دیناروند:‌نمک و شکر را از فرآورده های غذایی کم  کنیم/پیگیری چهار راهبرد اصلی غذایی برای سال 95

رئیس سازمان غذا و دارو از پیگیری چهار راهبرد اصلی غذایی برای سال 95 توسط این سازمان خبر داد که یکی از این راهبردها کاهش نمک، چربی و شکر از فرآورده های غذایی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، رسول دیناروند روز یکشنبه در همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت افزود: کاهش مواد یاد شده از فرآورده های غذایی تحت عنوان اصلاح معیارهای فنی و استانداردها انجام می شود.
دیناروند ادامه داد: به عنوان نمونه دلیلی ندارد آبمیوه‌ای که مردم مصرف می‌کنند 18 تا 20 درصد شکر داشته باشد؛ این میزان شکر از نظر علمی ضرورتی ندارد.
او پیگیری نصب نشانگرهای رنگی تغذیه روی مواد غذایی، سیاست‌های تشویقی برای صنایع غذایی و غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی با هدف کاهش دریافت کالری مردم را از از دیگر راهبردهای اصلی غذایی سازمان متبوعش در سال 95 اعلام کرد.
دیناروند با اشاره به رونمایی نشانگرهای رنگی تغذیه در 18 ماه قبل و ابلاغ آن به صنایع غذایی افزود: به طور میانگین در زمان حاضر، 55 درصد فرآورده‌های غذایی دارای نشانگرهای رنگی تغذیه یا همان چراغ راهنمایی غذا هستند که قول می‌دهیم تا پایان شهریور، تمام فرآورده‌های غذایی مشمول درج نشانگر تغذیه‌ای دارای چراغ راهنما شوند و تبلیغات فرهنگی ما در این زمینه نیز آغاز می‌شود.
او درباره سیاست‌های تشویقی صنایع غذایی به عنوان راهبرد دیگر جهت فرآورده های غذایی گفت: به فرآورده‌های غذایی که فراتر از معیارها و اجبارهای ما عمل می‌کنند، نشان ایمنی و سلامت اعطا می‌کنیم که این تشویق‌ها ادامه خواهد داشت .
دیناروند اظهار امیدواری کرد که سازمان غذا و دارو بتواند به تعرفه‌های تبلیغی و معرفی محصولات دارای نشان ایمنی و سلامت کمک کند.
رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص راهبرد چهارم یعنی غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی نیز افزود:امسال غنی‌سازی برخی فرآورده‌های غذایی با ویتامین D (د) عمومی می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حوزه غذا روی دو جنبه بهداشت و ایمنی و همچنین سلامت کار می کنیم؛ جنبه بهداشت و ایمنی مربوط به این مساله می شود که به طور مثال نمک، آلاینده و فلزات سنگین نداشته باشد اما در بعد سلامت به اثر میزان نمک توجه می شود.
دیناروند به این نکته نیز اشاره کرد که آسیبی که از نمک دریافتی به مردم وارد می شود بیشتر از آسیب آلایندگی آن است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وظیفه نظارتی وزارت بهداشت در کالاهای سلامت محور، مهم است و فقط نباید به معیارهای فنی نگاه کرد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان اسید چرب ترانس در روغن ها طی سال های گذشته 30 درصد بود که آن را به پنج درصد رساندیم و می خواهیم آن را به صفر برسانیم.
دیناروند در ادامه به میزان شکر در نوشابه های گازدار هم اشاره کرد و افزود: حداقل میزان شکر در این نوشابه ها باید 11 درصد باشد و سقف آن باز است اما اکنون سقف میزان شکر را برای نوشابه های گازدار، 9 درصد تعیین کرده ایم.
او با اشاره به رونمایی از سند کنترل بیماری های غیرواگیر در سال گذشته افزود: این سند اواخر سال 94 به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید و اولویت ما رسیدن به اهداف این سند در سال 95 است؛ البته رسیدن به این اهداف را از قبل شروع کرده بودیم اما امسال با انرژی بیشتری آن را پیگیری می کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: یکی از اهداف ما در سند کنترل بیماری های غیرواگیر، کاهش میزان نمک دریافتی مردم به 30 درصد است؛ هرچند که رقم مطلوب ما 50 درصد است.
دیناروند ادامه داد: امسال اصلاح معیارهای فنی نمک در فرآورده های غذایی صورت گرفته است و این محصولات باید میزان نمک را پنج تا 10 درصد کم کنند.
دیناروند تاکید کرد: میزان اسیدچرب ترانس در محصولات غذایی نیز باید صفر باشد؛ چون اسیدچرب ترانس هیچ سودی ندارد اما در اشتباه تاریخی 45 سال گذشته در پی جابجایی روغن جامد حیوانی به روغن جامد گیاهی، روش هیدراسیون در صنعت غذایی اجرا شد و از اسیدچرب ترانس استفاده کردیم .
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد:برای به صفر رساندن میزان اسیدچرب ترانس در روغن ها بسیار سختگیرانه عمل می کنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش وزن و چاقی بین مردم افزود: اصلاح رژیم غذایی و نوع مواد غذایی در کنترل افزایش وزن ، کمک کننده خواهد بود؛ به ویژه اگر بتوانیم میزان چربی و شکر محصولات غذایی را کم کنیم که این موضوع ، تاثیرگذار است.
دیناروند تاکید کرد: با توجه و تاکید وزیر بهداشت، روغن پالم در لبنیات کاهش یافت؛ چرا که استفاده از روغن پالم منجر به ارزان شدن قیمت و پرچرب شدن محصول، دریافت کالری بیشتر و تغییر ذائقه مردم می شود.
او ادامه داد: حذف روغن پالم از لبنیات با نگاه سلامت محور انجام شد؛ ضرورتی ندارد محصولات پرچرب ارزان قیمت فروخته شوند ، اتفاقا ما علاقمندیم که این محصولات با قیمت گران تری عرضه شوند.
همایش ملی اعطای نشان ایمنی و سلامت روز یکشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

20106

کد خبر: 627898

وب گردی

وب گردی