تاکید کرد: مباحث علمی که توسط متخصصان ارائه می شد وهمچنین سه کارگاه آموزشی ، در دو بخش " کاملا تخصصی برای متخصصان و کارشناسان توانبخشی " و " قابل استفاده خانواده های بیماران سندرم داون " ارائه شد.

همتی اضافه کرد: مباحث علمی این همایش دو روزه برای تمامی کارشناسان و متخصصان گروههای توانبخشی ، متخصصان داخلی ، اطفال ، روانشناسی بالینی و روانپزشکان ، قابل استفاده بود.

وی اضافه کرد: پنجمین همایش علمی سندرم داون ایران ، ده امتیاز بازآموزی برای تمامی متخصصان شرکت کننده در نظر گرفته است.

همتی گفت: برای تشخیص تولد نوزادان با سندرم داون، باید آزمایش های غربالگری در 3 ماه اول بارداری بطور مرتب انجام شود.

همتی افزود: کودکان با سندرم داون عمدتا از مشکلات قلبی،گوارشی و ضعف سیستم تنفسی رنج می برند و بعد از تولد چنین نوزادانی باید اقدامات توانبخشی کاردرمانی و گفتار درمانی برای آنها آغاز شود. در ادامه دبیر علمی پنجمین همایش سندرم داون گفت:80 درصد کودکانی که با سندرم داون متولد می شوند از مادرانی با سن کمتر از 30 سال هستند.

بر اساس این گزارش دکترافسانه صمد زاده دبیر اجرایی همایش در گفت و گویی کوتاه در حاشیه این همایش گفت: 70 مقاله علمی و 48 پوستر در همایش ارائه شده و تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران به عنوان سفیران سندرم داون معرفی شدند.

وی با بیان اینکه " توانبخشی و آشنایی خانواده با توانبخشی سندرم داون " محور اصلی این همایش علمی می باشد، افزود : برهمین اساس ، مباحثی همچون " خانواده و سندرم داون " ، " مسایل روانشناختی و سندرم داون " و " مشکلات رفتاری در افراد سندرم داون " در قالب سخنرانی و برگزاری کارگاه ارائه شد .

ایرج نوذری هنرمند سینما و سفیر سندرم داون با تاکید بر اینکه سندرم داون بیماری نیست بیان کرد: سندروم داون، شرایطی است که بر عده ای تحمیل شده است.

وی افزود: سندرم داون در کشور ما نیاز به آموزش دارد و باید برنامه های مختلف برای شناساندن این مشکل تولید شود.

نوذری اضافه کرد: من در طول زندگی ام با خانواده های مختلفی که دارای فرزندان اینچنین هستند در ارتباط بوده ام و دخترم فیلمی 40 دقیقه ای به نام فرشتگان کره زمین درباره این کودکان ساخته است که بزودی منتشر می شود.

گفتنی است، پنجمین همایش سندروم داون در دان طی دو روز به همت حوزه معاونت دانشجویی واحد تهران مرکزی و با حضور جعی از استادان، دانشجویان و پیش کسوتان علم روانشناسی، خانواده هایی که کودکان آنها دارای سندرم داون بودند و همچنین چهره های هنری و ورزشی از جمله: فریبا کوثری، فاطمه گودرزی، ایرج نوذری، نیما نکیسا و روزبه نعمت الهی بعنوان سفیران سندرم داون در تالار همایش های دانشگاه (شهید باکری) برگزار شد.

20101

کد خبر: 626243

وب گردی

وب گردی