ساخت پرینتر ۳ بعدی فلزات در ایران

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت پرینتر های ۳بعدی برای ساخت قطعات فلزی، کاربردی در صنعت هوافضا، خودروسازی و پزشکی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تولید یک قطعه فلزی، روش های مختلفی وجود دارد، گفت: تراشیدن، استفاده از قالب و کاربرد پرینتر های ۳ بعدی برای قطعه سازی روشهای ساخت قطعه ای در صنایع مختلف است.

او با بیان اینکه بر همین اساس توانستیم در این شرکت، دانش فنی ساخت پرینتر های ۳ بعدی فلزات را در اختیار بگیریم، افزود: در حال حاضر ۴ یا ۵ کشور می توانند این نوع پرینتر را بسازند و اکنون هم ما به جمع این کشورها پیوسته ایم.

به گفته فروزمهر، پرینترهای سه بعدی در بازار تجاری، یکی از راه هایی به شمار می رود که می توان با استفاده از آن قطعات فلزی را ساخت.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تقریبا بدون هیچ محدودیتی می توان قطعات پیچیده فلزی را با این پرینتر ساخت.

او با اشاره به مزیت های پرینتر ۳ بعدی نسبت به روش های سنتی ساخت قطعات گفت: این نوع پرینتر با انرژی لیزر، پودر فلزات را به قطعه فلزی مورد نظر تبدیل می کند.

او با بیان اینکه این مواد در حوزه هوافضا، پزشکی و قطعه سازی استفاده می شود، گفت: با استفاده از این دستگاه می توان بدون محدودیت هندسی هر قطعه ای را در ابعاد مختلف بسازیم؛ در واقع خیلی از صنایع، می توانند قطعاتی را به واسطه پرینتر های ۳ بعدی برای تیراژ پایین به تولید برسانند.

به گفته فروزمهر، گاهی در ساخت برخی قطعات هزینه زیادی لازم است از این رو استفاده از پرینتر ۳ بعدی فلزات می تواند به صرفه باشد.

او با بیان اینکه این پرینتر ۳ بعدی می تواند قطعاتی با قطر ۱۰ تا ارتفاع ۱۲ سانتی متر تولید کند، گفت: ساخت این پرینتر مهندسی معکوس نشده و اکنون به دانش فنی ساخت آن دست یافته ایم.

او با بیان اینکه این سیستم می تواند با پودر فلزات متنوعی، قطعاتی تولید کند، عنوان کرد: این دستگاه می تواند فولادهای ضد زنگ در چند سطح مختلف، تیتانیوم، آلیاژهای تیتانیوم، سوپر آلیاژ ها، برخی از آلیاژ های الومینیوم و... را پوشش دهد و قطعه مورد نیاز را بسازد.

او افزود: با وجود اینکه این دستگاه نمونه خارجی دارد، ولی به کشور به علت حساسیت تکنولوژی وارد نشده است.

به گفته فروزمهر، پرینتر ۳ بعدی فلزات در حقیقت تجاری سازی شده و برای محصولات تجاری طراحی شده است؛ در واقع برای ماکت و مدل سازی عملا استفاده نمی شود.

او گفت: دقت، قیمت پایین، استفاده از انرژی لیزر، صرفه جویی در مواد اولیه مصرفی و... از مزیت های پرینترهای ۳ بعدی فلزات به شمار می روند.

20103

کد خبر: 628749

وب گردی

وب گردی