گزیده شعر فارسی از اولین‌ها تا امروز منتشر شد

دوره ۵ جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» برگزیده شعر فارسی از اولین شعر‌ها تا امروز برای نوجوانان منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مجموعه که علی اصغر سیدآبادی آن را تالیف و گردآوری و نشر ثالث آن را منتشر کرده است، علاوه بر برگزیده‌ای از شعر فارسی همه دوره‌های تاریخی، راهنمایی خواندن شعر، تحلیل تاریخی با زبانی ساده، فرهنگ اصطلاحات شعر، کتاب‌شناسی شاعران معاصر و فهرستی از شعرهای آسان‌تر در قالب پنج جلد ارایه شده است.

علی اصغر سیدآبادی درباره این مجموعه می‌گوید: این مجموعه برای پاسخگویی به یک نیاز تالیف و تدوین شده است. تصویری که در کتاب‌های درسی از شعر فارسی ارایه می‌شود، تصویر کاملی نیست و نمی‌تواند بچه‌ها را جذب کند. این مجموعه تلاش می‌کند تصویری کامل‌تر و درست‌تر از شعر فارسی ارایه کند.

وی در پاسخ به این سوال که این مجموعه چگونه متولد شد؟ می‌گوید: من کتابی دارم به اسم «سرگذشت شعر فارسی» که انتشارات افق منتشر کرده است. در آن مجموعه‌ همان طور که از نامش پیداست تاریخ شعر فارسی را برای نوجوانان نوشته‌ام. وقتی آن مجموعه را می‌نوشتم به ناشر پیشنهاد کردم که آن کار دو بخش داشته باشد و یک بخشش برگزیده‌ای از شعر‌ها باشد. ناشر موافقت نکرد و آن ایده گسترده‌تر شد و به نشر ثالث پیشنهاد شد که پذیرفتند.

وی افزود: این ایده را با فرصتی که تعطیلی رسانه‌ای که در آن کار می‌کردم در اختیارم گذاشت، عملی کردم و در حقیقت این مجموعه را مدیون کسانی هستم که باعث بیکاریمان شدند و باید به آن‌ها هم تقدیم می‌کردم، اما ترسیدم سال‌های بعد از یاد مردم بروند اما نامشان همچنان در کتاب من تکرار شود.

علی اصغر سیدآبادی درباره‌ی ویژگی‌های این مجموعه می‌گوید: در این دوره پنج جلدی شعرهای برگزیده از دوره‌های مختلف شعر فارسی انتخاب شده است و درباره ویژگی‌های هر دوره به زبانی ساده توضیح داده شده است.

وی افزود: این کتاب یک مقدمه دارد که در آن درباره چگونگی شعر خواندن، شکل ظاهری شعر و کلمات آسیب دیده در شعر به اضافه فهرستی از شعرهای آسان‌تر بحث شده است. سپس در ۲۱ فصل درباره شعرهای دوره‌های مختلف توضیح داده شده و برگزیده‌ای از شعرهای این دوره‌ها ارایه شده است و سپس کتاب‌شناسی شاعران معاصر، فرهنگ واژگان شعر و موخره‌ای در توضیح روش کار آمده است.

وی هم چنین درباره مخاطبان این مجموعه گفت: من این کتاب را برای نوجوانان نوشته‌ام اما چون نمونه چنین کتاب‌هایی برای عموم مردم هم نیست، همه می‌توانند این کتاب را بخوانند و استفاده کنند.

505

کد خبر: 627169

وب گردی

وب گردی