اجرای طرح پلیس نامحسوس موجب تشدید روانی  شهروندان می شود/واکنش یک جامعه‌شناس به فعالیت نامحسوس 7000 پلیس امنیت اخلاقی

در پی اعلام فعالیت 7000 مامور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در پایتخت، یک جامعه‌شناس گفت که اجرای این طرح به دلایل متعدد هم موجب تشدید ناامنی روانی بین شهروندان تهرانی می‌شود و هم به ضرر پلیس است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دکتر امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه "تصمیم برای فعالیت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی می‌تواند نشان‌دهنده اثربخش نبودن فعالیت محسوس در این زمینه توصیف شود" اضافه کرد: البته با اجرای این طرح، پلیس مظلوم هم واقع می‌شود؛ چرا که افراد متخلف از این طرح می‌توانند سوءاستفاده کنند و رفتارهای ناهنجار خود را به گردن پلیس بیندازند.

او تاکید کرد: اجرای این طرح حاشیه امنی را برای سوءاستفاده‌کنندگان و متخلفان به وجود می‌آورد؛ چراکه فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد نمی‌تواند تشخیص دهد که پلیس با او برخورد کرده است یا فردی غیرمسوول و حتی زمینه اخاذی فراهم می‌شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه مردم در مواجهه با پلیس باید احساس آرامش و امنیت کنند، گفت: ‌پلیس باید در زمینه‌هایی که خلاء داریم بیشتر وارد شود. به عنوان نمونه در حال حاضر با ناهنجاری‌هایی مانند سرقت و زورگیری مواجه هستیم که پلیس می‌تواند فعالیت‌های خود را در این زمینه‌ها تقویت کند.

حریرچی در پایان گفت: به منظور نهادینه‌سازی امور اخلاقی باید قوانین و مقررات قابل اجرا وضع شود و با اجرای آن به‌تدریج توجه به موضوعات اخلاقی در اعضای جامعه درونی شود. در این شرایط است که مردم با واکنش‌های خود نسبت به فردی که مرتکب رفتارهای ناهنجار می‌شود، مانع تکرار این رفتارها می‌شوند؛ بنابراین صرف وضع قانون و اجرای گشت‌های نامحسوس و محسوس نمی‌توان به به نتیجه مطلوب رسید؛ در واقع به جای برخورد اینگونه با ناهنجاری‌های اخلاقی باید فرهنگ‌سازی کنیم.

105105

کد خبر: 626407

وب گردی

وب گردی