عوامل رشدساز در بازارسرمایه کدام‌اند؟

مدیرعامل کارگزاری کارآمد معتقد است: ادامه روند کاهش نرخ سود بانکی خبر خوبی برای بازار سهام و بورس است. کاهش نرخ سود از دو زاویه؛ افزایش سودآوری شرکت‌ها به دلیل کاهش هزینه تامین مالی و افزایش P /E بازار به دلیل کاهش نرخ بازده بدون ریسک، بر بازار اثر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اقتصادنیوز، فرزام ابوعلی گفت: با اجرایی شدن برجام، گشایش سوئیفت، حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، کاهش نرخ سود بانکی، بودجه انبساطی دولت، توجه به بازارهای بدهی و بهبود اقتصاد جهانی و با پیش‌بینی رشد اقتصادی بالاتر از پنج در صد از سوی کارشناسان اقتصادی و با کاهش نرخ تورم و عدم جذابیت در بازارهای موازی و کالاهای فیزیکی (طلا، ارز و مسکن) چشم‌انداز بسیار مناسبی برای بازدهی در بورس وجود دارد.

این کارشناس بازار سهام گفت:‌ ادامه روند کاهش نرخ سود بانکی خبر خوبی برای بازار سهام و بورس است. کاهش نرخ سود از دو زاویه؛ افزایش سودآوری شرکت‌ها به دلیل کاهش هزینه تامین مالی و افزایش P /E بازار به دلیل کاهش نرخ بازده بدون ریسک، بر بازار اثر خواهد گذاشت.

مدیرعامل کارگزاری کارآمد با تاکید براینکه تک‌نرخی شدن ارز نیز، در ابعاد کلان و خرد بر بازارسرمایه اثرگذار است، تصریح کرد: در بخش خرد طبیعتاً شرکت‌هایی که ارزبری بیشتری دارند (صنایع دارویی و خودرویی) با شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند (پتروشیمی‌ها و فلزات) تاثیرپذیری متفاوتی خواهند داشت. در بعد کلان تک‌نرخی شدن عرض پدیده مبارکی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی است زیرا آنها برای ورود ارز به کشور تنها با یک نرخ مواجه خواهند بود و این امر شفافیت در بازار را افزایش می‌دهد.

او افزود: این موضوع می‌تواند برای آنها در زمان تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب باشد. کاهش فساد و اصولاً ارتباط میان بازارهای دیگر در اقتصاد کلان با وجود تک‌نرخی شدن ارز بهبود خواهد یافت.

ابوعلی معتقد است: در کنار تک‌نرخی شدن ارز راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اتفاق مبارکی به ویژه برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی است. سرمایه‌گذاران خارجی برای اینکه بتوانند ریسک‌های مرتبط با تغییر واحد پولی خود را مدیریت کنند نیاز به بازار مشتقه ارز دارند. بنابراین در این بازار نوسان نرخ ارز به سادگی پوشش داده می‌شود و حتی برای سرمایه‌گذاران داخلی که به عنوان صادر‌کننده و وارد‌کننده فعالیت دارند می‌تواند بسیار مفید باشد.

او افزود: شاید بتوان تنها نگرانی برای بازار مشتقه ایران را حضور دولت به عنوان بازیگر اصلی دراین بازار دانست به ویژه زمانی که بحث نهاد نظارتی دولتی (شورای بورس) در کنار آن مطرح می‌شود.

102/601

کد خبر: 627086

وب گردی

وب گردی