معرفی 5 کتاب در حوزه انیمیشن

نگاهی به برخی از کتاب‌هایی که انتشارات سوره مهر برای علاقه‌مندان انیمیشن منتشر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، در کنار آشنایی با اصول و هنجارهای علمی و روزآمد این عرصه به بانک اطلاعاتی جامع سینمای انیمیشن نیز احتیاج مبرمی دارند تا بتوانند با رجوع مستمر به آن، نسبت به شناسنامه سوابق و پیشینه علمی هنرمندان آگاهی پیدا کنند؛ تهیه و نشر کتابهای مختلف، پاسخی درخور به این نیازهاست. انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز تلاش کرده با توجه به این نیاز، آثار مناسب تالیف یا ترجمه شده را در این زمینه منتشر کند که در این یادداشت به معرفی برخی از آنها میپردازیم.


اسرار انیمیشن خمیری

نویسنده این کتاب، مارک اسپس و مترجم آن، سلما محسن اردهالی است. کتاب «اسرار انیمیشن خمیری» به نحوی نوشته شده که علاقمندان و دوستداران و حتی حرفه ای های انیمیشن عروسکی بتوانند با کمترین هزینه و با دقت و صرف وقت، عروسک مورد نیاز خود را تهیه کرده و شروع به ساخت فیلم کنند.

نویسنده در این کتاب، تولید یک فیلم انیمیشن خمیری را از ساخت عروسک تا عرضه آن به شرکتهای فیلمسازی شرح داده و بر این اساس، اثر خود را با مباحثی نظیر ابزار، خمیرها، مفصل بندی، ساخت پیکره عروسک، ساخت صحنه و ... فصل بندی کرده است.

این کتاب 154 صفحه ای سعی دارد نشان دهد آن سوی صفحه تلویزیون و در استودیوها چه میگذرد. جایی که هرکس باید کار مخصوص به خود را انجام دهد تا محصولی منحصر به فرد خلق شود. این کار مملو از فنون و ریزه کاریهای کوچک در زمینه حرفه های گوناگون است؛ از کوبیدن یک میخ کوچک تا جا انداختن فیلم خام در دوربین؛ این کتاب روشهایی را برای ساخت این نوع فیلم انیمیشن پیشنهاد میکند.

همه‌چیز درباره انیمیشن

کتاب «همه چیز درباره انیمیشن»، هنرمندان انیماتور را با تمام ابزارها و آنچه برای شروع طراحی و متحرک سازی لازم دارند آشنا میکند. نویسنده، مجموعه ای از اطلاعات باارزش درباره ساخت فیلم انیمیشن را در اختیار خوانندگان قرار میدهد و در آن از این هنر و تکنیک پیچیده، با زبانی سهل و قابل درک صحبت میکند به طوری که برای طیف وسیعی از علاقمندان این رشته، از تهیه کننده تا انیماتور قابل استفاده است.

در این کتاب، موضوعاتی مانند نقش کارگردان هنری، انواع نمادها، لی اوت، تصویرسازی، طراحی کاراکتر، مراحل خلق استوری بورد و ... به صورت قدم به قدم مطرح شده است. نکته مهم این کتاب در مقایسه با برخی از آثار دیگر ترجمه شده در ایران، جامع بودن آن است و این که تقریبا تمامی مباحث مربوط به انیمیشن به ویژه تاریخچه مفصل و جامعی از سیر تحول انیمیشن از ابتدا تا امروز را در بر میگیرد.

نویسنده این کتاب 252 صفحه ای، هوارد بکرمن بوده و فرناز خوشبخت و مریم کشکولی نیا، ترجمه آن را به عهده داشته اند.

تهیه‌کنندگی انیمیشن

زهرا دولت آبادی که سالهاست ساکن آمریکاست و یکی از تهیه کنندگان مطرح انیمیشن در سینمای امریکا به شمار می آید، به همراه کاترین ویندر که او هم تهیه کننده است، کتاب «تهیه کنندگی انیمیشن» را به رشته تحریر در آورده اند. مترجم این کتاب فاطمه نصیری فرد است و در 317 صفحه با قطع رحلی منتشر شده است.

این کتاب، مجموعه ای آموزشی و حرفه ای در زمینه تولید صنعتی انیمیشن است و نقش مفید و موثری در بالا بردن دانش و آگاهی فعالان این عرصه دارد. «تهیه کنندگی انیمیشن» بار مالی لازم برای مراحل مختلف تولید را قبل از شروع تولید ترسیم میکند. در این کتاب، حتی جزئی ترین اطلاعات لازم در زمینه نحوه بودجه بندی، برنامه زمان بندی، عیب یابی پروژه و همینطور طرحها و نقشه های مورد استفاده در چنین کارهایی برای کسانی که دانشجو یا علاقمند به این رشته هستند، توضیح داده شده است و به سوالات فراوان و رایجی پاسخ میدهد.

کتاب جامع انیمیشن

«کتاب جامع انیمیشن» نوشته کیت لی بورن، درست مانند یک راهنمای دلسوز عمل میکند. این اثر که نزدیک 20 سال، بهترین کتاب انیمیشن منتشر شده به شمار می آمد، با مطالبی لذت بخش و تشویق کننده، راهنمای موثری برای دانش آموزان، دانشجویان، علاقمندان و حتی فعالان عرصه انیمیشن است.

ترجمه این کتاب نیز با همان دقتی که صرف نگارش آن شده انجام گرفته و گروهی از مترجمان برای برگرداندن لغات و اصطلاحات خاص، با مشورت علمی و اجماع نظر پیش رفته اند که این رویکرد گروهی موجب ارتقای دقت و صحت آنها در برگرداندن مضامین کتاب شده است و خواننده میتواند به راحتی با نثر نوشتاری خوشخوان متن فارسی کتاب، ارتباط برقرار کند.

انیمیشن به زبان ساده

محمدهادی ایراندوست، نویسنده «انیمیشن به زبان ساده»، در این کتاب فاکتورها و عناصر جذابیت در سینما را با نگاهی کاملا تخصصی در قالب چهارفصل مورد بررسی قرار داده است. او در فصل نخست کتاب، عناصر ساختاری سینما شامل فیلمنامه، دکوپاژ، تدوین، قطع فیلم، صداگذاری، فیلمبردار، زوایا و حرکتهای دوربین، پلانها، قابها، سکانسها و ... را مورد بررسی قرار داده است. بررسی نقش عناصر زیبایی شناسی مانند زمان بندی، اغراق، جزییات، جاندارپنداری، وزن و همچنین سایر عناصر فرهنگی از جمله اسطوره ها و افسانه ها، مراسم و نمایشهای بومی و موسیقی ملی و بومی در سینمای انیمیشن از دیگر موضوعات مطرح شده در این بخش است.

در این کتاب همچنین پیرامون میزان تاثیر آن دسته از عناصر موثر در سینما (ترکیب‌بندی، رنگ بندی و نورپردازی) که به نحوی از سایر هنرها وارد این عرصه شده، توضیحاتی ارائه شده است. ایراندوست سعی کرده از کلی‌گویی دوری کند و با نثر روانی که برای نگارش این اثر انتخاب کرده، تحلیل مسائل را برای مخاطب آسان کرده است.

505

کد خبر: 627066

وب گردی

وب گردی