سلول های خورشیدی با نانوماده درخشان

فیزیکدانان موفق به کشف ویژگی های جدید رادیکالی در یک نانو ماده شده اند که فرصت های جدیدی را برای ساخت سلول های بسیار کارآمد ترموفتوولتائیک ارائه می دهد. این سلول ها روزی می توانند در تاریکی حرارت را بگیرند و آن را به برق تبدیل کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه کالیفرنیا، یک ماده جدید مصنوعی یا متامتریال (فرامواد) را ارائه کردند که با گرم شدن، به طرز غریبی می درخشد.
متامتریال یا فرامواد (Metamaterial) به ماده مرکبی گفته می شود که دارای خواص نامتعارف الکترومغناطیس در ساختار وجودی خود است.
یافته های جدید محققان می تواند تحولی در ساخت سلول هایی معروف به سلول های ترموفتوولتائیک ایجاد کند که حرارت ساطع شده را به برق تبدیل می کنند.
به گفته محققان، سلول های ترموفتوولتائیک این پتانسیل را دارند که از سلول های خورشیدی بسیار کارآمدتر باشند و متاماده مورد نظر می تواند به بالفعل درآوردن این پتانسیل سلول های ترموفتوولتائیک کمک کند.
پیش بینی شده است که کارایی سلول های ترموفتوولتائیک دو برابر بیشتر از سلول های متعارف خورشیدی باشد.
این سلول ها برای تولید برق نیازی به نور مستقیم خورشید ندارند و در عوض می توانند حرارت محیط اطراف خود را به شکل پرتو مادون قرمز برداشت کنند و نیز با ترکیب با یک فیتیله، انرژی تولید کرده و یا حرارت ساطع شده از موتورهای داغ را بازیافت کنند.

20103

کد خبر: 626352

وب گردی

وب گردی