مصباحی‌مقدم: می‌دانستیم لیست اصولگرایان رای نمی‌آورد

عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید از ابتدا می‌دانستیم که لیست ائتلاف اصولگرایان رای نمی آورد ولی چاره‌ای نداشتیم.

به گزارش ایسکانیوز ، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای شاخص شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یکی از اصول‌گرایانی است که از راه‌یابی به مجلس دهم بازمانده زیرا اکثریت شرکت‌کنندگان در تهران به فهرست رقیب رای دادند؛ کامل و بدون کم و کسر.

با این حال مصباحی مقدم «لیستی رای دادن مردم تهران» را به خودی خود «امری مبارک» توصیف می‌کند هر چند درباره این پدیده دلایل متفاوتی در قیاس با تحلیل طیف پیروز می آورد.

اهم سخنان وی درباره انتخابات هفتم اسفند 1394 را در ادامه بخوانید؛

* در تهران آرا نشان می‌دهد مردم به دو لیست در مقابل هم رای دادند: یکی لیست امید که کف آرای آن یک میلیون و 50 هزار رای بود و سقف آرای آن یک میلیون و 600 هزار رای و دیگری لیست مقابل یعنی لیست ائتلاف اصولگرایان که کف آرای آن 700 هزار بود و سقف آرا یک میلیون و خرده ای که متعلق به دکتر حداد عادل است. ملاحظه می کنید که به استثنای دکتر حداد عادل که اندکی میزان رای ایشان نسبت به دوره قبل کاهش داشته بقیه آرا افزایش داشته اند.

* میزان رای خود بنده دو برابر شده مع ذلک انتخاب نشده‌ایم. این وضعیت نشان‌دهنده این است که در این دوره مردم تهران به لیست ها رای داده‌اند واین موضوع به خودی خود اتفاق مبارکی است زیرا نشان از این دارد که زمینه برای فعالیت احزاب قدر و فراگیر ایجاد شده و هر دو جریان باید از این فرصت استفاده کنند. زین پس لیست ها با هم رقابت می‌کنند .

* ترکیبی که در تهران برای مجلس دهم به وجود آمده نشان دهنده این است که کار پخته و حساب شده ای صورت نگرفته و جهتی را برای مجلس آینده در ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برنامه ریزی نکرده است.

* این که یک چهره اقتصاد‌دان در لیست پیروز در انتخابات نمی‌بینید و 10 چهره اقتصاددان را در لیست مقابل می بینیم. از اساس چهره ها در این لیست شناخته شده نیست. یعنی کسانی انتخاب شده‌اند که مردم از روی شناخت و داشتن امتیازات آن ها را انتخاب نکرده‌اند اما حزب که شکل بگیرد می تواند افراد برجسته و معتبر را برای مجلس پیشنهاد کند.

*ما اصول‌گرایان در تهران خودمان را بازنده نمی‌دانیم چرا که به وظیفه عمل کردیم. این احتمال را می‌دادیم رای نیاوریم اما گفتیم اگر دور هم جمع شویم و ائتلاف تشکیل دهیم این احتمال وجود دارد که در انتخابات تهران پیروز شویم اما اگر ائتلاف تشکیل ندهیم به طور حتم پیروز نمی شویم پس اصل ورود به انتخابات و ائتلاف اصل خوبی بود.

* لیستی که ما ارائه کردیم این لیست درست است که حاصل ائتلاف بود اما لیستی بود که قابلیت تخریب بالایی داشت و دیدم که این تخریب خیلی قوی صورت گرفت، به حساب این که عده ای که در این لیست هستند تندرو هستند و مخالف برجام هستند تمام لیست را کوبیدند حال آن که هم از نقطه نظر گروه رقیب هم افراد معتدل در لیست بود هم افرادی که آن ها تعبیر به تندرو می کنند.

*در جلسه شورای مرکزی روحانیت مبارز پیش از انتخابات به این نتیجه رسیدیم که لیست ائتلاف رای نمی آورد اما چاره ای جز ترکیبی که لیست با آن بسته شد، نبود.

* لیست، لیستی نبود که رقیب نتواند روی آن تخریب کند و حتی در جلسه شورای مرکزی روحانیت مبارز قبل از انتخابات زمانی که آن لیست ارائه شد بالاتفاق این نظر داده شد که این لیست در مقابل رقبا رای نمی آورد.

* بخشی از حامیان ما به میدان نیامدند. آن هایی که به صورت سنتی به حمایت ما می امدند این بار بخشی از آن ها به حمایت ما نیامدند و این از آراء آقای حداد مشخص است

*نکته دیگر به میدان امدن لیدر اصلاحات بود. با یک ویدئو اینستاگرامی و با استفاده از ماهواره ها. این که فراخوان کنند" تکرار می کنم ، به هر دو لیست کامل رای بدهید" اثر خود را بر حامیان رقبای ما گذاشت. آن ها به صورت گسترده پای کار آمدند و حتی عده ای از ان ها برای نخستین بار بود که وارد انتخابات می شدند و شناسنامه هایشان را نشان می دادند. پس به میدان آمدند .

*فضای مجازی در سازماندهی رای رقبای ما حتی در روز انتخابات هم فعال بود و در طرف مقابل نیز روز انتخابات این فضای مجازی در تخریب ما کار می کرد.

*هزینه انتخاباتی ما بسیار پایین بودو همینجا اشاره کنم که برای هزینه های انتخاباتی با مشکل مالی رو به رو بودیم . هیچ اسپانسری نداشتیم . هیچ کس کمک نکرد. نه تنها هیچ نهادی کمک نکرد که البته جای آن نبود. هیچ صاحب سرمایه ای هم کمک نکرد.

* آن دو چهره روحانی به حساب روحانی بودن نیست که جریان مقابل را مدیریت می کنند و در دست دارند بلکه به حساب سوابق سیاسی و مسئولیت هایشان است. هم در لیست ما 4 روحانی حضور داشت که در لیست رقیب نبود و هم لیست مورد حمایت جامعتین بود . در حالی که آن ها مجمع روحانیت را هم به عنوان یک تشکل روحانیت رسمی در پشت خود نداشتند. یعنی لااقل تبلیغاتی نشد که مجمع روحانیون از لیست حمایت می کنند و البته مجمع روحانیون مبارز جایگاه گذشته خود را ندارد.

*بخشی از شرکت کنندگان در ائتلاف تاکیدشان روی جامعتین نبود. طبعا این جریان پایداری ها بودند. من معتقد هستم که جبهه پایداری اصولگرا هستند وما در این مساله تردیدی نداریم. اما در همراهی و هماهنگی با جریان قدیمی و سنتی اصولگرایان خیلی همراهی کامل نشان نمی دهند. ناگزیر هستیم با هم همکاری کنیم.

*آقای هاشمی که از اساس تغییر موضع داده است.آقای ناطق همیشه اصولگرا است و در جبهه مقابل تعریف نمی شود اما از میدان سیاست فاصله گرفته است و مربوط به این دوره اخیر هم نیست. در مورد علی لاریجانی هم در این انتخابات اخیر خود ایشان مطرح می کرد که من رییس یک قوه هستم و روسای قوا حق ندارند به صورت رسمی و آشکار وارد حمایت از یک لیست شوند.

*جامعه مدرسین مجموعه برجسته و محوری از جامعه اصولگرایی است و وقتی آن ها به حمایت آقای لاریجانی آمدند، نمی توان گفت اصولگرایان از علی لاریجانی حمایت نمی کنند یا لاریجانی از جرگه اصولگرایی خارج شده است. بخشی از جرگه اصولگرایی در قم مقابل آقای لاریجانی قرار گرفتند و آن بخش نیز در قم جبهه پایداری بود.

*در مجلس دهم یک اکثریت ضعیف اصول‌گرا و یک اقلیت قوی اصلاح‌طلبان تشکیل می‌شود. در مورد ریاست خبرگان در مورد آقای هاشمی بسیار بعید می‌دانم. چون ترکیب انتخاب شده نشان نمی‌دهد همه حامی آقای هاشمی باشند حتی تعدادی از افرادی که در لیست آقای هاشمی در تهران بودند از آقای هاشمی حمایت نمی‌کنند.

منبع: عصر ایران

201/201

کد خبر: 626382

وب گردی

وب گردی