2 میلیون و 500 هزار  خانوار روستایی بیمه اجتماعی ندارند/هنوز پرداخت مستمری بازنشستگی نداریم

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از افزایش سطوح درآمدی بیمه اجتماعی روستاییان به 700 هزار تومان خبر داد و گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون خانوار روستایی فاقد بیمه اجتماعی هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا محمدرضا رستمی در نشست خبری مشترک روسای سازمان‌های بیمه‌گر و رفاه اجتماعی که در بیمارستان میلاد برگزار شد، با بیان اینکه این صندوق زیرمجموعه وزارت رفاه است و از سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: تولی‌گری بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برعهده این صندوق است و ما فقط مواردی چون بازنشستگی، از کار افتادگی و پرداخت مستمری را در این بخش انجام می‌دهیم و درمان روستاییان برعهده سازمان بیمه سلامت است.

او ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار سرپرست خانوار کشاورز، روستایی و عشایر را تحت پوشش داریم و دوره بیمه‌پردازی هر عضو 15 سال است. البته از آنجا که این صندوق 10 سال است متولد شده، هنوز پرداخت مستمری بازنشستگی نداریم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه در حوزه از کارافتادگی و بازماندگان 23 هزار حقوق‌بگیر داریم، گفت: امسال سقف سطوح درآمدی برای بیمه پردازی در صندوق بیمه اجتماعی به 700 هزار تومان افزایش یافته و فرمول‌های اخذ بیمه براساس این رقم تعیین می‌شود. 15 درصد درآمد سالانه یک روستایی را در نظر می‌گیریم که پنج درصد حق بیمه را خود فرد و 10 درصد را دولت پرداخت می‌کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به حمایت دولت از بیمه شدگان روستایی اشاره و گفت: 23 هزار مستمری‌بگیر در صندوق داریم و البته بیمه ما اختیاری است و اجباری در آن وجود ندارد و به همین علت از 6 میلیون نفر روستایی فاقد بیمه اجتماعی توانسته‌ایم 1.5 میلیون خانوار را بیمه کنیم. البته برآوردهای ما نشان می‌دهد در حال حاضر 2.5 میلیون خانوار روستایی فاقد بیمه اجتماعی هستند.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در سازمان بهزیستی بیشتر به جنبه‌های پیشگیرانه سلامت توجه داریم، گفت: به عنوان مثال پیشگیری از معلولیت‌ها را به صورت جدی در دستور کار داریم و 15 سال است که پیشگیری از تنبلی چشم در قالب برنامه‌های غربالگری دنبال می‌شود و پوشش 90 درصدی در این زمینه محقق شده است. همچنین غربالگری شنوایی نوزادان را با نرخ پوشش 75 درصد انجام می‌دهیم.

او افزود: اخیرا وزارت بهداشت قصد ورود به این حیطه را دارد و اگر بتوانیم با همکاری بیشتر نرخ پوشش غربالگری شنوایی نوزادان را به صددرصد نزدیک خواهیم کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به وجود 1000 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور نیز اشاره کرد و گفت: غربالگری اوتیسم را نیز در سازمان بهزیستی انجام می‌دهیم و از آنجا که سلامت کودکان برای ما حائز اهمیت است، در روستامهدها یک وعده غذای گرم توزیع می‌کنیم که اعتبار لازم برای اجرای آن امسال به 50 میلیارد تومان افزایش یافته است.

105105

کد خبر: 626746

وب گردی

وب گردی