پسر نوجوان برای پنهان کردن  تجاوز، قاتل شد/ فردا حادثه را فراموش می کنیم/ روایتی متفاوت از تجمع برای ستایش

ایستگاه متروی شهید بهشتی مثل همیشه شلوغ بود. چند مامور مقابل درب ورودی مترو ایستاده بودند، تعداد آنها در خیابان پاکستان بیشتر می شد. زنان و مردان آمده بودند تا سکوت به یاد ستایش قریشی شمعی روشن کنند، ولی ماموران به دلیل نداشتن مجوز مانع شدند و آنها را پراکنده کردند.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز : اینجا خیابان پاکستان است عقربه های ساعت می گوید هنوز یک ربع تا ساعت 7 عصر و زمان حضور مردمی که از طریق شبکه های مجازی در کنار سفارت افغانستان قرار گذاشته اند مانده افراد تک تک و دسته دسته به محوطه سبز کنارسفارت نزدیک می شوند بسته های شمع در دست هایشان دست به دست می شود می گویند برای اعلام همدردی با خانواده ستایش آمده ایم اما آنچه بیشتر به نظرمی رسد نطراتی است که حاضران از دیدگاه خود بر این اتفاق نامیمون دارند.

دلیل حوادث بد حجابی است!

مصطفی دانشجوی رشته الهیات در میان عده ای که در بهت به جمعیتی که با یک فراخوان ساده به محل سفارت آمده اند می گوید:به نظر من بد حجابی که این روزها در شهر دیده می شود عامل اتفاقات این چنینی است .

او درپاسخ به کسانی که با عقیده او مخالفت می کنند می گوید: بله همین حجاب که به سادگی از کنارش می گذریم می تواند یکی از عواملی باشد که پسر 15 ساله دست به چنین اقدامی بزند.

مریم با تعجب در جواب مصطفی می گوید: حجاب؟! یعنی حجابی که درجامعه رواج دارد باعث می شود یک نوجوان ، دختر 6 ساله را بکشد؟! قبول دارم که مقوله حجاب با جرم و جنایت تا حدودی مرتبط است ولی نه تا این حد...

پسر نوجوان برای پنهان کردن تجاوز، قاتل شده است

مصطفی در جواب او می گوید: منظور من تجاوزی است که اتفاق افتاده من مطمئنم پسر نوجوان برای پنهان کردن تجاوز، قاتل شده است.

یکی از زنان میانسال با اعتراض می پرسد: مسلما منظورتان این نیست که دختر 6 ساله باید حجابش را رعایت می کرد وبه دلیل عدم رعایت حجاب به او تجاوز شده ؟ مصطفی مکث می کند و می گوید: من هنوز معتقدم که بد حجابی جامعه می تواند یکی از دلایلی باشد که این پسر دست به چنین جنایتی زده باشد.

شراره 35 ساله که کارمند یکی از سازمان های دولتی است می گوید: به نظر من این اتفاق ناشی از اختلالات روانی پسر بوده و باید مشکلات رفتاری این پسر از چندین سال قبل ریشه یابی شود.

به اعتقاد او بعضی حرمت ها میان جوانان از بین رفته است و درباره برخی مسایل منافی عفت با هم حرف می زنند و فیلم های نامناسبی که در گوشی خود دارند رابه هم نشان می دهند.

فردا حادثه را فراموش می کنیم ملت فراموشکاری هستیم

راضیه در باره حادثه قتل ستایش می گوید: برای اتفاقی که افتاد بسیار ناراحت شدم متاسفانه ما دچار جو زدگی حادهستیم! امروز از ستایش می گوییم می آییم تا به یادش شمع روشن کنیم اما فردا فراموشش می کنیم. ریحانه جباری را به یاد دارید؟ چه کمپین هایی که برای نجات او از اعدام تشکیل نشد. ولی فایده داشت؟ ستایش هم فراموش می شود همان طور که ریحانه فراموش شد.

او ادامه می دهد: کمی دقت کنید چقدر زود ماجرای تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده فراموش شد؟ چندین بار خبر تجاوز چند افغانی به دختران جوان تیتر اخبار شد. چه کار کردیم؟ حالا چرا این مسئله را اینقدر بزرگ کرده ایم؟ قتل و تجاوز در هر شرایطی پسنده نیست.جرم است.اما حالا شرایطی پیش آمده که افغانی ها با نفرت به ایرانی ها نگاه می کنند با کمی واقع بینی متوجه می شویم که قاتل 15 ساله دستگیر شده و مجازات خواهد شد. بیایید کاسه داغ تر از آش نشویم.

مادرها باید از دخترانشان بیشتر مراقبت کنند

جلوی سفارت شلوغتر شده و ماموران سعی می کنند جمعیت را متفرق کند آنهایی که عقب تر هستند اما همچنان به بحث و تبادل نظر ادامه می دهند قصد بیشتر آنها شلوغ کردن و ایجاد سرو صدا نیست.

یکی می گوید: مگر ممکن است که از وسط کوچه دختری را به زور به خانه ببری و او سر و صدا و مقاومت نکند ؟ دیگری می گوید: این اولین بار نیست که خبر تجاوز را می شنویم و زنی از فاصله ای دورتر می گوید: این وظیفه پدر و به ویژه مادرها است که از فرزندانش مراقبت کند تا اینگونه اتفاق ها نیفتد.

باید این اتفاقات ریشه یابی شود

مردی میانسال وارد بحث می شود و می گوید: باید این مسایل ریشه یابی شود و دلیل این اتفاقات بررسی شود اینکه با هر اتفاقی مردم بیایند و جمع شوند و شمع روشن کنند نمی تواند مانع تکرار این حوادث در کشور شود .

او که کارمند بانک است می گوید: در شبکه های اجتماعی فراخوان حضور در کنار سفارت را دیدم و فکر کردم بیایم و ببینم چه خبر است اینجا عده ای فقط به قاتل و خانواده او ناسزا می گویند عده بیشتری غمگین هستند و برای ابراز همدردی با خانواده ستایش آمده اند و تعداد خیلی زیادی فقط از روی کنجکاوی و بدون داشتن فکر و ایده ای آمده اند اما به اعتقاد من هیچکدام از اینها نمی توانند مانع از اتفاق های دیگر نشود و بهتر است کارشناسان علوم اجتماعی و جامعه شناسان و روانشناسان در کنار مسئولان جمع شوند و این حوادث را کالبد شکافی کنند و راهکار مناسبی را ارائه دهند.

ساعت از 8گذشته و مردم پراکنده می شوند اما بحث در تاکسی هایی که تند و تند مسافران را سوار می کنند ادامه دارد .

4روز از شنیدن خبر قتل کودک 6 ساله افغان می گذرد.خبری که قلب‌های مردم ایران و افغان را به درد آورد. بسیاری از مردم با یک فراخوان عمومی در شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتند به یاد ستایش کوچولو در مقابل سفارت افغانستان شمع روشن کنند.

105105

کد خبر: 626444

وب گردی

وب گردی