متهمان فرار نکرده‌اند، بلکه نیستند/پرونده اختلاس در تعاونی تاکسیرانی

مدتی است از پخش خبرابطال بیمه راننده‌های تاکسی به دلیل اختلاس در تعاونی تاکسیرانی استان تهران  می‌گذرد. این روزها سوار هر تاکسی در تهران شوید، حتما یکی از موضوعاتی که در طول مسیر مطرح می‌شود همین بحث اختلاس تعاونی راننده‌هاست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنانه اعتماد این شبکه ارتباطی تاکسیران‌ها به قدری موثر بوده است که بالاخره تحت فشار افکار عمومی تمامی نهادهای شهری را وادار به واکنش و پیگیری این پرونده کرده است. راننده‌های تاکسی از اینکه چرا چند ماهی است حق بیمه‌شان واریز نشده و دفترچه‌های‌شان باطل شده است، به‌شدت عصبانی هستند. با این وجود دیروز، ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رییسه شورای شهر و همچنین عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و هم رضا قاضی، معاونت برنامه و توسعه شهرتاکسیرانی درگفت‌وگو با «اعتماد» خبر از حل این مشکل و برقرار شدن دوباره بیمه راننده‌های تاکسی دادند که جزییات آن را می‌توانید در زیر بخوانید.
‌ ‌ ‌
عضو هیات‌رییسه شورای شهر:
متهمان فرار نکرده‌اند، بلکه« نیستند»


آقای قناعتی، با وجود اینکه هنوز قصه تعاونی تاکسیران‌ها و مساله بیمه‌شان ادامه دارد، به نظر می‌رسد شورا دیگر پیگیر این ماجرا نیست. الان خبر دارید که آخرین اقدامی که در این پرونده صورت گرفته چه بوده است؟
چرا ما در جریان نیستیم؟ ما از همان روز اول تا امروز با جدیت پرونده را پیگیری و تلاش کرده‌ایم مشکل تاکسیران‌ها را حل کنیم. همان‌طور که می‌دانید تاریخ افتتاح این تعاونی به حدود ٥٠ سال قبل برمی‌گردد. آن زمان این تعاونی با هدف کمک و حمایت از رانندگان تاکسی تاسیس شد و در طول این چند دهه هم کارهای خوبی را در حمایت از رانندگان انجام داده است. این تعاونی الان بیش از ٢٨ هزار عضو دارد که بیمه‌های‌شان از چندین ماه قبل از طریق این تعاونی پرداخت می‌شده است. این وظیفه را خود اعضا به عهده تعاونی گذاشته بودند. ضمن آنکه فعالیت این تعاونی ربطی به عملکرد تاکسیرانی ندارد. بیمه تاکسیران‌ها هم به این صورت پرداخت می‌شود که نیمی از آن را خود راننده‌ها و نیمی دیگررا دولت پرداخت می‌کند. مشکل از جایی آغاز می‌شود که براساس گفته‌های هیات‌مدیره این تعاونی، وقتی که در آبان‌ماه برای واریز پول‌های بیمه رانندگان به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند، تامین اجتماعی به این بهانه که هنوز دولت سهمش را نریخته پول را از آنها نمی‌گیرد. البته آنها هم گویا بدشان نمی‌آمده که پول را کمی در حساب‌شان نگه دارند! بعد از آن هم گویا چند ماهی به همین بهانه پرداخت پول حق بیمه رانندگان عقب می‌افتاد تا اینکه کد بیمه درمانی راننده‌ها قطع می‌شود. بعد از اینکه راننده‌ها متوجه می‌شوند اعتراض‌ها بالا می‌گیرد و شورا و تاکسیرانی و... وارد پرونده می‌شوند و زمانی که هیات‌مدیره تعاونی می‌روند تا پول‌های حق بیمه را واریز کنند این‌بار تامین‌اجتماعی قبول نمی‌کند .

بالاخره پیگیری‌های شما و تاکسیرانی نتیجه‌ای را هم به دنبال داشته است؟


بله. الان قرار شده فعلا برای حل مشکلات راننده‌ها، مساله حق بیمه اسفند و فروردین آنها حل شود تا اینکه بعدا در مورد آبان ودی و بهمن آنها نیز تصمیم‌گیری و اقدام شود.


قرار شده چطور مشکل‌آن‌دوماه باقی‌مانده حل شود؟
مقرر شده تا خود راننده‌ها شخصا و تک تک به نمایندگی‌های بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و حق بیمه دوماهه‌شان را بریزند و با توجه به اینکه دولت هم حق بیمه‌اش را واریز کرده است، همانجا برای‌شان دفترچه صادر می‌شود.


تاکسیرانی در این مساله ورود پیدا نکرده است؟
همان‌طور که گفتم این تعاونی ربطی به سازمان تاکسیرانی ندارد. اما با این وجود ما از این سازمان خواسته‌ایم تا نسبت به این مساله و مشکلات تعاونی بی‌تفاوت نباشد. در کنار تعاونی و سازمان تاکسیرانی یک شرکت تاکسیرانی هم داریم. ما اعلام کرده‌ایم که اگر چنین مسائلی در تعاونی یا شرکت تاکسیرانی ادامه پیدا کند، با آن برخورد خواهیم کرد.


تکلیف این دو ماه باقی مانده چه خواهد شد؟
نخستین و مهم‌ترین هدف ما این بوده که قبل از هر چیز مشکلات بیمه و درمان رانندگان حل شود که بحمد‌الله این مساله اتفاق افتاد. حالا بعد از حل این مشکل باید بنشینیم و در مورد آبان و بهمن آنها هم با تامین اجتماعی به توافق‌هایی برسیم.
‌ ولی گفته می‌شد در این میان پای شرکت ثالثی هم در میان است.
نه، به جز تعاونی شرکت دیگری وجود ندارد.


رقم بدهی تعاونی تاکسیرانی به تامین اجتماعی چقدر است؟
اطلاعی ندارم.


گفته می‌شود اعضای هیات تعاونی فرار کرده‌اند.
نه. فرار نکرده‌اند. بلکه «نیستند»!

معاونت برنامه و توسعه شهرتاکسیرانی:
در مورد هیات‌مدیره تعاونی قانون باید تصمیم بگیرد

آقای قاضی، تا جایی که می‌دانیم، بیمه رانندگان چند ماهی است که پرداخت نشده است. الان تمام انتقادها به تعاونی تاکسیرانی برمی‌گردد ولی گویا شما هم به مساله ورود پیدا کرده‌اید. بنابراین شاید بد نباشد پرونده را از زبان شما هم بشنویم. حتما شنیده‌اید که تاریخ تشکیل تعاونی تاکسیرانی به سال ١٣٤٢ برمی‌گردد. در طول این سال‌ها این تعاونی اقدامات گوناگونی انجام داده است. از جمله ساخت درمانگاه، تعاونی مصرف کالا و... از سویی از سال ١٣٨٦، تفاهمنامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان تامین اجتماعی امضا شد که براساس آن مشاغل آزادی که می‌خواستند از یارانه‌های دولتی استفاده کنند باید از طریق تعاونی شهرهای‌شان بیمه‌های‌شان را پرداخت کنند. در این صورت نیمی از حق بیمه اعضای تعاونی‌ها از طریق دولت پرداخت می‌شد. به این ‌ترتیب، راننده‌های تاکسی هم حق بیمه‌شان را به تعاونی تاکسیرانی می‌دادند تا آنها به عنوان کارگزار به بیمه واریز کنند. اما از آبان ماه امسال، با توجه به اختلاف حساب بین تامین اجتماعی با دولت، تعاونی نمی‌تواند پول حق بیمه را بپردازد. وقتی اواخر اسفندماه، اعضا برای تمدید دفترچه‌های‌شان می‌روند می‌گویند که دفترچه‌های‌تان به دلیل عدم واریز حق بیمه تمدید نمی‌شود. همین باعث می‌شود تا این قصه آغاز شود. ما هم با اینکه این مساله ربطی به سازمان نداشت تنها برای کمک و حمایت از راننده‌ها به مساله ورود پیدا کردیم و جلساتی را با تامین اجتماعی و تعاونی و... گذاشتیم تا اینکه الان به لطف خدا مساله تاحدود زیادی حل شده است.
‌ الان این تعاونی چند عضو دارد؟
١٤ هزار عضو سهامدار دارد ولی برای بیش از ٢٨ هزار نفر بیمه رد می‌شود.


‌ و بعد از پیگیری‌های شما و سایر مسوولان الان این پرونده به کجا رسیده است؟
با پیگیری‌های انجام شده راننده‌ها می‌توانند از ٢١ فرودین ماه شخصا به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و دفترچه‌های جدیدشان را بگیرند.
‌ در خبرها آمده بود که گویا راننده‌ها از تعاونی شکایت هم کرده‌اند
بله. هم راننده‌ها و هم تامین اجتماعی از هیات‌مدیره تعاونی شکایت کرده‌اند که پرونده آن در شعبه ناحیه ٧ تهران در حال پیگیری است.


‌ تکلیف هیات‌مدیره تعاونی چه خواهد شد؟
نمی‌دانم. در این مورد باید منتظر نظر دادگاه بود.


‌ کلا چه مقدار حق بیمه در حساب تعاونی بوده که به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است؟
دقیقا نمی‌دانم، باید حسابرسی شود. چون تعدادی از راننده‌ها می‌گویند ٤ ماه حق بیمه‌شان واریز نشده و گروهی دیگر می‌گویند ٣ ماه است. اینها باید بررسی شود.


حق بیمه‌ای که باید هر راننده پرداخت کند، چقدر است؟
١٠٥ هزار تومان.

به این ‌ترتیب حتی اگر بپذیریم حداقل ٣ ماه، حق بیمه هر راننده پرداخت نشده، با احتساب رقم ٢٨ هزار عضو؛ باید چیزی حدود ٩ میلیارد تومان در حساب هیات‌مدیره باقی مانده باشد. این درحالی است که چند روز قبل، محمدمهدی تیموری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تاکسیرانی‌های سراسر کشور رقم فوق را ١٢ میلیارد تومان اعلام کرده بود.


همانطور که گفتم باید این مساله حسابرسی و پیگیری شود. من اطلاعی از رقم مشخصی ندارم.

105105

کد خبر: 626497

وب گردی

وب گردی