دکل دریایی شهید مدرس در میدان دورود مستقر شد

مدیر عملیات حفاری دریا شرکت ملی حفاری ایران اعلام کرد دکل حفاری دریایی شهید مدرس به منظور حفاری و تکمیل یک حلقه چاه در میدان نفتی دورود در نزدیکی جزیره خارک مستقر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، مسعود حقیقی، با بیان این مطلب گفت: این دکل سه روز پیش در موقعیت جدید مستقر و بزودی با کاربست آن مراحل حفر یک حلقه چاه توسعه ای آغاز خواهد شد.

وی گفت: دستگاه حفاری سنگین دریایی شهید مدرس پیش از نصب در این موقعیت، در عملیات حفاری در میدانهای نفتی ابوذر و دورود مشارکت و با بکارگیری آن در سال ٩٤، ٢ حلقه چاه توسعه ای و ١٠ حلقه چاه تعمیری به متراژ چهار هزار و ٩٦٨ متر حفاری و تکمیل شد.

مدیر عملیات حفاری دریا شرکت ملی حفاری ایران افزود: این دستگاه نخستین دکل حفاری شرکت است که از سال ١٣٦١ با آغاز فعالیت عملیاتی آن بخش حفاری دریایی شرکت راه اندازی و تاکنون حفاری و تعمیر ١٣٦ چاه نفتی و گازی شامل ٥٨ حلقه چاه توسعه ای و ٧٨ حلقه چاه تعمیری به متراژ بیش از ١١٢ هزار متر را درکارنامه خود دارد.

حقیقی در ادامه به استقرار دکل حفاری مورب در میدان نفتی ابوذر اشاره و اظهارکرد: این دستگاه پس از انجام تعمیرات اساسی (اورهال) در یارد تعمیرات شرکت در اهواز، اواخر پارسال از طریق بندر خرمشهر به آبهای خلیج فارس منتقل شد.

مدیر عملیات حفاری دریا شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: دستگاه مورب هم اکنون مراحل پایانی آزمایش و راه اندازی را روی سکوی ١٢ A میدان نفتی ابوذر پشت سر می گذارد و در روزهای آینده در مدار عملیات قرار خواهد گرفت.

وی در زمینه فعالیت دستگاه حفاری شهید رجایی، گفت: این دکل از مهرماه پارسال برای تعمیر سه حلقه چاه در موقعیت فاز ١١ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی مستقر است و پس از پایان کار برای انجام تعمیرات اساسی ترخیص می شود.

حقیقی یادآور شد: مدیریت عملیات حفاری دریا شرکت ملی حفاری ایران در زمان حاضر با بکارگیری سه دستگاه حفاری ملکی شهید مدرس، شهید رجایی و مورب، بخشی از عملیات حفاری در میدانهای نفت و گاز در آبهای خلیج فارس در استانهای هرمزگان و بوشهر را بر عهده دارد.

402/602

کد خبر: 628562

وب گردی

وب گردی