منتخب مردم تهران در مجلس دهم: برخوردی که با فاطمه معتمدآریا شد به هیچ وجه قابل دفاع نیست/با خدشه وارد کردن به شجریان  به هنر کشور خسارت وارد شد

منتخب مردم تهران در مجلس دهم معتقد است مجلس نهم در عرصه نظارتی به جای این که با هنرمندان همراه باشد بیشتر با آنان فاصله و زاویه داشت .کتاب، سینما و تئاتر به همان اندازه اهمیت دارد که نشر معارف دینی در جامعه مهم است نگاه متوازن به همه موضوعات کمک به توسعه متوازن در بخش فرهنگ و هنر خواهد کرد.

علیرضا رحیمی در گفتگو با ایسکانیوز، درباره انتقاداتی که به کمیسیون فرهنگی مجلس نهم وارد است، گفت: در مجلس نهم به جای این که کمیسیون فرهنگی حامی هنرمندان در حوزه های مختلف باشد، به نوعی عامل سردی و بی انگیزگی هنرمندان شد،

او افزود: اتفاق مهمی که در 7 اسفند سال 94 با انتخابات مجلس در ایران افتاد را به طور قطع می توان به عنوان پایان تندروی و افراطی گری در مجلس از آن یاد کرد، صرف نظر از تقسیم بندی های سیاسی ترکیبی را که تا این لحظه در مجلس به وجود آمده است، ترکیبی است که در واقع اکثریت افراطیون نتوانستند وارد مجلس شوند و آن هم به خواست و اراده مردم بود.

رحیمی ادامه داد: این خواست مردم تاثیر خود را در کمیسیون های مختلف مجلس و در تصمیم گیری ها نشان خواهد داد، از طرفی نیروهایی هم که وارد مجلس شدند خوشبختانه ترکیبی از تخصص های مختلف هستند؛ ترکیبی که از حوزه اجتماعی و فرهنگی وارد مجلس شده، ترکیب قابل توجهی است. پیشنهادم این است که رسانه ها از مجلس نهم قبل از این که دوره شان تمام شود کارنامه کمیسیون های مختلف را مطالبه کنند و مجلس عملکرد خود را به مردم ارائه دهد.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم، گفت: مجلس نهم باید فهرست مصوباتی را که در چهار سال گذشته در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسیده است به مردم ارائه دهد، به علاوه عناوین طرح ها و لوایحی که در انتظار تصویب است و نیز لوایحی که دولت فرستاده و در کمیسیون فرهنگی برای بررسی وجود دارد نیز در اختیار مردم قرار دهد.

رحیمی ادامه داد: فرهنگ محدود به مسایل مطالبات و دغدغه های یک گروه از جامعه نیست و همه بخش های جامعه در زمینه فرهنگ دخیل و ذینفع هستند و باید مطالبات و مشکلات آنها دیده شده و در تصمیم گیریها و برنامه ها لحاظ شود. کتاب، سینما و تئاتر به همان اندازه اهمیت دارد که نشر معارف دینی در جامعه مهم است نگاه متوازن به همه موضوعات کمک به توسعه متوازن در بخش فرهنگ و هنر خواهد کرد همچنانکه، قانون اساسی در حوزه فرهنگی به سینما، تئاتر، کتاب و نشر و افزایش آموزش های عمومی ومعارف دینی متوازن تاکید کرده است.

علیرضا رحیمی درباره ضرورت تعامل بین کمیسیون فرهنگی مجلس و سازمان ها و انجمنها و صنوف فعال در بخش فرهنگ و اندیشه، گفت: اساساً باید تعامل خوب و کارامدی بین کمیسیون فرهنگی و هنرمندان، خانه سینما، خانه تئاتر و دیگر سازمان ها و تشکلهای هنری و فرهنگی به صورت منظم صورت بگیرد تا مشارکت این بخشها در تصمیمهای مهم تامین شده جامعیت برنامه ها و مصوبات درنظر گرفته شود. در زمینه فرهنگ متاسفانه به دلائل مختلف غالبا تنش و نارضایتی وجود دارد، در این حوزه علاوه بر تنش های صنفی تنش های فراصنفیهم وجود دارد که بخش عمده ان با مدیریت جامع نگر و کارامد قابل پیشگیری و حل شدن است.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به حمایت مجلس از حوزه فرهنگ و هنر تاکید کرد: خدمتی که مجلس دهم به بخش فرهنگی می تواند داشته باشد این است که به مصوبات مجلس جامعیت بدهد و نگاهی کلان به این مقوله با توجه به برنامه توسعه ششم با در نظر گرفتن شان مردم ایران و شان هنرمندان داشته باشد.

او افزود: قاعدتا اگر فیلمی ساخته شد که یکی از ارزش های جامعه را زنده نگه می دارد، آن فیلم باید مورد حمایت قرار گیرد، چه در مرحله ساخت و چه در مرحله اکران آن، بدسلیقگی و بداخلاقی نباید اتفاق بیفتد و مهم تر اینکه همه باید پایبند به قانون باشیم. قانون فصل الخطاب است.

رحیمی درباره مخدوش کردن بعضی چهره های ملی فرهنگی و هنری در ایران، گفت: متاسفانه عادت کرده ایم چهره های محبوب ملی را به بهانه های مختلف مخدوش کنیم، خدشه وارد کردن به چهره های محبوب به جز خسارات ملی و انشقاق در صف مردم هیچ نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت و هیچ دستاوردی ندارد. آقای شجریان یکی از همین مواردی بود که با خدشه وارد کردن به وی و آثارش خسارت به هنر کشور وارد شد، ده ها مورد دیگر مثل شجریان وجود دارد بطورمثال سالار عقیلی که به راحتی می خواستند او را به سمت پرتگاه هُل بدهند و پرتش کنند اما چهار نفر عاقل بودند که توانستند از این دام ایشان را نجات دهند. برخوردی که در کاشان با خانم معتمد آریا شد با هیچ منطقی قابل دفاع و توجیه نیست اینهانشان توسعه فرهنگی نیست.

علیرضا رحیمی درباره عملکرد علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته تاکید کرد: به هر حال ایشان حداکثر تلاش خود را کرده است تا شعارها و وعده هایی که رئیس جمهور محترم در حوزه فرهنگ داده محقق شود و تا حدود زیادی نیز در برآورده کردن این وعده ها موفق عمل کرده است. در واقع تا آنجایی که در حوزه اختیارات قوه مجریه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده کارنامه موفقی داشته، مثل اصرار بر برگزاری کنسرت های مجوز دار.

اقای جنتی چندین بار تاکید کرد که وقتی ما مجوز دادیم از مجوزمان دفاع می کنیم و در واقع از برگزاری کنسرت ها هم دفاع می کنیم. در مجموع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارنامه مثبتی دارد و در مواردی هم که انتظارات جامعه از عملکرد دستگاه فراتر بوده باید آسیب شناسی شود که چرا برنامه ها یا مطالبات این بخش محقق نشده است.
503502

کد خبر: 627479

وب گردی

وب گردی