مروری بر دستاوردهای سفر دیپلماتیک لاریجانی به «سرزمین تزارها»

دیپلماسی پارلمانی، رییس مجلس شورای اسلامی این هفته در مسکو فعال بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین،علی لاریجانی رییس مجلس طی هفته جاری به مسکو سفر کرد تا در نشست روسای مجالس اوراسیا شرکت کند. اجلاسی که با حضور کشورهایی همچون ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، کامبودیا، مغولستان، پاکستان، کره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین، چک برگزار شد.

لاریجانی در این سفر دو روزه که به دعوت ناریشکین رئیس مجلس دومای روسیه انجام پذیرفته بود، ملاقات‌هایی با همتای روسی و روسای مجالس سایر کشورها هم داشت.او پیش از سفر به روسیه در فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف و دلایل سفر دو روزه خود به این کشور پرداخت و گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه و به منظور رشد و توسعه تجارت و حل بحران های منطقه، ارتقای همکاری های سیاسی امری ضروری است.

رئیس مجلس با بیان اینکه دیدارها با مقامات روسی و دیگر کشورهای حاضر در این اجلاس به ارتقای روابط ایران و کشورهای منطقه به خصوص روسیه کمک می‌کند، افزود: کشور کره جنوبی به روسیه پیشنهاد کاربردی شدن این اجلاس را داده و ایران نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است چرا که کمک می کند اجلاس سران مجالس اوراسیا به صورت حرفه ای تر برگزار شود. {اینجا}

وی در بدو ورود به مسکو نیز بر ضرورت توسعه ارتباطات کشورهای منطقه اوراسیا تاکید کرد و گفت «با شرایطی که در منطقه داریم گسترش ارتباطات بین کشورهای حوزه اوراسیا می تواند منافع مشترک را برای همه از جهات مختلف داشته باشد؛ به ویژه میان ایران و روسیه که دو کشور مهم منطقه هستند و منافع مشترک دارند.»

لاریجانی همچنین نقش آفرینی روسیه طی سال های اخیر و جایگاه جدیدی که برای خود تعریف کرده را مثبت دانست و گفت: « باید علاوه بر روابط پارلمانی، حوزه های جدید همکاری تعریف شود و تاثیر گذار باشد تا کشورها را مقابل مسایلی که پیش روست همگرا کند.» {اینجا}

اما رییس مجلس در سخنرانی ای که در اجلاس سران مجالس اوراسیا در مسکو داشت، پیشنهاد محکوم کردن استفاده از تحریم های یکجانبه و فشار به کشورها را جهت درج در بیانیه پایانی این اجلاس مطرح نمود. پیشنهاد دیگر لاریجانی در مورد ساختار اقتصادی اوراسیا بود مبنی بر اینکه در ساختار اقتصادی اوراسیا نکات قابل تاملی از جمله در دست داشتن کمتر از 40 درصد ظرفیت اقتصاد جهانی است که با این ظرفیت در نظام جهانی اقتصادی می تواند تاثیرات بسیاری داشته باشد.

از دیگر پیشنهادات رییس مجلس ایجاد دبیرخانه موقت یا کمیته‌ای برای تدوین اساسنامه بود که با موافقت سران این جلاس روبرو شد.در جدول زیر جزئیات دیدارها و محورهای مطرح شده توسط رییس مجلس شورای اسلامی آمده است؛

برنامه های لاریجانی در مسکواهم اظهارات مطرح شده از سوی رییس مجلس در سخنرانی‌ها و دیدارهایش در مسکو

برنامه های لاریجانی در مسکو

اهم اظهارات مطرح شده از سوی رییس مجلس در سخنرانی‌ها و دیدارهایش در مسکو

خنرانی لاریجانی در نشست سران مجالس اورآسیا

* نظام مدیریت واحد جهانی مورد ادعای آمریکا با بحران ها و جنگ هایی که شاهد بوده ایم، ناتوانی خود را کاملا آشکار کرد.آمریکا اکنون خود به مساله ای برای نظام بین المللی تبدیل شده است و نمی تواند تکیه گاهی برای کشورهای دیگر باشد، زیرا سیاست های مبتنی بر ماجراجویی دارد.
* نظام دو قطبی نیز دیگر کار آیی ندارد، نظام چند قطبی الگوی دیگری است که رقابت نظام دو قطبی با آن مشکل آفرین خواهد بود، ولی مدل اتحادیه اروپا می تواند نظریه حل مشکلات باشد و اکنون ضرورت دارد از رقابت ها عبور کرده و به همکاری برسیم.
* تحریم ها ابزار آمریکا برای استفاده علیه کشورهای دیگر است که شاهد کاربرد آن در برابر ایران بودیم. وواشنگتن در این زمینه اشتباه بزرگی را مرتکب شد. ادعا می کردند که برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی نگران کننده است ولی اکنون ما در حال غنی سازی اورانیوم هستیم.
* تروریسم اکنون دیگر مختص یک کشور نیست و کشورهای مختلف باید برای مقابله موثر و کارآمد با این پدیده همکاری های گسترده ای انجام دهند.
* نظام مند شدن نشست سران مجالس اورآسیا، برخورداری از یک دبیرخانه کارآمد و اساسنامه مدون برای ایجاد ساختار موثر ضروری است.

مجلس پاکستان

* جمهوری اسلامی علاقمند به خصومت با هیچ کشوری نیست و از رفتار سعودی ها متاسف هستیم.

* کار خط لوله گاز در ایران نهایی شده است و خوشحال هستیم که این طرح مورد توجه پاکستان است. زمینه های زیادی برای همکاری اقتصادی میان دو کشور از جمله در حوزه فروش نفت وجود دارد.

دیدار با رییس مجلس کره جنوبی

* ما دنبال روابط دراز مدت و موثر با کره جنوبی هستیم .
*{ با اشاره به نامگذاری خیابان تهران در کره جنوبی و خیابان سئول در ایران}: این نشان از همگرایی دو کشور است، شرایط تغییر کرده و پس از مذاکرات هسته ای راه برای همکاری گسترده فراهم است.
* از مشارکت کره جنوبی در سرمایه گذاری طرح های نفت و انرژی ، راه آهن ، فولاد و انرژی های پاک استقبال می کنیم.
*تاکید بر لزوم توسعه همکاری بانکی و اختصاص خط اعتباری میان دو کشور.

دیدار با رئیس دومای روسیه

* روابط ایران و روسیه در شرایط فعلی در ابعاد مختلف از توسعه خوبی برخوردار است، روسیه را همسایه مطمئن خود می دانیم که دارای ثبات و قدرت است. نگاه ما به توسعه روابط با روسیه دراز مدت و پایدار است.

* شرایط منطقه با رفتار داغ تروریست ها شلوغ است اما نقش روسیه در برقراری آرامش و امنیت پایدار را در منطقه مثبت می دانیم و به همین دلیل با روسیه در مسائل منطقه ای همکاری می کنیم
* پس از مذاکرات هسته ای، ایران به توسعه همکاری اقتصادی با روسیه نگاه ویژه دارد و از جمله آنها توافق ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای در ایران است . لذا بر توسعه همکاری های دفاعی، نظامی و فنی تهران مسکو تاکید داریم.

دیدار با رئیس مجلس افغانستان

* واقعا باید برای مبارزه با تروریسم در منطقه فکر جدی کرد.افغانستان در مقابله با تروریسم پیشرفت‌هایی داشته است، اما کشورهای منطقه نیز باید کمک کنند.

دیدار با رییس شورای فدراسیون روسیه

* اکنون دو کشور در باره مسائل مختلف گفت وگوها و رایزنی های منظمی دارند.

سفر ماتویینکو -رییس شورای فدراسیون روسیه- به ایران انگیزه و زمینه خوبی برای افزایش دامنه و ارتقای همکاری های ایران و روسیه فراهم خواهد کرد.

دیدار با رئیس مجلس تاجیکستان

* توسعه روابط اقتصادی، حل برخی مسائل گمرکی و مرتبط با استاندارد تجار ایرانی در تاجیکستان اهمیت دارد. در این زمینه برخی محدودیت های ایجاد شده باید برطرف شود.همچنین با توجه به اقدامات تروریستی در افغانستان مرزهای دو کشور باید تقویت شود.

دیدار با رئیس مجلس آذربایجان

*اجلاس ایران، روسیه، آذربایجان و اجلاس ایران، آذربایجان، ترکیه دو رویداد خوب و مثبت بود که اخیرا برگزار شد،. توافق اتصال خط آهن رشت آستارا - باکو طرح مهمی برای دو کشور محسوب می شود.
* زمینه های توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور فراهم است، تحریم های ایران برداشته شده است و روابط بانکی برای تجار دو کشور باید تسهیل شود.

* حل و فصل موضوع قره باغ مهم است.

دیدار با رییس مجلس قزاقستان

* توسعه روابط میان تجار دو کشور و همکاری دو کشور برای مقابله با تروریسم با اهمیت است. تروریسم در منطقه در حال گسترش است و داعش در افغانستان نیز فعال شده است.

در نشست خبری با رسانه‌های روسی

* توافقات در زمینه ساخت واحدهای جدید نیروگاهی هسته‌ای با روسیه در مرحله مطالعات مقدماتی است و هیچ اختلاف نظری نداریم و این توافق قطعی و در حال پیگیری است.

* از هر ابتکاری برای ارتقای سطح روابط تجاری با روسیه استقبال می‌کنیم. رفت و آمد مقامات دو کشور زیاد است و سال گذشته 10 وزیر ایرانی و روسی به تهران و مسکو سفر کردند. در این سفرها درباره توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی رایزنی می‌شود.

* یکی از مسائلی که در این سفر مورد توجه قرار گرفت، نزاع ارمنستان و آذربایجان بود و اینکه در این منطقه به‌اندازه کافی آشفتگی و جنگ وجود دارد و نباید بگذاریم جنگ جدیدی رخ دهد. با رئیس مجلس آذربایجان هم صحبت کردم و با روسیه نیز همفکر هستیم که نباید آتش جنگ شعله‌ور شود.

* در اوپک تصمیمات باید سنجیده و معقول باشد؛ در اوپک همه اعضا سهمیه دارند و باید به این سهمیه‌ها پایبند باشیم. مشکل سقوط قیمت نفت مربوط به دسیسه‌هایی بود که می‌دانید که چه‌کسانی نقش داشتند. کشورهای اوپک و غیراوپک باید برای تعادل‌بخشی به بازار نفت تصمیم‌گیری کنند.

در بازگشت از سفر، در فرودگاه مهرآباد

* در اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نهادمند شدن این اجلاس و دایر کردن دبیرخانه ارائه شد که اعضا آن را مورد توجه قرار دادند و مصوب شد تا دبیرخانه ای در این خصوص تشکیل شود تا کارها سامان یابد.
* حجم زیادی از تجارت جهانی در این حوزه است و از نظر رشد اقتصادی کشورهای اوراسیا نقش قابل توجهی دارند و علاوه بر قرابت های فرهنگی، نیازهای امنیتی باعث می شود اعضای این نهاد را بهم پیوند دهد.
* با روسای مجالس دوما و سنای روسیه بحث های نسبتاً طولانی و مفیدی داشتیم که درخصوص مسائلی مانند توسعه روابط اقتصادی، سرمایه گذاری، همکاری در بخش‌های امنیتی و دفاعی و مبارزه با تروریسم گفت و گوهای انجام شد.

10202
کد خبر: 626915

وب گردی

وب گردی