امیر کاستاریکا جشنواره فیلم «کن» را به تعصب سیاسی متهم کرد

«امیر کاستاریکا»، کارگردان برنده دو نخل طلای جشنواره کن، در مصاحبه‌ اخیر خود گفت: جشنواره کن به خاطر حمایت من از «ولادیمیر پوتین»، فیلم جدیدم را رد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از هالیوود ریپورتر، «امیر کاستاریکا» در آخرین اظهارات خود جشنواره فیلم کن را به تعصب سیاسی و انتقام‌جویی از او به دلیل حمایتش از سیاست‌های دولت روسیه متهم کرد.

او در این‌باره گفت:‌ اخیرا سیاست بیشتر و بیشتر در نحوه عملکرد جشنواره فیلم کن دخیل می‌شود. رد کردن فیلم من به خاطر ارسال آن یک روز پس از مهلت پایانی جشنواره، تنها یک بهانه بود. من مشکوکم که کسی دستور داده باشد فیلم من پذیرفته نشود.

این کارگردان صاحب‌نام با بیان این که «در راه شیری» جدیدترین اثر او به دلیل حمایتش از روسیه و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور رد شده، این جشنواره سینمایی را به تعصبات سیاسی متهم کرد.

«کاستاریکا» قبول دارد که فیلمش یک روز پس از مهلت پایانی به دست برگزارکنندگان جشنواره رسیده، اما می‌گوید که در سال‌های گذشته این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

او در مصاحبه‌اش این اقدام را یک بهانه خواند و گفت: فیلم ارسال شده بود، اما هیچ کس حتی آن را تماشا هم نکرد.

«کاستاریکا» طی سال‌های گذشته علنا حمایت خود از «پوتین» و سیاست‌های کرملین در قبال اوکراین را اظهار کرده است. او سال گذشته از ورود به اوکراین و اجرای گروهی در این کشور منع شد.

امیر کاستاریکا در سال‌های 1995 و 1985 برای فیلم‌های «زیرزمین» و «وقتی بابا رفته بود ماموریت» موفق به دریافت خرس طلای جشنواره کن شد. «در راه شیری» اثر جدید این فیلمساز صربستانی است که خود در آن با «مونیکا بلوچی» همبازی شده و قرار است اواخر ماه آگوست در جشنواره «پل هنرها»ی روسیه اکران شو. داستان این فیلم درباره دوره‌های مختلف زندگی یک مرد و انتقادات او نسبت به کشورش است.

«امیر کاستاریکا» تاکنون افتخارات سینمایی متعددی دریافت کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرس نقره‌ای برلین در سال 1993 برای «رویای آریزونا»، جایزه‌ بهترین کارگردانی (1989) جایزه فیپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ کن، جایزه‌ بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه در سال 2005، جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه در سال 1996، جایزه‌ شیر طلای کوچک و شیر نقره‌ای جشنواره‌ ونیز در سال 1998 برای «گربه سیاه، گربه سفید» و جایزه شیر طلا و جایزه‌ فیپرشی ونیز در سال 1981 برای «دالی بل را یادت می‌آید؟» اشاره کرد.

503502

کد خبر: 626550

وب گردی

وب گردی