تاکید نعمت زاده بر توسعه روابط بانکی ایران و آفریقای جنوبی/ لزوم بهره برداری پرتوریا از ظرفیت دانشجویان ایرانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توسعه و تقویت روابط بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی شد و برای تحقق این امر، ارتباط و گفت و گوی مستمر را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، محمدرضا نعمت‌زاده بعد از ظهر امروز (یکشنبه) و در نشست فعالین اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند روابط خود را در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر توسعه دهند اما لزوم این امر برطرف شدن مشکلات روابط بانکی است که در این ارتباط باید بیشتر صحبت و روابط خود را تقویت کنیم.

وزیر صنعت تاکید کرد: ایران اکنون با برخی کشورهای اروپا و آسیا روابط بانکی خود را آغاز کرده است و در مجموع آینده خوبی را برای تجار و بازرگانان پیش‌بینی می‌کنم.

نعمت‌زاده که تحصیلکرده آمریکاست و در این نشست به انگلیسی سخنرانی می کرد، گفت: در کشور ما حدود 90 هزار صنعت وجود دارد که بیشتر آنها متوسط هستند و ما در بخشهایی مانند مواد غذایی، نساجی و خودروسازی می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

هیات تجاری بزرگ آفریقای جنوبی که به همراه جاکوب زوما رییس جمهوری این کشور به تهران سفر کرده اند، شامل شش وزیر کابینه و بیش از 80 نفر از فعالین تجاری و اقتصادی این کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: آفریقای جنوبی در بخش معدن نیز توانمندی‌هایی دارد که تاکنون به طول کامل از آن استفاده نکرده است و امکان سرمایه‌گذاری مشترک در بخشهای معدنی و فلزی وجود دارد.

وی یادآور شد در بخش کشاورزی نیز در زمینه‌های دامپروری، مواد غذایی و غیره قابلیت برقراری ارتباط و همکاریهای مشترک بین تهران و پرتوریا وجود دارد.

نعمت‌زاده گفت: در بخش بهداشت و درمان و مسائل فنی و مهندسی نیز زمینه‌های همکاری مشترک میان دو کشور وجود دارد به طوری که ایران تجربیات مناسبی در میان مهندسان خود داشته و از کشورهای آفریقایی برای انجام پروژه‌های مشترک دعوت به عمل می‌آید.

وزیر صنعت با بیان اینکه امیدواریم بزودی نقشه راهی برای توسعه روابط اقتصادی 2 کشور ایجاد شود گفت: از شرکت های ایرانی می‌خواهیم که به افریقای جنوبی سفر کنند و از شرکتهای آفریقایی بازدید به عمل آورند.

** آفریقای جنوبی از ظرفیت 4.5 میلیون دانشجوی ایرانی بهره ببرد

وی افزود: در کشور ما بیش از 4 و نیم میلیون دانشجو وجود دارد و هر ساله فارغ‌التحصیل زیادی از دانشگاه‌های خارج می‌شود به همین منظور از سرمایه‌گذاران آفریقایی دعوت به عمل می‌آید تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند و از منابع موجود بهره ببرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در ایران قوانینی داریم که از سرمایه‌گذاری‌های خارجی حمایت می‌کند اما به دلیل سفری که اخیرا داشته‌ایم نتوانستم چند نسخه از آن را برای شما بیاورم.

نعمت‌زاده افزود: در بخش تولید قطعات یدکی خودرو و فعالیت در زمینه برندها نیز از جمله مواردی است که قابلیت همکاری مشترک وجوند دارد زیرا ایران علاوه بر بازار 80 میلیونی خود بازار 400 میلیونی نیز د راطراف خود دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین ذخایر نفت و گاز دنیا را دارد، گفت: برای عرضه و قیمت این ذخایر ما توانایی مناسبی داریم و هر روزه بر میزان تولیدات ما افزوده می‌شود که در این ارتباط با انجام مطالعات زمینه‌های همکاری فراهم است. همچنین در صنایع پایین دستی مانند پلیمر قابلیت همکاری مشترک وجود دارد.

402/601

کد خبر: 627995

وب گردی

وب گردی