ساخت یک مجتمع اداری- تجاری جدید کنار مرکز خرید تیراژه/مکان‌یابی مجتمع‌های تجاری درست انجام نمی‌شود

یک گود عمیق، جرثقیل‌های بلند و تابلویی که می‌گوید، ساختمان تیراژه به‌ زودی یک همسایه جدید خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، در محله باغ فیض در غرب تهران، خبرهای روزمره زیادی هست اما یکی از آنها خبر ساخت یک مجتمع جدید است. بیشتر ساکنان محلی می‌دانند که به‌ زودی یک ساختمان اداری- تجاری، در همسایگی مرکز خرید تیراژه ساخته می‌شود اما آنچه نمی‌دانند، این است که چطور باید با پیامدهای ساخت یک مرکز تجاری جدید درکنار مرکزی که حالا خودش به گرهی کور در زندگی و ترافیک این محل و منطقه تبدیل شده، کنار بیایند و همین هم هست که وقتی درباره این گود از آنها می‌پرسی، بعضی‌ها به طنز می‌گویند: «این را کجای دلمان بگذاریم حالا؟»
در سال‌های اخیر احداث مراکزی مثل تیراژه و کوروش در غرب تهران عملا نتایجی به بار آورده که تنها بخشی از آن افزایش بار ترافیکی معابر است و در یک کلام زندگی روزمره مردم را با اختلال مواجه کرده‌اند؛ درهمین شرایط حالا گودبرداری عمیقی کنار ساختمان اصلی تیراژه خبر از یک سازه تازه، با رفت‌وآمدهای بیشتر می‌دهد و این یعنی گرهی دیگر روی گره کور ترافیکی تیراژه است.
اگر درخیابان‌های اصلی و حتی فرعی شمال تهران زمینی برای ساخت‌وسازهای جدید و تجاری‌سازی نمانده است، در غرب و شرق تقاضا برای ساخت این مراکز همچنان بالاست، البته در روزهایی که روزهای سخت شهرداری تهران در درآمدزایی است و بازار راکد ساخت‌وساز میزان صدور پروانه را کاهش داده و مناطق برای تولید درآمد تحت فشار هستند، دور از انتظار هم نیست که تجاری‌سازی در پایتخت سرعت بگیرد، همان‌طور که در دیگر مناطق تهران هم جرثقیل‌های بلند خبر از مجتمع‌های چندین طبقه‌ای می‌دهند که روی پروانه آنها هم نوشته‌اند، اداری- تجاری.
درمیانه بزرگراه اشرفی اصفهانی، همان‌جا که مرکز خرید تیراژه حالا مرکز رفت‌‌وآمد بسیاری از شهروندان تهرانی از مناطق مختلف شهری است، یک گودبرداری عمیق هست که خبر از ساخت‌وساز تازه‌ای می‌دهد. کارگران مشغول کارند و آن طرف خیابان هم بچه‌های یک مدرسه زنگ تفریح را می‌گذرانند. پیش از این‌که مالک این زمین تصمیم بگیرد که ایجاد یک مجتمع اداری- تجاری بسازد، این زمین یک ورزشگاه بود، حالا قرار است بخشی از فضای آن به یک باشگاه مجهز امروزی تبدیل شود، بخشی کاربری اداری و بخشی هم کاربری تجاری داشته باشد و البته ٥ طبقه پارکینگ که ٢ طبقه آن مختص ساکنان و مالکان و ٣ طبقه هم برای مراجعه‌کنندگان طراحی شده است.
الو شورای شهر؟ این‌جا پارکینگ شده است
محله باغ فیض تهران در منطقه ٥ در شورای شهر تهران را بسیاری از اعضای شورا با پیام‌های مکرر شهروندانی می‌شناسند که در پیام‌های تلفنی یا یادداشت‌های کوچکی که در برنامه‌های مختلف به دست آنها می‌دهند، به آنها می‌گویند: «کوچه ما پارکینگ شده، هر روز دعوا داریم. اوایل این‌طور نبود اما الان چند سالی است که از زندگی افتاده‌ایم.» این همان جمله‌ای است که اهالی و ساکنان این محله به هر تازه‌واردی که از حال و روز زندگی در محله آنها بپرسد، تحویل می‌دهند. واقعیت این است که تیراژه اگرچه یکی از مراکز خرید جذاب برای بسیاری از تهرانی‌ها و حتی شهرستانی‌ها و مسافران تهران است، اما برای ساکنان این محله، غده‌ای شده که مثل سرطان وسط زندگی آنها افتاده است. این تشبیه را محمد علی، یکی از همسایه‌های تیراژه به کار می‌برد، او در این باره می‌گوید: «اوایل که این مرکز شناخته شده نبود، مشکلی نداشتیم اما آنها که تیراژه را می‌ساختند، به پارکینگش فکر نکردند. این مرکز دقیقا مثل یک غده سرطان است که افتاده وسط محله ما. نزاع‌های خیابانی را افزایش داده و ما واقعا مشکل داریم. جلوی درخانه‌های ما همیشه خودروها را دوبله پارک می‌کنند و می‌روند، بارها گفته‌ایم یک پارکینگ طبقاتی این‌جا بسازند اما تا الان که خبری نبوده و قرار است یک مجتمع اداری دیگر هم ساخته شود که تقاضاهای سفر بیشتری را به سمت محله ما می‌کشد.»
ازدحام در محله باغ فیض و خیابان‌های پیرامونی آن مسأله‌ای نیست که ناگفته باشد. امیر قاسمی، دبیر شورایاری محله باغ فیض می‎گوید: «زمینی که الان درحال ساخت است، پیش از این یک مجتمع ورزشی بود به نام مجتمع ورزشی شهدای باغ فیض که در ضلع جنوبی تیراژه است. مالک آن برای یک مجتمع اداری- تجاری جواز گرفته و به ما گفته‌اند که ٩ طبقه است. به دلیل این‌که خودش از ساکنان این محله است، ٥ طبقه پارکینگ و به نوعی ١٠٠٠ جای پارک را برای محله پیش‌بینی کرده که از این تعداد ٢ طبقه دراختیار مالکان فوقانی و ٣ طبقه هم عمومی خواهند بود.»
قاسمی می‌گوید، اهالی محله طبیعتا با ساخت یک مرکز تجاری جدید موافق نیستند اما مالک این زمین هم می‌تواند از حقوقش استفاده کند و جواز ساخت بگیرد: «مگر ما با کوروش موافق بودیم که ساخته شد. ما گفته‎ایم که مهم‌ترین مسأله این محله الان پارکینگ است. قرار بود برای ما پارکینگ طبقاتی بزنند. جنب میدان شهدای باغ فیض اما این کار را نکردند. پارکینگ صورت مسأله است و کنار این موضوع ده‌ها مشکل دیگر به وجود آمده، درگیری‌های خیابانی یک طرف ماجراست و سرقت هم طرف دیگر. سارقان اتومبیل به دلیل زیادی اتومبیل‎های گذری در این محله کمین کرده‌‎اند و اشیای درون خودروهای پارک شده را به سرقت می‌برند. موضوع سرقت از خودروها بارها به کلانتری ١٤٠ باغ‎ فیض گزارش شده و آنها درجریان کامل این موضوع هستند. این خودروها همه دزدگیر دارند و مرتب صدا می‌کنند، می‌توانید تصور کنید که هر روز از صبح تا شب زندگی با انواع صداهای دزدگیر چه کیفیتی دارد.»
دبیر شورایاری محله باغ فیض پیشنهاد می‌کند که شهرداری زمینی همجوار مدرسه شهدای باغ فیض و روبه‌روی مجتمع تیراژه را تملک کند و یک پارکینگ طبقاتی در آن‌جا بسازد: «این ملک دراختیار ورثه است، مدتی هم ما این زمین را به پارکینگی تبدیل و خودرو‌ها را به آن‌جا هدایت می‌کردیم اما بعد مالکان حکم قضائی گرفتند و اجازه این کار را ندادند. این زمین حدود ٥‌هزارمتر است و اگر شهرداری آن را تملک و به پارکینگ طبقاتی تبدیل کند، بخش قابل توجهی از مشکلات حل می‌شود.»
مکان‌یابی مجتمع‌های تجاری درست انجام نمی‌شود
ازسوی دیگر شهر، برخی اعضای شورای شهر تهران می‌گویند: هنوز خبر ندارند که قرار است درکنار تیراژه، مجتمع تجاری تازه‌ای ایجاد شود. اقبال شاکری، یکی از آنهاست که می‌گوید: «ما درجریان ساخت یک مجتمع در آن‌جا نیستیم، به‌ هرحال در این زمینه هر تصمیمی باشد، منطقه گرفته است اما در شورای شهر شکایت‌های زیادی از این محله و مشکلات ناشی از مرکز خرید تیراژه دریافت کردیم. با وجود این‌که مدتی پارکینگ‌های سطحی در آن‌جا ایجاد شده بود، هنوز مشکلات مردم برطرف نشده است.
شاکری می‌گوید: شهرداری در اعطای مجوزهای تجاری‌سازی نگاه اجتماعی دقیقی ندارد، ابتدا مجوزها را صادر می‌کند و بعد مشکلات آن گریبانگیر زندگی مردم می‌شود و این مسأله‌ای است که درباره بسیاری از مراکز تجاری در تهران مشاهده شده که پس از بهره‌برداری مشکلات آنها خودش را نشان می‌دهد.
این عضو شورا تأکید کرد که هیچ مرکز تجاری بدون پارکینگ نباید افتتاح شود و درواقع شهرداری تهران باید به آنها فشار بیاورد که پارکینگ ساخته شود و درواقع ما به ازای دردسرهایی که یک مرکز تجاری برای مردم ایجاد می‌کند، حداقل برای آنها باید تسهیلاتی قایل شود و امکاناتی داشته باشد که پارکینگ جزو حداقلی‌ترین آنهاست.
مجتمع تجاری که این روزها در نزدیکی تیراژه ساخته می‌شود، این سوی خیابانی است که آن سوی آن دو مدرسه قرار دارد. این دو مدرسه را اتفاقا مالک همین مجتمع تجاری در محله ساخته است. بعضی ساکنان محلی ولی از بالای پل هوایی رد می‌شوند، می‌گویند اگر اتفاقی بیفتد، مثلا زلزله‌ای یا رانش زمینی در تهران، آیا بچه‌های آن دو مدرسه در معرض خطر نیستند؟

«شاکری»، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش می‌گوید، هر گودی که عمیق باشد، الزاما خطرناک نیست. به‌ویژه اگر از سیستم‌های مهاربندی مطمئن استفاده کرده باشد. در این زمینه اصل کار با ناظران و شهرداری منطقه است و اگر پروژه‌ای طبق مدت زمانی که برای نیلینگ پیش‌بینی شده، کار را پیش ببرند و در این زمینه اطلاعات لازم را به همسایه‌ها داده باشند. آن‌طور که این عضو شورا می‌گوید، مسأله ساخت پارکینگ طبقاتی در این منطقه از تهران باید به‌عنوان یک اولویت جدی دیده شود: «باید ببینیم مجتمع جدید چه تعداد از پارکینگ مورد نیاز این منطقه را تأمین می‌کند و پس از آن در مورد ساخت یک پارکینگ طبقاتی جدید در این محدوده تصمیم بگیریم. جدا از ساکنان محلی، پارک خودروها درحاشیه بزرگراه مشکلاتی در آن نقطه هم ایجاد کرده است.»
رئیس کمیته عمران تأکید می‌کند که این هفته بازدیدی از این منطقه و این زمین گودبرداری شده، خواهد داشت و اسناد مهندسان ناظر را درباره ایمنی این گود درکنار دو مدرسه بررسی کند.

20106

کد خبر: 628095

وب گردی

وب گردی