تلسکوپ فرمی ناسا  و آمادگی  برای کشف منبع امواج گرانشی

با توجه به اساس و شواهد تئوری نسبت عام آلبرت انیشتین، بیش از یک میلیارد سال است که امواج انرژی به آرامی در نزدیکی کره زمین، فضا و زمان را در هم نوردیده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این اختلالات که توسط امواج گرانشی ایجاد شده بود بوسیله تجهیزات رصدخانه امواج گرانشی تداخل‌ سنج لیزری در هنفورد واقع در واشنگتن و لیوینگستون در لوئیزیانا برای اولین بار کشف شد.

این اکتشاف راه را برای تحقیقات علمی بسیاری هموار کرد و از این طریق دانشمندان به افق‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند که در آن قادر به درکی متفاوت از عملکرد جهان خواهند بود.

اگرچه چند ثانیه پس از انتشار این خبر، آشکارساز GBM تلسکوپ فضایی فرمی ناسا پرتوهای گاما را رصد کرد به طوری که موقعیت این پرتوها با امواج گرانشی کشف شده مطابقت داشت.

از آنجایی که انتظار می‌رفت سیاه‌چاله‌ها بدون تولید هرگونه نوری با هم ادغام شوند، مشاهده این پرتوها عجیب به نظر می‌رسید و در همین حین بود که تلسکوپ فضایی اشعه گامای فرمی وارد عمل شد.

ناسا با تشخیص نور حاصل از منبع امواج گرانشی قادر به درک عمیق‌تری نسبت به این رخداد خواهد بود. آشکارساز GBM فرمی که به پرتوهای ایکس و گاما حساس است کل آسمان را بدون محدودیت زمین با انرژی‌های 8 هزار و 40 میلیون الکترون ولت مشاهده کرد. برای مقایسه بیشتر انرژی امواج مرئی بین دو تا سه الکترون ولت هستند.

والری کاناگتون، یکی از اعضای تیم GBM مرکز ملی فناوری و علوم در هانسویل واقع در آلباما، می‌گوید: این اکتشاف احتمال کمی در دریافت خطا دارد، اما پیش از بازنویسی کتاب درسی آن باید انفجارهای بیشتری را در ارتباط با امواج گرانشی از ادغام سیاهچاله‌ها مشاهده کنیم.

همچنین آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا ویدئویی را منتشر کرده که در آن ادغام سیاه‌چاله‌ها و امواج گرانشی به صورت بصری قابل مشاهده است.

20103