جشنواره سمنان شهر نان برگزار می شود

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان از برگزاری اولین جشنواره سمنان شهر نان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از شاهرود؛ آرزو گلکار افزود: این جشنواره از سوی بخش خصوصی و با حمایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در خانه سمنان برگزار می شود.

وی زمان برگزاری این جشنواره را ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام و اضافه کرد: از تمام علاقمندان و نانوایان سنتی و غیر سنتی که به صورت حرفه ای به این شغل اشتغال دارند دعوت می شود با پخت انواع نان های عصرانه، صبحانه ، فانتزی و نان های رایج سنتی در این جشنواره شرکت کنند.

گلکار خاطرنشان کرد: علاقمندان می توانند تا پانزدهم اردیبهشت ماه، صبح ها از ساعت 8.30 تا 12.30 با تماس با شماره 33341650 (اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان) در این جشنواره شرکت کنند.لازم به ذکر است درصورت عدم امکان ارتباط با شماره مذکور علاقمندان می توانند به طور مستقیم با شماره ۰۹۱۲۵۳۲۶۵۵۲ دبیرجشنواره تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه نام این جشنواره از یکی از نام های منتسب به شهر سمنان برگرفته شده است، گفت: یکی از اسامی که به سمنان منتسب می کنند سیم نان است که به تعبیر عده ای به نان نقره ای معنا می شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار و با شرکت شهرستان های اطراف سمنان از جمله سرخه و مهدیشهر برگزار می شود، افزود: این جشنواره در سالهای آینده و در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی برگزار می شود.

گلکار با اشاره به اینکه علاوه بر انواع نان هایی که در وعده های مختلف پخته می شود، «گولاچ»، «شیرمال» و «کماچ» از جمله نان های رایج منطقه سمنان هستند، گفت: اهمیت نان های سمنان به حدی است که گولاچ (تکنیک های پخت نان آئین برات شهرستان سمنان) و نان بقسمات سمنان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان از جمله اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی انواع نان های ایرانی و نان هایی که در وعده های غذایی مختلف پخته می شوند، عنوان کرد و افزود: نان یکی از مهم ترین وعده های غذایی مردم دنیاست و برگزاری این جشنواره می تواند نقش موثری در معرفی هر چه بیشتر این خوراک ارزشمند و حفظ و احیای روش های پخت آن داشته باشد.

تاکنون تکنیک های پخت نان آئین برات شهرستان سمنان، نان بقسمات سمنان و مهارت های پخت نان استان سمنان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر: 627869

وب گردی

وب گردی