عضو لیست امید در گفت و گو با ایسکانیوز: آقای مطهری تعهدی نداده اند که ما وزیر کشور را استیضاح می کنیم/صدور اعتبار نامه خانم خالقی ازسوی وزارت کشور در ابهام است

مخالفت هایی که با برجام می شود اهداف سیاسی دارد تا کارشناسی/لیست امید یک لیست اجماعی بود/ آقای مطهری تعهدی نداده اند که ما وزیر کشور را استیضاح می کنیم/وزارت کشور موضع گیری اش را انجام داده/کسانی که توسط مردم از رسیدن به قدرت بازماندند به هر چیزی چنگ می زنند که به قدرت برگردند/آیت الله هاشمی با یک مظلومیت پایدار مواجه شدند.

ایسکانیوز- فاطمه سرلک: علیرضا رحیمی، به عنوان نماینده منتخب مردم تهران به دهمین مجلس شورای اسلامی وارد شد. رحیمی که فارغ التحصیل رشته حقوق است، مشاور معاون اجرائی رئیس جمهور، عضویت بنیاد باران و عضویت هیأت پژوهشی مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی را در کارنامه خود داراست.

با منتخب مردم تهران در مجلس دهم به گفت و گو نشستیم. او از چگونگی قرار گرفتنش در لیست امید و چرایی حضور در این لیست برای انتخابات هفتم اسفند می گوید. همچنین در خصوص اظهارات علی مطهری در موضوع استیضاح وزیر کشور در صورت عدم ارسال اعتبار نامه مینو خالقی به مجلس دهم سخنانی را بیان می کند.

رحیمی نیز مانند بسیاری دیگر از فعالین سیاسی و مقامات کشورمان نسبت به قانون انتخابات با دیده قانونی که نیاز بسیار به اصلاحات دارد می نگرد؛ منتخب مردم تهران معتقد است اتفاقی که برای خانم خالقی افتاده است قاعدتا عدم شفافیت قانون باعث آن است . برای اولین بار در کشور منتخب مردم با یک چالشی مواجه می شود که نه مردم از رای خودشان می توانند دفاع کنند ، نه منتخب مردم و نه دولت از نظر قانونی می تواند از آن دفاع کند.

او نیز از منتقدین دولت و کسانی که دستاوردهای تیم هسته ای و دولت یازدهم را زیر سوال می برند گله می کند؛ در این میان به تخریب هایی که علیه آیت الله هاشمی هم می شود نیز گزیزی می زند و از اهداف افرادی که این اقدامات را انجام می دهند می گوید.


مشروح گفت و گوی تفصیلی ایسکانیوز با علیرضا رحیمی را که در میزگردی به بررسی عمده مسائل سیاسی کشور پرداخته اند، را در ادامه می خوانید:

چطور در لیست امید قرار گرفتید؟


همانطور که استحضار دارید و بارها هم مسوولین شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اعلام کردند لیست امید یک لیست اجماعی بود؛ یعنی اصلاح طلبان با تلاش بسیار فشرده دو ماهه به این لیست رسیدند. لیست با مشارکت و همکاری همه احزاب و گروه های اصلاح طلب تدوین شد؛ من بنا به انگیزه هایی که داشتم ثبت نام کردم و با توجه به سوابقی که داشتم و از آنجایی که بار اول نبود که در لیست اصلاح طلبان قرار می گرفتم و در مجلس هشتم هم در لیست اصلی اصلاح طلبان حضور داشتم در این لیست قرار گرفتم؛ همچنین با توجه به اجماع و نگاه واقع بینانه ای که دوستان نسبت به ما دارندو از طرف دیگر پیش بینی خودم باعث شد تا در این لیست قرار بگیرم. من برای در لیست قرار گرفتن قاعدتا تصورم این است که بین گروه ها و افراد مختلف یک اجماعی قرار داشته است؛ طبعا بزرگان اصلاحات و موجهینی که از این لیست حمایت کردند تا به نتیجه برسد در ترکیب این لیست بی تاثیر نبودند.

در این لیست بیشتر با چه کسانی در ارتباط بودید ؟


با اشخاص مذاکره خاصی نداشتم گروه های مختلف مثل حزب کارگزاران، انجمن اسلامی پزشکان، حزب اسلامی کار این ها مجموعه هایی بودند که روی من نظر مثبت داشتند و از آن طرف هم حزب اعتدال و توسعه و حامیان دولت هم نظرات مثبت داشتند و این نظرات مثبت مجموعا منجر به حضور من در این لیست شد.

برنامه هایتان برای مجلس چیست؟ مجلس دهم به طور کلی اولویتش چه باید باشد؟

یکی از مواردی که خیلی مهم است و خارج از برنامه های من هم نیست اصلاح قانون انتخابات است؛ موضوعی که معمولا در آستانه انتخابات، مجلس به آن ورود پیدا می کند و در زمان بسیار بسیار کمی می خواهد قانون را اصلاح کند و در عین حال قانون را جامع اصلاح نمی کند، نواقص برطرف نمی شود و لذا انتخاباتی که برگزار می شود با چالش های زیادی مواجه می شود. کما این که همین انتخابات اخیر تقریبا اکثریت غریب به اتفاق فعالان سیاسی از اصلاح طلبان گرفته تا اصولگرایان ایرادات قانون انتخابات را برجسته کردند و در بیانات مقام معظم رهبری آمد که این قانون باید اصلاح شود نه تنها در حوزه رد صلاحیت و تعیین صلاحیت حتی در فضای ثبت نام کاندیداها شرایط کاندیداها، شمارش اراء، نیز باید اصلاح شود. به عنوان مثال اتفاقی که برای خانم خالقی افتاده قاعدتا عدم شفافیت قانون باعث شده است تا چنین فضایی ایجاد شود. برای اولین بار در کشور منتخب مردم با یک چالشی مواجه می شود که نه مردم از رای خودشان می توانند دفاع کنند ، نه منتخب مردم و نه دولت از نظر قانونی می تواند دفاع کند. این موضوع قاعدتا قبل از این که به شورای نگهبان برگردد به عدم شفافیت در قانون برمی گردد که حتما نیاز به اصلاح دارد.


به طور کلی یکی از مواد مصداقی اصلاح قانون انتخابات بحث خانم خالقی بود. موارد خیلی مهم دیگری هم وجود دارد. یکی از موارد عدم اعلام دلایل رد صلاحیت ها به کاندیداها هست. هیچ دلیلی اعلام نمی شود حتی به خود کاندیداها. چنانچه مصلحت عمومی ایجاب نمی کند به این شکل باشد، حداقل به خود کاندیداها اعلام کنند یعنی یک دلایل اقناعی باید بیاورند. موضوع رضایت مردم و افکار عمومی موضوع مهمی است و یکی از فضاهایی که ما باید مراقبت کنیم آرامش فضای عمومی جامعه است. وقتی در فضای عمومی جامعه یک رای یک تصمیم و یک نارضایتی ملی دارد ایجاد می شود و مجریان قانون یا متولیان امر هم که استناد می کنند به قانون قاعدتا باید یک ارزیابی و یک آسیب شناسی راجع به خود قانون کرد.

نامه آقای مطهری به وزارت کشور در این باره که اگر قرار باشد اعتبارنامه خانم خالقی تحویل مجلس داده نشود ما وزیر کشور را استیضاح می کنیم را چطور ارزیابی می کنید؟


آقای مطهری گفتند مجلس دهم باید استیضاح بکند. تعهدی ندادند که ما استیضاح می کنیم یعنی مسیر برخورد این مسیر است.


موضع گیری که وزارت کشور باید انجام دهد چیست؟

وزارت کشور موضع گیری اش را انجام داده.

یعنی اعتبارنامه را به مجلس بدهد یا خیر؟

در همین مرحله وزارت کشور نظرش را اعلام کرده که برداشت ما مغایر با نظر شورای نگهبان است؛ این که اعتبارنامه صادر کنند یا نه به تصمیم گیری وزارت کشور مربوط است و همچنان در ابهام است.


دولت یازدهم همانطور که می دانید در حوزه سیاست خارجی خیلی فعال بوده است و اقداماتشان در بحث برجام بسیار مهم بوده ولی مخالفین حتی اخیرا برخی خیلی تند با مذاکره کننده گاه صحبت کردند که برجام افتخاری برای کشور محسوب نمی شود. شما این مخالفت ها در چه راستایی ارزیابی می کنید و هدفشان از این اقدامات چیست؟

با توجه به بزرگنمایی که در موضوع برجام در مخالفت ها اتفاق می افتد بیشتر به نظر می رسد اهداف، اهداف سیاسی است تا کارشناسی. دکتر ظریف و دکتر روحانی بارها اعلام کرده اند از هر گونه نقد استقبال می کنند و استقبال هم کردند. رهبری هم سفارش کرده اند که با بخش های مختلف کشور و با منتقدین جلسات اقناعی بگذارید که جلسات اقناعی هم گذاشتند . در مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه ای تشکیل شد و بخش هایش را عموم مردم دیدند و حداکثر شفافیت تلاش دکتر ظریف و تیمشان را در جهت اقناع منتقدین دیدند. لذا بعد از این که برجام تصویب شد همه باید بدانند که برجام یک موضوع حاکمیتی و اجماعی است؛ برجام موضوعی نبوده که یک اکثریتی روی آن توافق کنند. حاکمیت و مجموعه ای نظام به آن رای دادند و اگر ما دلسوز کشور هستیم و اگر منتقدین دلسوز منافع کشور هستند و نگاهشان دلسوزانه است قاعدتا حداکثر مراقبت را در مسیر اجرای برجام و در مسیر مدیریت پسابرجام انجام دهند. به همین دلیل باید گفت اکثریت فضاسازی هایی که دارد انجام می گیرد با اهداف سیاسی است.

شما چطور ؟ برجام چگونه بود؟


برجام ضرورتی بود که باید به آن می رسیدیم؛ منتها نه یک ضرورت دیکته ای بلکه یک ضرورت توافقی و تعاملی بود و بهترین شکل ممکن که می توانست اتفاق بیفتد اتفاق افتاده است.


اخیرا یک فعالیت هایی از سوی آقای احمدی نژاد صورت گرفته, یک صحبت هایی شده که وی قصد دارند در انتخابات 96 شرکت کنند و وعده و عیدها و سفرهایی که داشتند این را به ذهن می رساند که ایشان می خواهند برگردند شما نظرتان در این مورد چیست؟ فکر می کنید در شرایط فعلی جامعه چه استقبالی از او می شود؟

این فضاسازی ها نه اولویت کشور و نه ضرورت فضای سیاسی کشور است. این فضاسازی کاملا انحرافی و غیرضروری است. مهم ترین ضرورت کشور معیشت مردم و موضوعات اقتصادی است موضوعاتی که دولت با آن درگیر است و اقتصاد مقاومتی که رهبری اعلام کردند این ها موضوعات اولویت دار این کشور هستند وگرنه انتخابات ریاست جمهوری بیشتر از یک سال زمان مانده است اینکه الان استارت بزنند و فضاسازی کند قاعدتا ضرورت سازی است نه ضرورت واقعی.

فرض بگیریم قصد ورود به انتخابات را داشته باشد.

من الان فضا را برای پاسخ به این سوال خیلی زود می بینم چون زمانی که فعالیت های انتخاباتی ریاست جمهوری شروع شود فضای عمومی کشور به آن سمت خواهد رفت.

خود شما به عنوان یک کارشناس رسانه اذعان می کنید که الان فضا, فضای انتخاباتی نیست فضای دیگری است فضای برجام است. به لحاظ محتوایی من اساسا ضرورتی نمی بینم که وارد این بحث شوم.

مجلس نهم چطور دیدید؟


به طور اجمالی باید گفت مجلس نهم می توانست خیلی پخته تر عمل کند آنچه در این مجلس رخ داد این بود که دیدیم در خیلی از بخش ها فرصت سوزی اتفاق افتاد؛ وزن کارشناسی مجلس نهم می توانست خیلی بیشتر باشد به علاوه این که فضای ملتهب سیاسی مجلس اثر بسیار بسیار منفی در فضای عمومی کشور گذاشت و موجب نارضایتی ملی گردید. اتفاقی که در خرداد 92 و همچنین در 7 اسفند ٩٤ افتاد مستقیما متاثر از عملکرد مجلس نهم و مخصوصا جو ملتهب سیاسی مجلس نهم بود.

به لحاظ فنی و قانون گذاری و نظارتی اگر مجلس نهم یک کارنامه رسمی به مردم اعلام کند که تا الان اعلام نکردند فکر می کنم فضای قضاوت و ارزیابی را خیلی آسان تر می کند.

برخی مخالفین معتقدند آقای روحانی اولین ریاست جمهوری است که یک دوره ریاست جمهوری را در ایران خواهد گذراند. چرا چنین حرفی می زنند با توجه به این که آقای روحانی و دولت یازدهم دستاوردهای زیادی داشتند.

به هر حال کسانی که توسط مردم از رسیدن به قدرت بازماندند به هر چیزی چنگ می زنند که به قدرت برگردند؛ یکی از ابزارهای چنگ زدن برای رسیدن به قدرت فضاسازی و ایجاد ناامیدی و سیاه نمایی در دولت است. اگر آنهایی که فضاسازی می کنند و دست به شایعه سازی می زنند نگاهشان به منافع ملی باشد رهبری را باید فصل الخطاب بدانند زیرا مسیری که رهبری انتخاب کرده مسیر حمایت دولت است و قاعدتا رهبر انقلاب زمانی از دولت حمایت می کند که از دولت رضایت داشته باشند. کارنامه آقای دکتر روحانی برای همه مردم شفاف و روشن است هم در حوزه سیاست خارجی و هم اقتصادی؛ همه مردم می دانند که دولت حداکثر تلاشش را برای آسانتر کردن زندگی مردم انجام داده است. گره بزرگی که لازم بود باز شود قفل هسته ای کشور بود و این اتفاق به شایستگی و در کمال توانمندی اتفاق افتاد. گره دوم کاهش تورم و در واقع خروج از رکود بود که ان هم انجام شد. همچنان علی رغم موفقیت هایی که دولت در سال گذشته داشته در مسیر بهبود فضای کسب وکار و بهبود فضای اقتصادی است.

عامه مردم حتی طبقه متوسط و طبقه فقیر انتظار معجزه از دولت ندارند , انتظار ندارند یک شبه همه مشکلات حل شود قاعدتا فضاسازی های سیاسی با بزرگنمایی و سیاه نمایی می خواهند یک هدف غیردست یافتنی را بیشتر در ذهن متبادر کنند.

قبل از این که مجلس دهم شروع شود, گمانه زنی هایی در رابطه با ریاست مجلس مطرح می شود مبنی بر اینکه آقای عارف یا آقای لاریجانی ریاست را عهده دار می شود . شما نظرتان چیست؟


درخشش لیست امید در تهران یکی از پیام های مهم آن ایجاد تغییر در فضای سیاسی کشور و مشخصا در قوه مقننه است؛ که این تغییر را نه تنها مردم در ترکیب نمایندگان مجلس بلکه در هیات رئیسه نیز انتظار دارند. به طور قطع می شود گفت که انتخاب رئیس مجلس بستگی به رای نهایی نمایندگان خواهد داشت و رای نمایندگان هم بسته به ترکیب نهایی مجلس دارد. ترکیب نهایی مجلس هم بسته به نتیجه دور دوم انتخابات دارد. اینها موضوعات واقعی است بله به صورت مفروض می توانید بگویید آقای دکتر عارف است یا لاریجانی. منتها واقع بینانه باید صبر کرد تا دور دوم انتخابات برگزار شود. تا اینجا دکتر عارف برای کاندیداتوری ریاست مجلس کاملا مصمم است اصلاح طلبان هم به طور قاطع مصمم به حمایت هستند و انگیزه لازم را برای ریاست از مجلس و حمایت از دکتر عارف دارند.


با افتخار از آقای عارف همانطور که سرلیست ما بودند حمایت می کنیم. منتها آنچه که مهم است تصمیم فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس و تصمیم جمعی اصلاح طلبان برای ریاست مجلس است. نظر فردی من تنها ملاک نیست مخصوصا برای ریاست مجلس فراکسیون ها تصمیم گیری می کنند.

از برنامه های لیست امید در مجلس بگویید؟


به هر حال ائتلاف اصلاح طلبان برنامه داشته و برنامه را قبلا ارائه داده اند اگرچه به اندازه خود لیست فراگیر نشد. ولی قطعا بدون برنامه نیستند.


نکته دوم این که ما به عنوان مجمع منتخبان تهران یا لیست امید جلساتی برگزار کرده و اولویت بندی راجع به برنامه ها داریم آنچه که الان برای ما مهم است برنامه ششم است که بدون این که برنامه های بخشی خود را کنار بگذاریم پختگی و جامعیت برنامه ششم را به حداکثر برسانیم . به هر حال برنامه ششم برنامه ای است که از بخش های مختلف راجع به آن نظر دارند وآماده اند که نظرشان را ارائه بدهند.

لذا اگر ما بتوانیم از لحاظ کارشناسی برنامه ششم را به سامان برسانیم و به صورت منسجم تثبیت بکنیم مهم ترین کار این است ؛ کاری که مجلس دهم می تواند برای کشور انجام دهد. هیچ عدم انسجامی در برنامه ها نمی بینم ممکن است به صورت فردی اولویت بندی ها در ذهن منتخبین و نمایندگان مختلف متفاوت باشد منتها به صورت جمعی اولویت ها کاملا مشخص است و در عین حال جامعیت لازم را دارد. هم در حوزه آموزش عالی در حوزه محیط زیست در حوزه زنان و خانواده و ... برنامه هایشان را دارند ما بدون این که وعده های جزئی بدهیم و وارد مسایل جزئی شویم به صورت کلان هم در حوزه قانون گذاری و هم در حوزه نظارت انشالله مسیری را خواهیم رفت که منافع ملی را در اندازه حداکثری تامین خواهیم کرد.

تخریب هایی که علیه آیت الله هاشمی می شود با چه هدفی و در چه راستای است؟

آیت الله هاشمی با یک مظلومیت پایدار مواجه شدند این مظلومیت پایدار هم مستمر و هم ماندگار است. اتفاق مثبتی که افتاده ظرفیت کم نظیر و بی نظیر وی در مواجهه با این مظلومیت است.


آیت الله هاشمی را در دهه قبل و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و خبرگان مورد آماج حملات قرار دادند. بالاخره ایشان از استوانه های انقلاب است. هیچ کس در رده مدیران ارشد نظام در حد وی و مقام معظم رهبری نیست که در سری ترین و مهم ترین تصمیم گیری های نظام از اول انقلاب تا الان حضور داشته باشند. در عین حال این که عده ای در کمال جسارت این فضاسازی و جوسازی را علیه او و یاران امام انجام می دهند برمی گردد به همان اهدافی که برای دسترسی به قدرت محبوبین مردم و کسانی که بین مردم محبوبیت دارند به آنها خدشه وارد می شود که مسیر بسیار غلط است؛ مسیری که قاعدتا بارها ازموده اند و جواب نداده ولی باز هم همین مسیر را می روند. باید کسانی که باید واکنش نشان بدهند مردم هستند و مردم با انتخابشان جواب دادند و علی رغم همه اتفاقات و شایعات علیه آیت الله هاشمی ایشان رای اول تهران و رای اول خبرگان را آوردند. برای مجلس خبرگان پنجم هم بیشتر فضاسازی و جوسازی می کنند وگرنه مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی ماهیتا متفاوت است؛ اصلا فضای آنجا فضای سیاسی نیست مجلس خبرگان ،مجلس نخبگان است فضای آرامی دارد.مهم ترین خدمتی که آیت الله هاشمی در این برهه به لحاظ محتوایی برای کشور دارد مدیریت مجمع تشخیص نظام است که قاعدتا کار بسیار بزرگی است هم برای ملت و کشور و هم برای مشاوره به مقام معظم رهبری.


دور دوم انتخابات و ضرورت شرکت مردم به خصوص برای اصلاح طلبان و اهمیت این حضور را تشریح بفرمایید.


وقتی هدف تشکیل مجلس دهم باشد دور دوم به اندازه دور اول اهمیت دارد. هر کرسی برای ما اهمیت دارد و هر کرسی مجلس تعیین کننده است. مهم این است که این انگیزه ها در مردم رویت و امید در آنها تقویت شود؛ به همان نسبت که در واقع در دوره اول مردم رای دادن و برای هر رای شان انگیزه داشتند به همان نسبت باید این انگیزه در دوره دوم باشد که به اصلاح طلبان و نامزدهای اصلح رای دهند؛ زیرا ممکن است کرسی مجلس دست افرادی بیفتد که مورد رضایت مردم نباشند. لذا برای منافع ملی، برای آرامش بیشتر برای تحقق اهداف دولت قاعدتا باید مردم در دوم انتخابات مشارکت حداکثری کنند و تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگیرند. مخصوصا در آستانه انتخابات و تبلیغات جو انتخابات و جو اتهام زنی و برچسب زنی خیلی جو ملتهبی بود مهم این است که فعالین و بازیگران سیاسی تمام مراقبت لازم را به خرج بدهند اخلاق سیاسی را در پیش بگیرند و مردم هم به شایعه سازی و جوسازی ها توجه نکنند. به هر حال انتخاب انشالله بین انتخاب خوب و خوبتر باشد در بعضی حوزه های انتخابیه در واقع انتخاب بین بد و بدتر بوده ولی فضای انتخابات باید فضایی باشد بین خوب و خوبتر که مردم انتخابشان را داشته باشند.

201/201

کد خبر: 627087

وب گردی

وب گردی