قاره سبز روی گاز ایران حساب می کند/ال ان جی مهم ترین گزینه صادراتی ایران به اروپا

بالاترین مقام انرژی اروپا اعلام کرد که ال ان جی ایران می تواند نقشی مهم در تامین انرژی قاره سبز ایفا کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، بالاترین مقام انرژی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مسئولان صنعت نفت ایران اعلام کرد که ال ان جی ایران می تواند در سه یا چهار سال آینده، نقشی مهم در سبد انرژی قاره سبز ایفا کند.

میگل آریاس کانته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا، که همراه با هیئتی از مسئولان این نهاد و به همراه فدریکا موگرینی کمیسر روابط خارجی این اتحادیه به تهران سفر کرده بود، روز شنبه (28 فروردین ماه) با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدار کرد.

در پاییز سال 2015 میلادی کمیسیون انرژی اروپا برآورد کرده بود که تا سال 2030 میلادی، ایران می تواند سالانه 25 تا 35 میلیارد مترمکعب گاز، به طور عمده در قالب محموله های ال ان جی به اروپا صادر کند.

کانته پس از دیدار با مسئولان ایرانی اعلام کرد که اکنون باور دارد که در سه یا چهار سال آینده، حجمی قابل توجهی از گاز ایران می تواند به اروپا فرستاده شود زیرا مسئولان ایرانی برای تکمیل عملیات ساخت سه مجموعه تاسیسات ال ان جی تلاش می کنند.

وی گفت: توسعه تاسیسات گاز، به زمان چندانی نیاز ندارد؛ بی گمان این اتفاق فردا محقق نمی شود، اما در میان مدت روشن است که ال ان جی یکی از گزینه هاست و این مسئله با راهبرد امنیت عرضه اتحادیه اروپا همخوانی دارد.

به گفته کانته، مسئولان ایرانی به روشنی اعلام کردند که در کوتاه مدت، علاقه ای به ایجاد خط لوله صادرات گاز به اروپا ندارند زیرا چنین پروژه ای به زمان زیاد و رایزنیهای پیچیده سیاسی نیازمند است.

کانته گفت: این مسئله باعث می شود که ال ان جی، مهمترین گزینه ایران برای صادرات گاز به بازارهای جهانی و بازار اروپا باشد.

وی همچنین با اشاره به چالشهای ناشی از وابستگی اروپا به واردات گاز از روسیه، اعلام کرد که ایران می تواند یکی از گزینه های مطلوب برای تامین گاز اروپا در آینده باشد زیرا این کشور با وجود تنش با کشورهای اروپایی، هرگز در قطع صادرات انرژی به این قاره پیشدستی نکرده است.

کمیسیونر انرژی اروپا گفت: ایران هرگز از نفت و گاز به عنوان سلاح سیاسی استفاده نکرده است.

در جریان سفر این هفته کمیسیونر اروپا، نقشه راه برای توسعه روابط انرژی اتحادیه اروپا و ایران تعیین شده است؛ دو طرف سه کارگروه مشترک انرژی ایجاد می کنند و سالانه یک نشست وزارتی خواهند داشت.

دو طرف همچنین برای همکاری در پروژه های انرژی هسته ای صلح آمیز، به توافقهایی دست یافتند.

نقطه عطف دیگر، برگزاری اجلاس تجاری انرژی است که امید می رود در سال آینده میلادی برگزار شود که یکی از موضوعهای اصلی آن، شکل قراردادهای انرژی در آینده خواهد بود.

به گفته کانته، در شرائط کنونی قیمتهای پرنوسان و پایین در بازار نفت، ایجاد قراردادهای نفتی منعطف تر، اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: ما باید تلاش کنیم که قراردادهای نفتی را در قالبی نوین سازماندهی کنیم تا شرکتهای اروپایی تشویق شوند به ایران بیایند و در بخشهای بالادستی، میان دستی و پایین دستی سرمایه گذاری کنند.

402/601

کد خبر: 626268

وب گردی

وب گردی