آموزش عالی در هفته ای که گذشت/ دانشگاه بدون سیگار، توسعه علمی ایران و اروپا، اقتصاد مقاومتی، وام ماهانه دانشجویان دکتری، رشته های بدون کنکور و ...

لغو نقل و انتقالات دانشجویی، آغاز ثبت نام آزمون دکتری، اعلام جزئیات آزمون ارشد 95، جمع بندی بیانیه مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا داغ ترین خبرهای حوزه آموزش عالی در هفته گذشته بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، خلاصه ای از خبرهای داغ آموزش عالی در هفته گذشته در در ایسکانیوز بخوانید.

بیانیه توسعه همکاری های علمی و فناوری بین ایران و اروپا

همزمان با سفر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل از جمع بندی نهایی بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و وزارت علوم خبر داد و افزود. بیانیه مذکور در زمینه‌ توسعه‌ همکاری‌های علمی، پژوهشی، دانشگاهی و فناوری بین ایران و اروپا است. متن اصلی این خبر را اینجا بخوانید

آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی پزشکی

براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، ثبت نام آزمون ورودی از در اردیبهشت ماه ۹۵ از طریق پرتال مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام می شود. آزمون کتبی این دوره از آزمون دکتری تخصصی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی و بهداشت سال تحصیلی ۹۶-۹۵ در روز ۷ مرداد ماه و آزمون شفاهی اواخر مردادماه ۹۵ برگزار می شود. آزمون کتبی به صورت متمرکز توسط وزارت بهداشت در ۵۶ رشته دکتری تخصصی و آزمون شفاهی توسط مناطق آمایشی دانشگاه ها در این رشته ها برگزار خواهد شد.

فهرست دانشگاه های علوم پزشکی پذیرنده دانشجوی دکتری تخصصی در مناطق ۱۰ گانه آمایشی کشور را می توانید اینجا ببینید.

بررسی سه موضوع اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و بودجه کشور در 13 دانشگاه

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در گفت و گوی خود از برگزاری نشست روسای 13 دانشگاه برتر خبر داد و گفت: نشست روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور اوایل اردیبهشت ماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود که در این جلسه ۳ موضوع مهم اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و بودجه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. جزئیات این نشست را می توانید اینجا بخوانید.

برگزاری اولین جشنواره «دانشگاه عاری از دخانیات»

براساس اطلاعیه دبیرخانه مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه ۴، این دانشگاه با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گیلان و مراکز مشاوره دانشگاه های منطقه ۴ جشنواره دانشگاه «عاری از دخانیات» را در اردیبهشت ماه ۹۵ در دانشگاه گیلان برگزار می کند.

هدف از برگزاری جشنواره جلب مشارکت دانشجویان و پشتیبانی از برنامه های خلاقانه دانشجویی با همکاری کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان جهت پیشگیری از مصرف سیگار و قلیان (دخانیات) است.

ورود اساتید علوم انسانی به دوره های پسادکتری و مطالعاتی صنعتی

محمد نوری امیری، مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت از ورود اساتید علوم انسانی به دوره های پسا دکتری و فرصت مطالعاتی صنعتی خبر داد و گفت: صنعت نیازهای خود را در زمینه علوم انسانی به وزارت علوم ارائه می دهد. او در این گفت و گو سال ۹۴ را سال پایه برای حضور اساتید در دوره فرصت مطالعاتی داخل کشور عنوان کرده است. جزئیات این خبر را اینجا ببینید.

پرداخت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان وام به دانشجویان دکتری

ذوالفقار یزدان‌مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان از پرداخت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان وام به دانشجویان دکتری در سال ۹۵ خبر داد. امسال در بحث وام ویژه دانشجویان دکتری در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداختی خواهیم داشت، یعنی ۳ میلیارد تومان پرداختی سال ۹۳ به ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش می‌یابد.

او در خصوص پرداخت وام ویژه دکتری در سال ۹۵، گفت: سال ۹۳ میزان پرداختی وام دانشجویان دکتری ۳ میلیارد تومان بود که این مقدار در دی‌ماه سال ۹۴ به ۱۱ میلیارد تومان رسید که قطعا افزایش بسیار چشم‌گیری را دراین رابطه داشته‌ایم. البته این مقدار تا پایان سال ۹۴ نیزافزایش داشته است. ادامه خبر در اینجا بخوانید.

۸۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاهها بدون کنکور می شود

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور از اختصاص۸۰ درصد ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی اختصاص یافت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در این باره شورا مصوب کرد که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در پذیرش رشته های کاردانی پیوسته باید پذیرش بر اساس دیپلم های مرتبط با خوشه و گروه مربوطه را رعایت کنند. ادامه خبر را اینجا بخوانید.

لغو نقل و انتقال دانشجویان و آغاز ثبت نام دانشجویان میهمان

سید ابوالحسن ریاضی، معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با اشاره به آغاز میهمانی و انتقال دانشجویان از اول اردیبهشت گفت: در این دوره صرفا فقط میهمانی انجام گرفته و هیچ انتقالی صورت نمی گیرد. او ادامه داد: ثبت نام متقاضیان از روز چهارشنبه اول اردیبهشت ۹۵ آغاز می شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، سامانه ثبت نام میهمانی و انتقال به آدرس mad.saorg.ir تا پایان اردیبهشت ماه برای ثبت تقاضای متقاضیان باز است. جزئیات نقل و انتقالات دانشجویی را در اینجا بخوانید.

توزیع کارت آزمون ارشد از 13 اردیبهشت

براساس گزارش سازمان سنجش، آزمون وروی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۵ برای پذیرش دانشجو در ۱۴۳ کدرشته امتحای و در ۶ گروه آزمایشی در اردیبهشت ماه برگزار می شود.

حسین توکلی، مشاور سازمان سنجش در این رابطه بیان کرد: کارت شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۵ از روز دوشنبه ۱۳ تا چهارشنبه ۱۵ اردیبهست ماه ۹۵ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و داوطلبان می توانند در این مهلت نسبت به دریافت کارت شرکت در آزمون و برگه راهنما اقدام کنند.

او گفت: آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۵ و بیست و یکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در صبح و بعد از ظهر روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبشهت ماه ۹۵ در ۶۶ شهرستان و ۱۴۸ حوزه امتحانی برگزار می شود. توکلی گفت: نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و در نیمه دوم خرداد ماه ۹۵ در سایت سازمان سنجش منتشر می شود. متن اصلی خبر را در اینجا بخوانید.

اعطای تجهیزات آزمایشگاهی به شرکتهای بخش خصوصی

دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از انجام مذاکرات با صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه تسهیلات به شرکتهای بخش خصوصی تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: علاوه بر آن به منظور استانداردسازی آزمایشگاه‌ها اقدام به ابلاغ نظام‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها کردیم که بر این اساس در آینده آزمایشگاه‌هایی که نسبت به بهینه‌سازی دفع پساب‌های شیمیایی خود اقدام نکنند، تعطیل خواهند شد. ادامه این خبر را اینجا بخوانید.

کاهش تخلفات سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مهمترین دلایل ارجاع دانشجویان به کمیته‌های انضباطی در سال گذشته را برشمرد و از کاهش پرونده های تخلفات سیاسی دانشجویان خبر داد. او درخصوص مهمترین دلایل ارجاع دانشجویان به کمیته‌های انضباطی در سال گذشته گفت: بیشترین سهم ارجاع به کمیته انضباطی مربوط به تخلفات آموزشی و اخلاقی بوده است. متن خبر را اینجا بخوانید.

تکمیل ۱۲۰ آزمایشگاه مرکزی دانشگاه‌ها در سال ۹۵

محمد فرهادی، وزیر علوم از برنامه‌ریزی‌ها برای تقویت تحقیقات کاربردی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر 120 آزمایشگاه داریم که قصد داریم این آزمایشگاه‌ها را به منظور توسعه تحقیقات کاربردی تکمیل کنیم.

او با اشاره به برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تقویت تحقیقات کاربردی در سال 95 گفت: تکمیل آزمایشگاه‌های ملی یکی از اهداف وزارت علوم است به طوری که در حال حاضر 120 آزمایشگاه داریم که امسال به تکمیل آنها می‌پردازیم و این آزمایشگاه‌ها هم به دانشگاه‌های همان محل و هم به دانشگاه‌های دیگر استان خدمت می‌رساند. متن سخنان وزیر علوم را اینجا بخوانید.

رونمایی از نشریه الکترونیکی شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران «شاعا»

همزمان با برگزاری همایش مدیران آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، از نشریه الکترونیکی تخصصی شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) رونمایی شد. جزئیات این رونمایی را اینجا بخوانید.

20104

کد خبر: 626714

وب گردی

وب گردی