تاسیس اولین کتابخانه تخصصی ملک الشعرای بهار در خانه عامری ها

روز اول و دوم اردیبهشت همایش ملک الشعرا بهار حاصل همکاری چندین سازمان پژوهشی و فرهنگی شامل دایره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه کاشان، نهاد ریاست جمهوری، فرمانداری و شهرداری کاشان برگزار شد.

علی میرانصاری دبیر این همایش در گفتگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز درمورد این همایش گفت: سال 2001 میلادی برابر با پنجمین سال درگذشت ملک الشعرای بهار بود. همان سال یک کنفرانسی در پاریس برگزار کردم و استادان زیادی از ایران از خود فرانسه, انگلستان، آمریکا و سوئیس آمدند و هر کدام در باب یکی از جنبه های ملک الشعرای بهار صحبت کردند. درمورد جنبه های مختلف شخصیت بهار یعنی روزنامه نگاری، تاریخی، سیاسی، اندیشه سیاسی و شعرش صحبت شد.

وی افزود: من همان زمان تصمیم گرفتم هر 10 سال یک بار یک کنفرانسی برای بررسی آخرین دستاوردها یا تحقیقاتی که در حوزه بهارشناسی صورت خواهد گرفت،برگزار کنم .

میر انصاری ادامه داد: امسال برابر با 65مین سال درگذشت بهار تصمیم گرفتیم این کار را که پیش از این امکانش فراهم نبود انجام دهیم. از یک سال قبل برنامه ریزی و عزم را جزم کردیم که کنفرانس خوبی برای این منظور برگزار کنم.

وی درخصوص طریقه نحوه عملکرد این همایش اظهار داشت: ابتدا یک هیات علمی تشکیل دادیم که درواقع از قوی ترین افرادی بودند که در حوزه مطالعات سیاسی و اطلاعات ادبی می شناختیم. تصمیم گرفتیم این کنفرانس را در کاشان برگزار کنیم تا به نوعی بدعتی در حوزه بهارشناسی گذاشته باشیم. به این معنی که تاکنون بهار خراسانی شناخته می شد ولی حقیقت این است که بهار ریشه های کاشانی دارد، جد بزرگ او میرزا احمد صبور کاشانی اصالتا کاشانی است و پدربزرگش محمدجواد خاراباف کاشانی در اواخر دوره قاجار از کاشان به مشهد مهاجرت کرد و خود بهار قصیده بسیار بلندی دارد که درواقع به کاشانی بودن خود بالیده و به آن اشارات زیادی دارد.

این پژوهشگر با اشاره به اعضای کمیته علمی این همایش گفت: کمیته علمی ما شامل کاظم بهشادی رئیس دایره المعارف،علی یونسی دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقلیت های مذهبی، دکتر زراعت رئیس دانشگاه کاشان، دکتر مومنیان فرماندار کاشان و دکترنصرالله پورجوالی, سیف الله امینیان معاون سابق میراث فرهنگی کشور ، دکتر راستگوفر, دکتر قربان پور, خانم ژاله آموزگار، دکتر ساسان فاطمی، دکتر علی اصغر دادبه، دکتر شهرستانی, دکتر ساکت, دکتر علی اشرف صادقی, دکتر نوریان, کاوه بیات، عبدالرضا موسوی, سیدجواد طبابایی, دکتر شروین وکیلی, دکتر ناصرالدین پروین و دکتر اسماعیل شمس می شد. این کمیته با حضور این افراد جلسات مختلفی تشکیل داد، ما خانم بهار را بهانه کردیم تا افراد خانواده ایشان را نیزهم مورد بررسی قرار دهیم. یعنی از جدش که میرزا احمد صبوری است تا پدر،مادر، خودش و پسر او.

میرانصاری درمورد برنامه های این کنفرانس نیز گفت: ما چهار تا پنل داشتیم، پنل اول بهار و سروده هایش، پنل دوم بهار و آثارش، پنل سوم بهار و سیاست، پنل چهارم هم بهار و روزنامه نگاری. برنامه های جانبی هم برای این منظور داشتیم. یکی ویژه نامه ای بود که در روزنامه اطلاعات چهارشنبه چاپ شد، 4 عنوان کتاب چاپ کردیم, یکی آخرین نسخه از دیوان بهار بود، دیوان ملک الشعرای صبوری بود (پدر بهار)، دیوان احمد صبوری (جد بهار) و زندگی نامه و آثار بهار که کار خود من بود. از دیگر برنامه های جنبی کنسرت تصنیف ها بهار در باغ فین کاشان بود, این دو تا اولین داشت, یکی این که این کنسرت اولین کنسرتی بود که تماما اختصاص به تصنیف های بهار داشت و دوم این که برای نخستین بار در باغ فین کنسرت اجرا می شد.
استقبال زیادی از این کنسرت شد و حدود 500 نفر در باغ فین شرکت داشتند، و از دیگر برنامه های جانبی ما افتتاح کتابخانه تخصصی ملک الشعرای بهار بود در خانه تاریخی عامری ها بود. بیشتر این کتاب ها مربوط به ادبیات مشروطه ایران است.

502502

کد خبر: 628978

وب گردی

وب گردی