پس  از زلزله ژاپن  زنجیره تولید بازار فناوری جهان گسسته شد

وقوع زلزله‌های مهیب در شرق «کوماموتو» واقع در جزیره «کیوشو»، خسارات مالی فراوانی به بار آورد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، هرچند بسیاری، دردسرهای زلزله 15 و 16 آوریل امسال (27 و 28 فروردین) را بسیار کمتر از سال 2011 می‌دانند ولی به نظر می‌رسد این بار یک سونامی برای صنعت آی تی این کشور و کمپانی‌های فعال درعرصه فناوری رقم خورده باشد. بسیاری، از کیوشو که بیش از 2دهه است به عنوان قطب تولید وسایل الکترونیکی ژاپن شناخته می‌شود، به عنوان «جزیره سیلیکون» نام می‌برند پس توقف تولید کارخانه‌های فعال درعرصه فناوری می‌تواند مشکلات زیادی در جهان ایجاد کند.
اختلال در زنجیره تولید
بسیاری از کارخانه‌های تولید قطعات محصولات الکترونیکی در «کوماموتو» قرار دارد و گفته می‌شود1.1درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن به این شهر صنعتی مربوط است. از آن گذشته، بسیاری از قطعات تولیدشده در این جزیره، به سایر کشورهای جهان صادر می‌شود از این رو زلزله‌های اخیر می‌تواند بر فعالیت کمپانی‌های بزرگ فناوری جهان تأثیرگذار باشد.

بلومبرگ، میزان خسارت ناشی از زلزله‌های اخیر ژاپن را بین 2.5 تا3.5 میلیارد دلار تخمین زده و ادامه داده است ازآنجا که این حادثه طبیعی غیرمترقبه علاوه بر تلفات انسانی و خراب شدن خانه ها،مزارع و... در زنجیره تأمین کالاهای مورد نیاز کمپانی‌های بزرگی همچون سونی، میتسوبیشی و Renesas نیز اختلال ایجاد کرده و سبب توقف موقت تولید برخی کارخانه‌ها شده است، انتظار می‌رود این میزان خسارت افزایش یابد.

یکی از کمپانی هایی که به دنبال وقوع چند زلزله قوی در ژاپن، از توقف فعالیت خود خبر داده، سونی است. با توجه به اینکه این غول دنیای فناوری در «کوماموتو» از بسته ماندن کارخانه تولید حسگرهای تصویر دوربین(CMOS) تا اطلاع ثانوی خبر داده، این موضوع نگرانی کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده گوشی هوشمند و دوربین ازجمله نیکون و نیز خودروهای هوشمند را به دنبال داشته است.

کمپانی سونی حدود 40درصد بازار این حسگرهای تصویر که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند به خود اختصاص داده است. این حسگرها در تلفن‌های هوشمند برای تبدیل تصاویر به اطلاعات دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه حدود 25درصد آنها در جزیره کیوشو ساخته می‌شود، زلزله ژاپن در کانون توجه فعالان عرصه فناوری قرار گرفته است.

سونی هرچند درعرصه تلفن‌های هوشمند مغلوب شد ولی تاکنون بازار فروش مناسب برخی گوشی‌ها برایش سودآور بوده است. برای اثبات این موضوع نیز کافی است بدانید که هر گوشی آیفون 6 دارای 2سنسور ساخت کمپانی سونی و اجزای مربوطه است که به ازای هر گوشی، 20دلار برای سونی درآمدزایی دارد و بازار داغ سلفی هم به حضور پررنگ تر سونی در بازار دامن زده است.این کمپانی که اکنون بزرگ ترین تأمین کننده حسگرهای تصویر در دوربین‌های دیجیتال محسوب می‌شود،با توجه به درآمد مناسبش، در سال 2015 نیز سرمایه گذاری 375میلیون دلاری در کارخانه‌های خود انجام داد ولی باید دید ماجرا از این پس چگونه رقم می‌خورد؟

در صورت طولانی شدن زمان توقف تولید حسگر سونی، به نظر می‌رسد یکی از کمپانی هایی که بیشترین ضرر را از این رهگذر می‌بیند، اپل باشد چراکه مشتری پروپاقرص این حسگرها محسوب می‌شود. اپل تاکنون در ساخت آیفون6 از این حسگر بهره گرفته است و با توجه به اینکه گفته می‌شود دوربین دوگانه آیفون 7 که در راه بازار قرار دارد نیز به این حسگر مجهز است، مطمئناً توقف تولید این حسگرها می‌تواند واقعه‌ای تلخ برای این کمپانی رقم بزند و بر خط تولید آینده اپل تأثیرگذار باشد.
به گزارش

بلومبرگ،یک سخنگوی کمپانی سونی نیز گفت: کارخانه‌های سازنده حسگرهای تصویر سونی در کیوشو به صورت 24ساعته کار می‌کردند و ماهانه 68 هزار حسگر تولید می‌شد ولی کمپانی سونی دو کارخانه تولیدCMOS دیگر نیز در ژاپن دارد که در حال فعالیت هستند و ازسوی دیگر در انبارهای خود موجودی داریم بنابراین انتظار نمی‌رود شاهد اختلال زیادی درعرضه فوری محصولات باشیم هرچند هنوز برای اظهارنظر دراین باره کمی زود است. با این حال اگر چنین چیزی را احساس کنیم بی‌درنگ اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سامسونگ نیز یکی دیگر از سازندگان گوشی هوشمند است که از زلزله ژاپن متأثر شده چراکه در ساخت گوشی سامسونگ گلکسیS6 از این حسگر استفاده می‌کند هرچند سخنگوی سامسونگ با اشاره به اینکه این کمپانی حسگرهای تصویر مورد نیاز را از منابع متعددی تأمین می‌کرده، معتقد است زلزله اخیر ژاپن تأثیرچندانی بر محصولات پرچمدار آن نخواهد داشت اما در مقابل،بسیاری معتقدند با وجود این ادعا، توقف طولانی مدت تولید کارخانه‌ها در جنوب ژاپن بی‌تردید بر بازار محصولات فناورانه تأثیرگذار خواهد بود. به دنبال وقوع زلزله، سازنده پلی استیشن نیز از به تعویق افتادن فعالیت کارخانه‌های سازنده حسگرهای تصویر این شرکت خبر داد و افزود: هنوز جدول زمانی مشخصی برای ازسرگیری کامل فعالیت آن مشخص نشده است.

تعلیق فعالیت خودروسازها
این حادثه غیرمترقبه بر خودروسازان نیز تأثیر گذاشته است وکمپانی‌های بزرگی همچون نیسان،هوندا و تویوتا نیز مجبور شدند فعالیت کمپانی‌های خود را در بسیاری از بخش‌های این شرکت‌ها به حالت تعلیق دربیاورند و البته نامRenesas که در حوزه تولید تراشه‌های میکروکنترلر خودرو فعالیت دارد نیز در میان این کمپانی‌ها دیده می‌شود.میتسوبیشی هم پس از وقوع زلزله، دوکارخانه خود واقع در کوماموتو را که در تولید مدول‌های کریستال مایع که در پنل‌های صفحات نمایشگر سیستم‌های ناوبری خودروها و نیز تراشه هایی برای تبدیل انرژی محصولات الکتریکی متعدد ازجمله دستگاه‌های تهویه هوا و خودروهای دوگانه سوز یا الکتریکی به کار می‌رود، متوقف کرد.
تویوتا نیز که به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خودرو جهان، 3کارخانه در این منطقه زلزله زده دارد با توجه به ناتوانی در تأمین برخی قطعات مورد نیاز خود، مجبور به توقف خط تولید خود شده است و در صورت ادامه یافتن این مشکل،تولید 5 هزار خودرو به تعویق می‌افتد.

یکی از این کارخانه‌ها، Aisin Seiki تأمین کننده اصلی قطعات مورد نیاز تویوتا در کوموماتو است که حالا خالی از کارگران شده است با این حال مدیران این کمپانی که اکنون درحال ارزیابی وضعیت تأمین کنندگان بخشی از قطعات مورد نیاز هستند، امیدوارند برای هرچه کمتر شدن خسارت زلزله به اقتصاد کمپانی و کشور، بتوانند به تولید محصولات خود در محل دیگری ادامه دهند.

مشکلات تویوتا بر صنعت خودروسازی کره جنوبی نیز تأثیر خواهد گذاشت، چرا که کمپانی های این کشور از قطعات تولید شده در کارخانه های تویوتا استفاده می کنند.
هوندا نیز که سالانه ظرفیت تولید250هزار دستگاه وسیله نقلیه را دارد، خط تولید خود را متوقف کرده است و این موضوع می‌تواند بار اضافی به اقتصاد ژاپن تحمیل کند.
فایننشال تایمز نیز با اشاره به تجربیات ژاپن از سونامی سال 2011 نوشت: در این سال ژاپن که بزرگ ترین تولیدکننده‌های محصولات دیجیتال را درخود جای داده به دردسر افتاد و بسیاری مجبور به توقف تولید خود شدند که نام سونی، پاناسونیک، توشیبا و Canon درمیان آنها دیده می‌شد.

در2011 توشیبا که تولید حدود یک سوم تراشه‌های مموری NANDجهان را به عهده دارد و از آن در محصولات دیجیتال همچون آی پد اپل استفاده می‌شود دچار مشکل شد، بهای فلش مموری‌های 16گیگابایتی نیز تا 5/12درصد بالا رفت و فعالیت 3کارخانه canon و نیز کارخانه‌های تولید صفحات نمایشگر LCD، لنز و پرینترهای جوهرافشان نیز متوقف شد.

اما بخش خوب ماجرا اینجاست که کمپانی‌های ژاپنی درس‌های فراوانی از فاجعه 2011 و مشکلات اقتصاد ناشی از آن گرفتند و به مقاوم‌سازی بیشتر و حفظ سطح بالاتری از موجودی برای مواجهه با مشکلات احتمالی پرداختند طوری که اکنون بیشتر این کارخانه‌های تولیدی، آسیب جدی ندیده‌اند و درکنار خرابی های نه چندان زیاد، تنها از ترس پس لرزه‌ها یا زلزله‌های دیگر است که مدیران این کارخانه ها، محل را تخلیه کرده و کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند.
البته موضوع دیگر نیز به توزیع محصولات تولیدی بازمی گردد،چرا که در نتیجه زلزله‌های اخیر، عبور و مرور و حمل ونقل کالا در این منطقه به سختی انجام می‌شود و عملاً نمی‌توان این قطعات را به نقاط دیگر ارسال کرد که ادامه دار شدن این وضعیت هم سبب رکود اقتصادی ژاپن می شود و هم برای کمپانی های فناورانه سایر کشورها مشکل می آفریند.
20103

کد خبر: 628251

وب گردی

وب گردی