«امیر کاستاریکا» حرف‌هایش را تکذیب کرد

«امیر کاستاریکا» کارگردان برنده دو نخل طلا، اظهارات اخیرش را پیرامون آنکه به دلایل سیاسی در جشنواره کن پذیرفته نشده است را رد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در حالی که اخیر مصاحبه‌ای از «امیر کاستاریکا» کارگردان مطرح اهل صربستان منتشر شده است؛ مبنی براین که به دلیل حمایت از «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به جشنواره کن 2016 او را راه نداده‌اند اما وی در جدیدترین مصاحبه‌اش همه این اظهارات را کاملا رد کرد.

«امیر کاستاریکا» پیش از این در اظهاراتی جشنواره فیلم کن را به تعصب سیاسی و انتقام‌جویی از او به دلیل حمایتش از سیاست‌های دولت روسیه متهم کرد و عنوان کرده بود: "اخیرا سیاست بیشتر و بیشتر در نحوه عملکرد جشنواره فیلم کن دخیل می‌شود. رد کردن فیلم جدیدم «در راه شیری» به خاطر ارسال آن یک روز پس از مهلت پایانی جشنواره، تنها یک بهانه بود. من مشکوکم که کسی دستور داده باشد فیلم من پذیرفته نشود".

اما حالا پس از گذشت چند روز او در مصاحبه‌ای با نشریه سینمایی «اسکرین» اظهارات قبلی خود را به یک خبرگزاری روسی نسبت داد و گفت: "من واقعا گیج شده‌ام و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. مطلقا با هیچ کسی در این باره صحبت نکردم. این اظهارات مضحک است چرا که «تیری فرمائو» به عنوان دبیر جشنواره کن در طول سه سال گذشته در جریان مراحل تولید فیلم بوده است".

این کارگردان مطرح در ادامه افزود: "من حتی از آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره کن نیز مطلع نبودم. «فرمائو» معمولا پس از پایان مهلت نیز چنین فیلم را به بخش رقابتی کن اضافه می‌کند. جشنواره کن برای قرار دادن فیلم در برنامه اصرار داشت اما فیلم هنوز تمام نشده است. عوامل فیلم تمام تلاش خود را برای رساندن فیلم به جشنواره کن انجام دادند و ما حتی از 15 کمپانی فیلمسازی برای کار بر روی جلوه‌های ویژه فیلم کمک گرفتیم".

وی ادامه داد: "هنوز کارهای زیادی باقی مانده، بخش‌هایی از جلوه‌های ویژه فیلم باید تکمیل شود و بخشی از تدوین فیلم نیز کار دارد. ضمن این که باید مدت زمان فیلم را نیز کمی کوتاه کنیم".

با این وجود «کاستاریکا» مُهر تایید «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بر فیلم «در راه شیری» را پنهان نکرد اما گفت وی هرگز در ساخت فیلم دخالتی نداشته و این نمی‌تواند مبنای جشنواره کن برای عدم پذیرش فیلم باشد".

«امیر کاستاریکا» در سال‌های 1995 و 1985 برای فیلم‌های «زیرزمین» و «وقتی بابا رفته بود ماموریت» موفق به دریافت نخل طلای جشنواره کن شد.

«در راه شیری» اثر جدید این فیلمساز صربستانی است که خود در آن با «مونیکا بلوچی» همبازی شده و قرار است اواخر ماه آگوست در جشنواره «پل هنرها»ی روسیه اکران شود، داستان این فیلم درباره دوره‌های مختلف زندگی یک مرد و انتقادات او نسبت به کشورش است.

«امیر کاستاریکا» تاکنون افتخارات سینمایی متعددی دریافت کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خرس نقره‌ای برلین در سال 1993 برای «رویای آریزونا»، جایزه‌ بهترین کارگردانی (1989) جایزه فیپرشی (1985) و دو نخل طلا از جشنواره‌ کن، جایزه‌ بهترین فیلم اروپایی جوایز سزار فرانسه در سال 2005، جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز لومیر فرانسه در سال 1996، جایزه‌ شیر طلای کوچک و شیر نقره‌ای جشنواره‌ ونیز در سال 1998 برای «گربه سیاه، گربه سفید» و جایزه شیر طلا و جایزه‌ فیپرشی ونیز در سال 1981 برای «دالی بل را یادت می‌آید؟» اشاره کرد.

505

کد خبر: 627170

وب گردی

وب گردی