امیرعبداللهیان: دولت سوریه در قبال موضوع خلع سلاح شیمیایی مسئولانه برخورد کرد

خانم ویرجینیا گامبا، دستیار دبیرکل سازمان ملل و رئیس تیم تحقیقات مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی جهت شناسایی و معرفی عاملان کاربرد سلاح های شیمیایی در سوریه با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز حسین امیرعبداللهیان در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح های شیمیایی و براساس اعتقادات دینی و مذهبی خود هرگونه استفاده از سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی را محکوم و حرام می داند و رژیم صهیونیستی با داشتن زرادخانه های اتمی و شیمیایی خطر اصلی در منطقه به شمار می رود.

وی با تشریح تلاش های کشورمان در رایزنی با دولت سوریه، جهت اجرای تعهدات بین المللی خود برای پیوستن به کنوانسیون سلاح شیمیایی تاکید کرد: حمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست های اصولی خود آمادگی کمک به تیم تحقیقات مشترک جهت شناسایی و معرفی عاملین کاربرد سلاح های شیمیایی را دارد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به استفاده گروه های تروریستی از سلاح های شیمیایی در سوریه و عراق، بر لزوم مقابله جدی جامعه بین المللی با این گروه ها تاکید کرد و افزود: در حالی که دولت سوریه در قبال موضوع خلع سلاح شیمیایی مسئولانه برخورد کرد متاسفانه گروههای تروریستی و گروههای مسلح غیر مسئولانه در سوریه اقدام به استفاده از گازهای سمی و شیمیایی می کنند و جامعه جهانی اقدام موثر در این رابطه به عمل نیاورده است .

در این دیدار، خانم گامبا نیز با تشکر از حمایت جمهوری اسلامی ایران از ماموریت خود توضیحاتی در خصوص شرایط لازم برای موفقیت، دستیابی و بررسی اطلاعات در خصوص کاربرد سلاح های شیمیایی ارائه و اظهارکرد: در این راستا تیم تحقیقات مشترک، از همه کشورهای عضو سازمان ملل و از جمهوری اسلامی ایران خواستار کمک است.

وی با تقدیر از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در قبال حل بحران سوریه از کمک کشورمان در مبارزه با تروریسم و تقویت روند سیاسی در سوریه قدردانی کرد و از نقش مهم ایران به عنوان یکی از کشورهای فعال و تاثیرگذار عضو سازمان منع سلاح های شیمیایی یاد کرد .

در ادامه گفتگوها خانم گامبا در مورد عملکرد و برنامه های آتی تیم تحقیقاتی مشترک توضیحاتی ارائه کرد.

201/201

کد خبر: 626806

وب گردی

وب گردی