افزایش چهاربرابری دیابت طی 4 دهه اخیر/ 50درصد علت مرگ ایرانیان سکته قلبی و مغزی است

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه درچهاردهه گذشته، ابتلا به دیابت در کشورچهاربرابرشده است، ادامه این روند را خطرناک اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل ازایسنا، سید حسن هاشمی در همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی که به مناسبت هفته سلامت درمیدان مشق تهران برگزارشد با بیان اینکه تاثیرگذاری ورزش درخانواده، در گروی عمل کردن به آن است، گفت: درکشورهایی که وضعیت بهتری ازنظر ورزش نسبت به ما دارند، ازرییس جمهور تا سایرمسئولین به این امر اهتمام دارند. درکشورما ظاهرا اگر مسئولی،ورزش کند یا یک هفته در خانه استراحت کند می‌گویند پس کی کارش را انجام میدهد؟

او در ادامه، با اشاره به وجود 400میلیون فرد مبتلا به دیابت دردنیا و افزایش چهاربرابری دیابت طی چهاردهه گذشته، ادامه این روند را خطرناک دانست و تاکید کرد:درحال حاضر پنج میلیون دیابتی درکشور وجود دارد که 90 درصد آنان مربوط به دیابت نوع دو هستند، اگر در پنج روز هفته، نیم ساعت ورزشی سبک مثل پیاده روی انجام دهید از 20 درصد موارد ابتلا به دیابت جلوگیری می‌شود و سن مرگ و میر 11درصد کاهش پیدا می‌کند.

هاشمی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین مصیبت های ما چاقی است که درزنان بیشتردیده می‌شود وعلت اصلی آن نیز زندگی آپارتمانی، کم تحرکی و غذای نامناسب است.

او همچنین 50درصد علت مرگ ایرانیان را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد که درآن سهم سکته قلبی 35 درصد و سکته مغزی 15 است.

20106

کد خبر: 627014

وب گردی

وب گردی