واردات شیرخشک های مورد استفاده در لبنیات ممنوع است

وزیر جهادکشاورزی گفت: شیرخشک مورد استفاده در لبنیات اصلا اجازه واردات ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود حجتی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه مشترک با سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی مدعی شده ۸ هزار تن شیرخشک برای تولید شیر وارد کشور شده است و به همین خاطر کارخانه‌های تولید مواد لبنی، کالای تولیدی دامداران را تحویل نمی‌گیرند، اظهارداشت: هم اکنون در کشور ۱۰ میلیون تن شیر تولید می‌شود و ورود ۸ هزار تن شیرخشک به کشور برای تولید شیر ادعایی بی معنی است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است از این محصول برای تولید محصولاتی نظیر شیرخشک بچه یا نوزاد استفاده شود، گفت: شیرخشک مورد استفاده در لبنیات اصلا اجازه واردات ندارد.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به این سئوال که چرا کارخانجات مواد لبنی شیر دامداران را تحویل نمی‌گیرند؟ افزود: شیر تولیدی کشور افزایش یافته و تقاضا را پس زده و در کنار آن صادرات نیز کاهش یافته است.

حجتی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که یارانه صادرات به شیر و فرآورده‌های لبنی داده شود تا بتواند با قیمت‌های جهانی رقابت کند، گفت: کشورهای دیگر برای صادرات محصولات لبنی خود یارانه‌های خوب صادراتی به صادر کنندگان می‌دهند که متأسفانه ما تا امروز موفق نشده‌ایم یارانه صادرات به فرآورده‌های لبنی بدهیم.

وی افزود: البته با معاون اول رئیس جمهور و دیگر وزرای مرتبط مکاتبه داشته‌ و تقاضای یارانه صادرات کرده‌ام.

حجتی با اشاره به ایجاد گاوداری‌ها و دامداری‌های مدرن و صنعتی در کشور، گفت: خوشبختانه تولیدات ما افزایش یافته است و دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت کنند تا این تولیدات پایدار بماند.

وزیر جهادکشاورزی همچنین با بیان اینکه سیلاب اخیر که بیشتر در خوزستان به وقوع پیوست، باعث خسارت هزار میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی شد، افزود: در سال ۹۴ هم کشاورزان ما بابت سرمازدگی، برف و تگرگ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارات دیدند.

وی گفت: نامه نگاری‌های جبران این خسارات از طرف ما انجام شده و امیدواریم مراحل قانونی آن هر چه سریع‌تر طی شود و منابع جبران این خسارات در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

حجتی با بیان اینکه محصولات کشاورزی در معرض انواع آسیب‌هاست و راهکار آن نیز بیمه این محصولات است، افزود: در این زمینه صندوق بیمه محصولات کشاورزی ایجاد شده است اما باید توجه داشت که بیمه بخش کشاورزی یک بیمه تجاری نیست و بیمه گذاران از آن استقبال نمی‌کنند.

این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: ما از شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی درخواست کرده‌ایم که محصولات کشاورزی را بیمه کنند اما آنها در پاسخ گفته اند که این کار امکان پذیر نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه دولت باید برای بیمه محصولات کشاورزی کمک کند، افزود: امیدواریم این موضوع برای همه دست اندرکاران روشن شود و البته اگر کسی ادعا دارد که محصولات کشاورزی را به صورت تجاری می‌تواند بیمه کند، ما از آن حمایت می‌کنیم.

حجتی در پاسخ به سئوال دیگری درباره محدود کردن فروش سم کشاورزی هم گفت: در این زمینه با یک بی نظمی مواجه‌ایم.

وی با بیان اینکه فروش سم باید تحت کنترل و نظارت سازمان حفظ نباتات باشد، افزود: در حال تدوین برنامه ای هستیم که هر کسی نتواند سم فروشی کند و افراد برای این کار باید از سازمان حفظ نباتات تأییدیه داشته باشند.

حجتی گفت: براساس این سیستم سم باید به تجویز گیاهپزشک باشد و او تجویز کند که چه سمی برای چه محصولی و در چه زمانی ازجانب سم فروش به کشاورز فروخته شود.

401/602

کد خبر: 627922

وب گردی

وب گردی