سناتورهای آمریکایی خواستار افزایش کمک‌های واشنگتن به تل آویو شدند

چهار پنجم نمایندگان سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواستند تا هرچه سریعتر به توافقی برای افزایش کمک‌های نظامی به اسرائیل دست یابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، بیش از چهار پنجم سناتورهای آمریکایی نامه‌ای را امضا کردند که از باراک اوباما رئیس جمهور این کشور می خواهد تا هر چه سریعتر به توافقی بر سر اعطای کمک های نظامی و دفاعی جدید به اسرائیل دست یابد که ارزش ان بیش از سه میلیارد دلار در سال باشد.

83 نفر از 100 سناتور آمریکایی به رهبری لیندسی گراهام جمهوریخواه و کریس کونز دموکرات این نامه را امضا کرده اند. تد کروز سناتور جمهوریخواه که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی آمریکا است، یکی از 51 سناتور جمهوریخواهی است که این نامه را امضا کرده است.

به گزارش رویترز، برنی سندرز جزء 32 سناتوری که این نامه را امضا کرده اند، نبوده است. در این نامه آمده است: با توجه به افزایش چشمگیر چالش های دفاعی اسرائیل، ما آماده حمایت مداوم برای دستیابی به یک توافق جدید با هدف کمک به تامین منابع مورد نیاز اسرائیل است تا تل آویو بتواند از خودش دفاع کند و برتری نظامی خود را حفظ کند.

البته در این نامه سناتورهای آمریکایی اشاره ای به رقم درخواستی خود برای کمک به اسرائیل نکرده اند. اسرائیل خواستار کمک نظامی 4 تا 4.5 میلیارد دلاری در توافق جدید شده است. اعتبار توافقنامه فعلی آمریکا و اسرائیل در سال 2018 میلادی به پایان خواهد رسید. مقام های آمریکایی رقم 3.7 میلیارد دلاری را پیشنهاد داده اند. آنها امیدوارند که توافقنامه جدید پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما در ژانویه آینده به امضا برسد.

سناتورهای آمریکایی همچنین خواستار افزایش منابع مالی برای اجرای برنامه های مشترک دفاع موشکی شده اند. اوباما خواستار اختصاص 150 میلیون دلار برای این برنامه شده است ولی نمایندگان آمریکایی بر این باورند که باید صدها میلیون دلار برای برنامه های موشکی از جمله سیستم گنبد آهنین اختصاص یابد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 628337

وب گردی

وب گردی