فرار گریزپاهای مالیاتی از فضاسازی

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان گفت: هرکس باید متناسب با درآمدش مالیات پرداخت کند و عدالت‌پروری محوریت است.

به گزارش ایسکانیوز، منطقه همدان، «محمد خلیفه»، مدیرکل امور مالیاتی استان همدان، در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان، گفت: با توجه به اینکه اداره امور مالیاتی تجارت الکترونیک دارد، به دنبال شناسایی منابع جدید و افراد مالیات گریز و افرادی است که تاکنون در قلاب مالیاتی گیر نکرده‌اند؛ بنابراین باید توجه داشت که گریزپایاهای مالیاتی با فضاسازی مجددا فراری می‌شوند.

وی اظهار کرد: هرسال در فراغت بال کار می‌کردیم اما سال گذشته به علت فضاسازی مالیاتی نتوانستیم آنطور که باید و شاید کار کنیم و ٢۰ درصد عدم تحقق مالیاتی داشتیم و با وجود اینکه نسبت به سال 93، ١۶ درصد افزایش داشتیم اما در مقایسه با سنوات گذشته کاهش ٢۵ تا ٣۰ درصدی را شاهد بودیم.

باید 86 درصد درآمد استان را از مالیات‌ها جبران کنیم

خلیفه تصریح کرد: وقتی به بررسی قسمت عمده درآمد استان می‌پردازیم از مجموعه درآمد اداراتی عمومی مثل محیط زیست، پزشکی قانونی و نیروی انتظامی مشاهده می‌کنیم افزون بر ٨۶ درصد درآمد استان را باید از مالیات‌ها جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه اداره امور مالیاتی با شهرداری‌ها تعامل دارد و سعی در حل مشکلات موجود در بین ادارات شهرداری‌ها و دستگاه‌های وابسته به آن داشته است، افزود: نمونه بارز آن در بهمن و اسفندماه سال ٩٣ است که در جبران بخش عمده‌ای از بدهی‌ها ورود کردیم.

وی با بیان اینکه خط سیر شهرداری‌ها را شوراها تعیین می‌کنند، عنوان کرد: اداره امور مالیاتی استان در بهبود فضای کسب وکار استان موثر بوده و بخشی از مالیات بر ارزش افزوده در حدود ٩ درصد را طبق برنامه پنجم توسعه برای درمان درنظر می‌گیرد که خوشبختانه اثرگذاری آن در رضایتمندی مردم و پوشش بیمه اثرگذار بوده است به طوری که سال گذشته ٣٢۵ میلیارد تومان در این بخش هزینه شد.

خلیفه با اشاره به گرفتن پول از مردم آن هم با ابزاری که تعریف شده و با توجه به اینکه در سال ٩۵ بنا بر تفسیر قانون کتمان درآمد به عنوان جرم تلقی می‌شود، اظهار کرد: به جرأت می‌گوییم که دولت به درآمدهای مالیاتی اتکاء کرده و اکثریت هزینه‌های دولت از این محل تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ٩۴ به شهرداری همدان ٢٨ میلیارد و ٣۰۰ میلیون تومان پول داده شد و در مجموع ٧۴ میلیارد تومان پرداختی اداره مالیاتی به شهرداری‌های استان در سال گذشته بود که می‌خواهیم این اعتبارات در بخش توسعه شهری و آبادانی شهر هزینه شود اما شهرداری به علت کسری درآمد و عدم تکاپوی درآمدی و برای جبران هزینه‌ها به این مبلغ متکی شده است.

درخواست خلیفه از شهرداری و شورای شهر

خلیفه با بیان اینکه بهتر است این اعتبارات برای احداث شاهراه، کمربندی و مرمت جاده‌های شهری هزینه شود از شهرداری و شورای شهر درخواست کرد برای ماندگاری و همکاری با اداره امور مالیاتی میدان یا پلی با عنوان مالیات درنظر بگیرند همانطور که در خوزستان نمونه این کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴٩۰ میلیارد تومان بودجه عمومی استان بوده که ۴٣۰ میلیارد از مالیات‌ها وصول شده است، خاطرنشان کرد: سهمیه امور مالیاتی استان با وجود ورود مسئولان و کاهش درون‌سازمانی آن، در مجموع به علت تصویب شدن در مجلس در کشور اصلاح نشده به طوریکه در تصویب بودجه سال 95 مبلغ جدیدی بر سهمیه سال گذشته افزوده شده است و باید قبل از مصوب شدن به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مراجعه کرده و نسبت به کاهش آن اقدام شود تا از التهاب جامعه جلوگیری کنیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان افزود: از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تجاری براساس حساب و کتاب مالیات دریافت می‌شود و در این زمینه حسابرسی‌کل نظر می‌دهد نه اینکه فردی به تنهایی برای افزایش مالیات‌ها تصمیم بگیرد

پر کردن خلاف واقع اظهارنامه‌های مالیاتی توسط سه شرکت در همدان

خلیفه تصریح کرد: سال گذشته هیات مدیره و مدیرعامل سه شرکت اظهارنامه خود را خلاف واقع پر کرده بودند بنابراین مالیات‌های سنگین برایشان بسته شد چون عدم صداقت نوعی دست‌درازی به خزانه دولت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بستن مالیات‌ها با استناد به قانون انجام می‌گیرد به طوریکه کسی که خلاف می‌کند هرگز فریاد نمی‌زند اما متاسفانه در همدان برعکس بوده و فرد خاطی فریاد برمی‌آورد.

خلیفه عنوان کرد: مشاغلی که دارای حسابرسی و واحد مالی هستند مکلفند تمام اقدامات خود را از قبیل نوع خرید و معامله در سامانه 169 به عنوان صندوق فروش فصلی ثبت کنند تا شفاف‌سازی صورت گیرد.

403/602

کد خبر: 628553

وب گردی

وب گردی