امانی :اصولگرایان نتیجه شکست عملکرد خود را بپذیرند/ضرورت استفاده از تجربه پارلمانی  انباشته شده در کشور

نماینده ادوار مجلس گفت: استفاده از تجربیات دخالت از خارج  در امور مجلس نیست ؛ نمایندگان در مجلس شورای اسلامی  می توانند از مشورت داخل و خارج  بهره مند شوند.

شهربانو امانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، پیرامون بحث تشکیل پارلمان در سایه برای مجلس دهم گفت: انتخابات پارلمانی در کشورهای دیگر حزبی انجام می‌شود در نتیجه یک عنصر سیاسی و حزبی وقتی می خواهد به مجلس برود با یک برنامه وارد می شود؛ به طبع فراکسیون هایی که در مجلس تشکیل می شوند بیشتر حزبی یا ائتلافی هستند و با یک برنامه روند قانون گذاری انجام می‌شود.

نماینده مجلس پنجم و ششم افزود: با توجه به شرایط کشور متاسفانه نداشتن احزاب سراسری قدرتمند و نهادینه نشدن احزاب در کشور و به نوعی عدم حمایت از آنها و صرفا توجه در هنگام انتخابات ها؛ انتخابات کشور ما متفاوت است ، بنابراین قانون گذار برای پوشش این خلاء در آیین نامه مجلس آورده است که نمایندگان و کمیسیون‌ها می‌توانند از نظر کارشناسان بهره ببرند و خلاء کارشناسی را از این طریق پرکنند.

از تجربه انباشته شده پارلمانی در کشور استفاده بهینه نمی‌شود

امانی با بیان اینکه در هر 4 سال یک بار نزدیک به دو سوم مجلس موجود رای نمی آورد و گاهی آن تجربه قانون گذاری در افراد جدید وجود ندارد، گفت: درصد کمی از نمایندگان منتخب تجربه قانون گذاری دارند و در هر دوره بخش زیادی از نمایندگان در این شرایط قرار می‌گیرند و هیچ سازمانی هم برای رفع این خلاء در نظر گرفته نشده است و پیش از این مجمع نمایندگان ادوار برای انتقال تجربیات فعال بود و اکنون هم تلاش هایی دارد .

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه از تجربه انباشته شده پارلمانی در کشور استفاده بهینه نمی شود گفت: نمایندگان دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب که در انتخابات رای نمی آورند یک تشکیلات سیاسی دارند که می توانند ایفای نقش در انتقال تجربه داشته باشند.

او افزود: منتخبین مجلس در دوره‌های کارگاهی و آموزشی شرکت نمی کنند بلکه مانند همه بخش های کشور با آموزش ضمن خدمت این تجربه را کسب می کنند؛ اگر چنانچه شرایطی مهیا باشد که منتخبین مردم بتوانند از زمان انتخابات تا زمان رسمیت یافتن مجلس ازت جربه نمایندگان ادوار مختلف و کارشناسان استفاده کنند خوب است و می توانند اسمش را انتقال تجربه،مجلس در سایه یا استفاده از پتانسیل داخلی کشور بگذارند.

امانی با بیان اینکه استفاده از تجربیات دخالت خارج در امور مجلس نیست گفت: در مجلس شورای اسلامی می توانند از مشورت داخل و خارج بهره مند شوند و خانم های منتخب تهران و کشور این علاقه را از خود نشان دادند که از کارشناس‌های کشور برای انتقال تجربه استفاده کنند و این اتفاق بسیار مبارکی است که در تاریخ مجلس ایران می افتد .

اصولگرایان نتیجه شکست عملکرد خود را بپذیرند

نماینده ادوار مجلس با اشاره به واکنش حداد عادل به فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان و لیست امید، گفت: این دوستان می‌دانند با هر برنامه ریزی که برای رسیدن به وحدت داشتند با اجماعی که اصلاح طلبان برای تکمیل و تجربه پیروزی خرداد ماه 92 انجام دادند و با اصولگرایان معتدل و حامیان دولت به یک لیست واحد رسیدند، نتوانستند موفق شوند.

او با بیان اینکه امیدوار بودیم که اصولگرایان به عنوان یک بخش سیاسی کشور بتوانند به یک لیست واحد برسند، گفت:اصولگرایان به جای فرافکنی و فرار رو به جلو نتیجه شکست عملکرد خود را بپذیرند و به بازسازی جبهه اصولگرایان بپردازند و با یک برنامه و شناسنامه تفکر خود را به مردم عرضه کنند.

امانی ادامه داد: جریانی که سالها از دوپینگ سیاسی استفاده کرده است و خود را در سه دوره انتخابات مجلس در غیاب رقیب توانمند، پیروز میدان می دانست اکنون با یک پیام چند دقیقه‌ای شکست خورده است و آقایان از این عصبانی هستند که چرا پیروز نشدند .

او تاکید کرد: وقتی با یک پیام چند دقیقه ای با کلید واژه "تکرار می کنم" و حتی در دور دوم انتخابات یک پیامی که در عرض 4 روز 9 میلیون بازدید کننده دارد و شور انتخاباتی راه می اندازد نشان از پایگاه رای مردمی است.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه اگر اقایان اعتقاد به پایگاه رای مردمی خود داشتند قطعا طور دیگری اظهار نظر می‌کردند گفت: امیدواریم قواعد بازی سیاسی را باور و هوشمندی سیاسی و سواد سیاسی مردم ایران را به رسمیت بشناسند و کمک کنند جریانات سیاسی شناسنامه دار نهادینه شود و تجربه شکست و پیروزی جریانات سیاسی در ایران پذیرفته شود تا مردم بتوانند در یک فضای شفاف و با آرامش به دور از کینه ورزی و تهمت و بد اخلاقی در انتخابات بر اساس کارنامه ارائه شده جریانات سیاسی و ارزیابی برنامه‌های نامزدها انتخاب کنند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حرف اول و آخر را مردم می‌زنند و مردم در مرحله دوم انتخابات که گام دوم آن به سرانجام نرسیده کار را برای تشکیل مجلس توانمند و پرقدرت در جهت حل مشکلات بسیار بر زمین مانده تمام کنند .

اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه لاریجانی، نامزدی معرفی نکردند

امانی پیرامون ریاست مجلس دهم بیان کرد: در فرآیند سیاسی کشور کسانی که نگاه ملی به مسائل دارند موفق خواهند بود. در انتخابات 92 برای آقای عارف فرصتی پیش آمد و این سیاست مدار اخلاق مدار وظیفه تاریخی خود را انجام داد و یک تصمیم تاریخی بزرگ گرفت؛ مردم خادمین و خاطیان را به درستی می شناسند و برای اینکه نشان دهند این خدمت را با دل و جان شنیده رای بالایی در تهران به آقای عارف دادند.

او افزود: آقای لاریجانی در زمان رای اعتماد به دولت یازدهم و در بحث برجام تلاش زیادی برای ایفای نقش وظیفه تاریخی خود به عنوان رییس مجلس انجام دادند کما اینکه اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه ای که او کاندید شد کاندیدایی معرفی نکردند و وی را کمک کردند.

امانی گفت :چهره‌های این چنینی که می توانند در ترجیح منافع ملی در مجلس به تعامل برسند برای ریاست مجلس مناسب هستند حال با توجه به منتخبین مجلس با تعامل و گفتگو تصمیی که گرفته خواهد شد به نفع کشور خواهد بود.

203/201

کد خبر: 628813

وب گردی

وب گردی