شکایت ۱۹۶ نفر از خانواده شهدا و مصدومان حادثه منا/صدور حکم ۴ نفر از متهمان اقدام علیه امنیت ملی

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم ۴ نفر از متهمانی خبر داد که چندی پیش در ارتباط با بحث رابطه با خارج از کشور دستگیر شده بودند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: چند نفری که چند وقت پیش در رابطه با بحث ارتباط با خارج از کشور دستگیر شده بودند، با حضور وکلایشان محاکمه شدند و دادگاه در رابطه با 4 نفر از این 5 نفر اقدام به صدر حکم کرده است اما هنوز ابلاغ نشده است.

او همچنین در باره متهمان ارزی گفت: در این پرونده نیز حکم صادر و تایپ شده است و احتمالاً امروز یا فردا ابلاغ می‌شود.

تعیین تکلیف ۸۰۰ هزار نفر در پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج از تعیین و تکلیف ۸۰۰ هزار حساب‌های مردم در این موسسه خبر داد.

محسنی اژه‌ای در ادامه نود و پنجمین نشست خبری خود به پرونده شرکت تعاونی ثامن الحجج اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این پرونده بانک مرکزی یک نفر را به عنوان مسئول تعیین کرد و آن فرد شب و روز در ارتباط با این پرونده وقت گذاشت و دادستانی تهران نیز یک بازپرس را مأمور رسیدگی به این موضوع کرد.

او با بیان اینکه وزارت اطلاعات نیز یکی از ادارات کل خود را برای رسیدگی به این قضیه تعیین کرد، افزود: خوشبختانه کارهای بسیار خوبی در ارتباط با این پرونده صورت گرفته اما هنوز کار پایان نیافته است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه تا به امروز حدود 800 هزار حساب‌ مردم در موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج تعیین تکلیف شده و برای این تعداد یک هزار و 225 میلیارد تومان پرداخت شده است.

محسنی اژه‌ای تأکید کرد که تلاش می‌شود با کمترین هزینه هم جلوی کارهای غیرمجاز گرفته شود و هم تاجایی که ممکن است مردم ضرر نکنند یا میزان ضرر و زیانشان کم باشد.

چند قاضی مشغول پرونده بورسیه‌ها هستند/نامه آملی‌لاریجانی به وزیر علوم برای معرفی شاکیان

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که چند قاضی مشغول بررسی پرونده بورسیه‌ها هستند و نظر مشورتی خود را به منظور تصمیم گیری به رئیس دستگاه قضا اعلام می‌کنند.

اژه‌ای به موضوع پرونده بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: در ارتباط با این قضیه رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند و کسب اجازه کردند تا همانند احکامی که در دادگاه‌ها صادر و قطعی می‌شود اما یک راهی برای اعاده دادرسی بازمی‌ماند، مشابه آن در مورد پرونده بورسیه‌ها نیز عمل شود.

او ادامه داد: با توجه به اجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضاییه از وزارت علوم خواست تا تمام کسانی که در قضیه بورسیه‌ها شاکی هستند را به دستگاه قضایی معرفی کند.

سخنگوی قوه قضاییه توضیح داد: تعدادی معرفی شدند و رئیس قوه قضاییه پرونده را به چند نفر از قضات برای بررسی ارجاع داده تا نظرات مشورتی خود را در خصوص این پرونده به رئیس دستگاه قضا اعلام کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: اگر تشخیص داده شود در این موضوع خلافی صورت گرفته، رئیس قوه قضاییه از دیوان عالی کشور درخواست می‌کند به موضوع رسیدگی و نظر نهایی خود را اعلام کند.

دستگیری ۸ نفر از عوامل باند نفوذ در پرونده‌های قضایی تحت عنوان موسسه حقوقی

سخنگوی دستگاه قضا از دستگیری ۸ نفر در ارتباط با یک موسسه دلالی پرونده‌های قضایی خبر داد که این موسسه تحت عناوین مختلف از مردم پول می‌گرفتند .

اژه‌ای گفت: مکرراً از رسانه‌ها خواسته‌ایم که به مردم هشدار بدهند تا در دام افراد سودجو و دلال که تحت عناوین مختلف از مردم پول می گیرند تا در پرونده‌های قضایی نفوذ کنند نیفتند.

او با بیان اینکه اینگونه اقدامات هیچ تأثیری در پرونده‌های قضایی ندارد گفت: اگر کسی پولی بدهد ضمن اینکه پولش از دستش می‌رود ممکن است برای او پرونده‌ای تحت عنوان رشوه و یا پرداخت وجه برای اعمال نفوذ نیز تشکیل شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در فروردین امسال با تلاشی که دستگاه نظارتی داخل قوه قضاییه انجام داد، باندی که در تهران تحت عنوان موسسه حقوقی تشکیل شده بود و تحت عناوین مختلف از مردم پول می‌گرفتند تا در پرونده‌ها نفوذ کنند، شناسایی و متلاشی شد.

محسنی اژه‌ای افزود: این موسسه حقوقی که در تهران چند شعبه و در یکی از شهرستان‌های تهران نیز شعبه داشت، چند دلال و تعدادی از وکلا را به کار گرفته بود و توانسته بودند با برخی افراد داخل قوه قضاییه ارتباط بگیرند و به نام افراد مختلف در دستگاه قضایی از مردم پول می‌گرفتند.

او اضافه کرد: تاکنون بیش از 8 نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند که البته این پرونده هنوز ادامه دارد.

شکایت ۱۹۶ نفر از خانواده شهدا و مصدومان حادثه منا

سخنگوی قوه قضاییه از شکایت ۱۹۶ نفر از خانواده‌های شهدا و مصدومان حادثه منا خبر داد و گفت: این شکایت‌ها در دادسرا مشغول رسیدگی است و هنوز منجر به حکم نشده است.

او در ادامه نود و پنجمین نشست خبری خود با اشاره به تعداد کسانی که از عربستان سعودی در مورد حادثه منا شکایت کردند گفت: از مجموع چهارصدو چهل و چند نفری که متأسفانه درحادثه منا مظلومانه به شهادت رسیدند تا کنون 185 نفر از خانواده شهدا و 11 نفر از کسانی که مصدوم شده بودند، شکایت کردند و بقیه هنوز شکایتی تقدیم نکردند.

به گفته وی این شکایتها در دادسرا مشغول رسیدگی است و هنوز منجر به حکم نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در بعضی از روستاهای زنجان اشاره کرد و گفت: تعدادی از این ساخت و سازها تخریب شده و برای تعدادی از ساختمان‌های غیرمجاز حکم قلع و قمع صادر شده که در دستور اجرا قرار دارد.

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: همچنین دادستانی و سازمان جهاد کشاورزی استان به همه کسانی که متصرف شدند یا امکان دارد در آینده تصرفی انجام دهند هشدار داده است که در صورت تصرف بدون هیچ اقماضی برخورد و ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب می‌شود.

105105

کد خبر: 627914

وب گردی

وب گردی