تهیه کننده لبنانی: سیدحسن نصرالله پیش از این که یوسف پیامبر در لبنان نمایش داده شود آن را دیده بود!

نادر طالب زاده در مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور که در 34مین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد گفت: خبر دارم که دو نفر در ایران فیلمنامه ای درباره حضرت موسی نوشته اند که یکی از آنها فرج سلحشور است. یک فیلمی در خارج از ایران سالها پیش در رابطه با موسی ساخته شده که همه آن تحریف است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، رضا میرکریمی در ابتدای مراسم بزرگداشت فرج الله سلحشور کارگردان فقید سینمای ایران گفت: چهره انقلابی فرج الله سلحشور و درواقع پافشاری او بر مواضع انقلابیش و نگاهی که بر مبحث سینمای دینی داشت تا آخرین لحظه ادامه داشت و او هنگامی با بیماری دست و پنجه نرم کرد که برای ساخت سریالی با موضوع حضرت موسی آماده شده بود. چه بسا که حتی سریال حضرت موسی از مجموعه حضرت یوسف هم بازخورد بسیار بهتری داشته باشد.

در ادامه مراسم عبدالعلیم طاهر از کشور عراق که فیلم شهید باقر صدر را ساخته است درباره شخصیت فرج الله سلحشور گفت: از طریق سریال حضرت یوسف با سلحشور آشنا شدم هنوز هم این سریال در شبکه های عراق پخش می شود وقتی خودم را به عنوان یک کارگردان با فرج الله سلحشور مقایسه می کنم او را بسیار بزرگتر از خودم می بینم. آرزو داشتم زمانی که او در قید حیات بود با ایشان آشنا می شدم. شرکت در این جشنواره و همین طور آشنایی من با فرزند فرج الله سلحشور برایم بسیار مورد خوشحالی است.

در ادامه جاوید جعفری از کشور هند که جزو هیات داوران این دوره از جشنواره فیلمی هست، درباره سلحشور گفت: از کشوری می آیم که دو چیز در آن بسیار مهم است؛ سینما و مادر، تقریبا 200 میلیون مسلمان در کشور هندوستان وجود دارد که کارهای آقای سلحشور در شبکه های مسلمان در هند را تماشا می کنند. سریال حضرت یوسف و اصحاب کهف را دیده ام .

وی ادامه داد: چیزی که در این سریال ها مورد علاقه من است این است که داستان های قرآنی به شکل امروزی ارائه شده اند. این یک مسوولیت بزرگ است و افتخار می کنم این سریال ها را تماشا کرده ام. ایران همیشه در عرضه کردن آموزه های قرآنی پیش قدم بوده است قطعا جای خالی فرج الله سلحشور احساس خواهد شد و امیدوارم راه او ادامه پیدا کند.

شیخ علی ظاهر تهیه کننده فیلم از لبنان نیز یکی ازسخنرانان این مراسم بود.

او درباره فیلم های فرج الله سلحشور گفت: قبل از این جلسه به یک مکالمه خیالی بین حضرت موسی و حضرت یوسف فکر میکردم در این مکالمه خیالی حضرت موسی به حضرت یوسف گله گزاری می کرد و به او می گفت که مردم شانس آشنایی با تو را آورده اند اما با من نه، برای همین حضرت موسی غمگین بود. حضرت موسی چشم امید به وزارت ارشاد دارد تا بتواند به آرزوی سلحشور جامه عمل بپوشاند.

او ادامه داد سلحشور کارگردان قرآن بود و استاد سینمای دینی و اجتماعی قبل از این که پخش سریال حضرت یوسف در شبکه المنار در ده سال پیش آغاز شود آنقدر در لبنان بیننده داشت که زمان پخش این سریال خیابان ها از جمعیت خالی می شد. مخاطبان این سریال در لبنان هم مسلمان و هم مسیحی بودند.

او در ادامه خاطره ای از دیدار فرج الله سلحشور با سید حسن نصرالله تعریف کرد و گفت: سال 2008 زمانی که سریال حضرت یوسف در لبنان پخش می شد سلحشور به همراه گروهی از عوامل این سریال به لبنان آمد، هنگامی که سید حسن نصرالله از حضور سلحشور در لبنان آگاه شد درخواست کردند تا با سلحشور ملاقات داشته باشند، قرار بود که ملاقات آنها نیم ساعت باشد اما این ملاقات دو ساعت طول کشید . نصرالله به سلحشور گفت که سریال یوسف قبل از این که از شبکه المنار پخش شود برای او در ایران ضبط می شد و برایش به لبنان فرستاده می شد درواقع او پیش از این که سریال در لبنان نمایش داده شود آن را دیده بود.

این تهیه کننده لبنانی ادامه داد: نصرالله به سلحشور گفت یک روز یکشنبه زمانی که تعطیل بوده ده قسمت از سریال حضرت یوسف را با خانواده تماشا کرده است و زمان تماشای این سریال بسیار گریسته وقتی سلحشور حرف های سید حسن نصرالله را می شنود گریه می کند، سلحشور از نصرالله می خواهد تا برای او دعا کند و روز قیامت حضرت فاطمه او را شفاعت کند.

بصیر سلحشور فرزند فرج الله سلحشور در ادامه مراسم بزرگداشت این کارگردان فقید سینما گفت: امیدوارم سینمای ایران روز به روز جنبه اصلاح گری و تربیت نسبت به جامعه خودش و جوامع دیگر داشته باشد و آینده سینما در ایران آینده ای باشد برای نشان دادن اسلام به دنیا. در دوره ای که فیس بو ک و گوگل روزانه میلیونها بار کلیک می شود حرف بزرگی است که سینمای ما در این دوران جهانی شود. درواقع جهانی شدن به این معنا است که سینمای ما به استانداردهای جهانی نزدیک شود و هم مخاطلبان زیادی بالغ به میلیارد را به خود را جلب کند.

او ادامه داد: به لحاظ قدرت رسانه ای نمی توانیم با کشورهای بزرگ رقابت کنیم اما با فیلم می توانیم چون فیلم یک بسته فرهنگی است, امیدوارم بتوانیم سیتنمای جهانی, دینی و فرهنگی داشته باشیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره فرج الله سلحشور گفت: مرحوم سلحشور به گردن سینمای دینی ایران حق بزرگی دارد با هر سفیر کشورهای اسلامی که ملاقات می کردند درخواستش این بود که سریال یوسف را به او بدهم.

از بسیاری از وزرای کشورهای اسلامی شنیده ام که در هنگام پخش این سریال خیابان ها خالی از مردم می شد. درواقع هنر سلحشور این بود که به کارش عشق می ورزید و به قرآن باور داشت. البته خدمت دیگر سلحشور به سینما این بود که خیلی از جوامع سنتی و متدین دیگر کشورها را با جادوی تصویر آشنا کرد به این معنا که ما می توانیم با زبان سینما مفاهیم دینی را منتقل کنیم.

او ادامه داد: سینمای ایران و جهان باید قدرشناس زحمات سلحشور باشد. او نمونه یک سینماگر قرآنی بود. سلحشور یک راه، یک نگاه و یک مکتب است. امیدوارم فیلم سازانی که او تربیت کرد ادامه گر راه او باشند و فیلم های دینی بسازند. امیدوارم کمک کنید تا پروژه حضرت موسی زمین نماند و اجرا شود. البته خبرهای خوبی به من رسیده است در این مورد که صدا و سیما می خواهد برای ساخت سریاتل حضرت موسی کمک کند.

نادر طالب زاده کارگردان سینمای ایران و از دوستان فرج الله سلحشور درباره سینمای دینی و فرج الله سلحشور گفت: بعد از مرگ فرج الله سلحشور بر دوستان او ثابت شد که او یک شخص عادی نبود او فردی بود که هیچ وقت تزلزل در مسیرش دیده نشد. هیچ وقت احساس نشد که شک دارد در این که سینما می تواند اسلامی باشد. او ادامه داد: با خبر شده ام که دو نفر در ایران فیلنامه ای در باره حضرت موسی نوشته اند، فیلمی نیز پیش از این ها درباره حصرت موسی خارج از ایران ساخته شده که همه آن تحریف زندگی حضرت موسی است.

502502

کد خبر: 628005

وب گردی

وب گردی