واکنش به سخنرانی زاکانی در نماز جمعه تهران/ منصوری‌آرانی: کمیسیون برجام 12 مهر 94 منحل شد و دیگر وجود خارجی ندارد

علیرضا زاکانی نماینده فعلی تهران این هفته به عنوان رئیس کمیسیون ویژه برجام به نماز جمعه رفت و این بار حملات خود به برجام را در جایگاه سخنران پیش از خطبه ها از این تریبون رسمی اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، زاکانی که پیش از انتخابات مجلس دهم در گفتگوها با رسانه‌ها، بر استمرار فعالیت کمیسیون برجام تاکید داشت و مدعی فعالیت این کمیسیون تا پایان مجلس نهم بود،همزمان با انتخابات مجلس دهم و پس از آن که همچون 29 نماینده دیگر این شهر نتوانست وارد مجلس دهم شود دیگر در این باره حرفی نزده بود اما این هفته به عنوان رئیس کمیسیون برجام برای سخنرانی به نماز جمعه دعوت شد.

این در حالی است که به گفته نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کمیسیون ویژه برجام پس از قرائت گزارش در صحن علنی مجلس در تاریخ 12 مهر 1394 عملا به فعالیت خود پایان داده است.

در همین رابطه عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با ایسکانیوز خاطرنشان کرد: با مصوبه نمایندگان در جریان تصویب طرح یک‌فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در تاریخ ١٩ مهر نیز کار بررسی و نظارت بر اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سپرده شد و عملا کمیسیون ویژه بررسی برجام منحل شد و دیگر وجود خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: مهم این است که قانون چه می‌گوید. آیین‌نامه داخلی مجلس کاملا موضوع را روشن کرده و هیأت‌رئیسه نیز رأی به انحلال کمیسیون ویژه داده است، بنابراین این بحث تمام شده و به همین دلیل دیگر هیچ جلسه‌ای با عنوان «کمیسیون ویژه برجام» تشکیل نشده است و در آینده نیز هرگز تشکیل نخواهد شد.

نماینده مردم کاشان در مجلس نهم همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا عده‌ای هنوز با عنوان رئیس یا عضو کمیسیون برجام با رسانه‌ها گفتگو و در مجامع سخنرانی می‌کنند؟ تاکید کرد: کار کمیسیون برجام بر اساس همه قوانین مطرح در مجلس ماه‌هاست که به اتمام رسیده است اما هرکسی می‌تواند به‌عنوان سمتی که در گذشته داشته صحبت کند، همان‌طور که ممکن است الان فردی تحت عنوان سخنگوی سابق مجلس هشتم صحبت کند اما واقعیت این است که دوره مجلس هشتم به پایان رسیده است و درحال حاضر در مجلس نهم قرار داریم و به زودی نیز مجلس دهم تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: از نظر ما زمان بررسی برجام در کمیسیون برجام به اتمام رسیده و درحال حاضر در دوره پسابرجام هستیم و به همین دلیل نیز کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی و همچنین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شده است اما موضوعاتی که برخی دوستان مطرح می‌کنند به این خاطر است که خود را در صدر اخبار حفظ کنند، از این رو سعی دارند موضوع یک کمیسیون منحل شده داخلی مجلس را زنده نگه دارند تا از آن به‌عنوان ابزاری سیاسی و تبلیغاتی استفاده کنند.

منصوری‌آرانی در ادامه با اشاره به حملاتی که به برجام می شود، خاطرنشان کرد: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و ما از آغاز به کار دولت یازدهم و از سر گرفتن مذاکرات هسته ای در دوره دکتر ظریف شاهد اینگونه حملات و نقدهای غیر منصفانه به تیم مذاکره کننده از سوی کسانی که خود را دلواپس می خواندند شاهد بودیم.

برجام را نباید سیاه و سفید دید

وی افزود: به طور کلی پس از توافق هسته ای و امضای برجام، دو دیدگاه در مجلس نسبت به آن وجود داشت که یک دیدگاه تهدیدمحور و دیدگاه دیگر فرصت‌محور بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که گزارش برجام را نوشته و در صحن مجلس قرائت کردند، با دیدگاه تهدیدمحوراین کار را انجام دادند و گزارشی که نوشتند فضای سیاهی را نشان می داد و امروز نیز بر اساس همین دیدگاه به برجام حمله کرده و دستاوردهای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را زیر سئوال می برند.

وی ادامه داد: اما نگاه دیگری که در مجلس وجود داشته و دارد نگاه افرادی است که نگاه فرصت‌محور به برجام داشته و دارند، این افراد معتقدند که برجام نه سفید مطلق است و نه سیاه مطلق بلکه ترکیبی از این دو است و ما باید بتوانیم واقع‌بینانه به آن نگاه کنیم و از فرصتی که در دوره پسابرجام و از طریق گرفت گو به دست آورده ایم، به مطلوب ترین شکل ممکن استفاده کنیم.

انتقاد زیباکلام از اظهارات زاکانی

در همین حال، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در نامه سرگشاده‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، به برخی اظهارات و ادعاهای این نماینده اصولگرای مجلس که در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مطرح کرده بود، واکنش نشان داد و خطاب به وی نوشت: جنابعالی و همفکرانتان بعد از شکست سنگین و به‌دور از انتظارتان در انتخابات هفتم اسفندماه به جای تأمل پیرامون آن نتایج، کلنگ برداشته‌اید و بر جان برجام افتاده‌اید. به خیال خودتان دلیل اصلی پیروزی اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت در نتیجه موفقیت برجام بود و حالا می‌خواهید بی‌نتیجه بودن کامل آن را به مردم القا کنید. (متن کامل را اینجا بخوانید)

204/201

کد خبر: 627405

وب گردی

وب گردی