برگزاری همایش تدبیر در علوم جنایی در واحد نجف آباد

دومین همایش تدبیر در علوم جنایی، با حضور دادستان شهرستان نجف آباد، جمعی از وکلا،  اعضای هیات علمی و دانشجویان رشته حقوق و قاضی نورالله عزیز محمدی، از قضات با سابقه دستگاه قضایی کشور با محورهایی همچون قتل با اعتقاد مهدورالدم بودن، اثبات از طریق قسامه، و نقش انگیزه در قتل در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،قاضی نورالله عزیز محمدی که در کارنامه کاری خود صدور چهار هزار رای مرتبط با پرونده های قتل را دارد، در جمع دانشجویان حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد به تشریح پرونده های جنایی قتل هایی با محوریت مهدورالدم بودن پرداخت و گفت:وجود اعتقاد، تفکر، معیارهای شخصی و تعصبات قومی مذهبی دلیل کافی بر مهدور الدم بودن نیست. مهدور از واژه هدر و به معنای باطل بودن است و مهدورالدم یعنی کسی که خونش باطل است و در برابر آن قصاص یا دیه ای نیست. لذا کسی که شرعاً مستحق کشتن است و به او اصطلاحاً مهدورالدم گفته می شود، کشتن او نه تنها قصاص ندارد بلکه دیه نیز از چنین شخصی ساقط است.

نورالله عزیز محمدی تصمصم گیری قضات را بر اساس قانون و ادله قانونی دانست و افزود: 5 مورد در قانون هست که شخص مهدور الدم می شود.مرتد، ساب النبی، محارب، زانی محصن و باقی.همچنین اثبات قتل از طریق اقرار، شهادت، علم، قسامه و سوگند امکان پذیر است.

عزیز محمدی با اشاره به اثبات قتل از طریق قسامه ادامه داد: قسامه عبارت است از سوگندهایی که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیر عمدی یا خصوصیات آن متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می کند. در یکی از پرونده هایی که در دست داشتم قاتل چندین مرتبه اقرار به قتل کرد و شهود نیز شهادت به قتل رخ داده توسط وی کرده بودند. منتها اقرار عقلائی نبود و شهادتها نیز با یکدیگر تناقض داشت و زمینه شرعی و قانونی نداشت و رد شد. در بحث قسامه به دلایلی که گفته شد وارد نمی شویم مگر اینکه دلایل دیگر وجود نداشته باشد.حتی ظن هم نمی تواند دلیل کافی برای صدور رای باشد.

او بیان کرد: با شناختن انگیزه قتل زودتر به واقعیتها می رسیم. در گذشته بیشتر انگیزه های ارتکاب قتل مسائل فرهنگی و خانوادگی بود، ولی در سالهای اخیر انگیزه های اقتصادی، ابهامات و مسائل طلب و بدهی های مالی، سرقت و قتلهایی که بر اثر فشارهای روانی و بدون انگیزه قبلی رخ می دهد در صدر قرار گرفته اند.

20101

کد خبر: 628307

وب گردی

وب گردی