کلینیک های سلامت به معتادان  و کودکان کار مشاوره می دهد

خبر راه اندازی کلینیک های سلامت از جمله خبرهای خوبی بود که چندی پیش معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد از قرار معلوم کلینیک های سلامت خانواده با بهره گیری از متخصصان وکارشناسان گروه پزشکی در زمینه ارولوژی ،زنان ، قلب و روانپزشکی ، نورولوژی ، روانشناسی، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی و طب سنتی قصد ارائه خدمت به همه اقشار مردم را دارد.

نیوشا یعقوبی – ایسکانیوز: گزارش زیر حاصل گفتگوی خبرنگار ایسکانیوز با اطهره نژادی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان این13 کلینیک سلامت خانواده تا پایان سال راه اندازی می شود گفت: راه اندازی این کلینیک ها به منظور تحکیم بنیان خانواده و به دنبال تفاهم همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برنامه ریزی شده و راه اندازی ١٣ کلینیک در ١٣ مرکز استان کشور در سطح ملی اجرا خواهد شد.

اطهره نژادی ادامه داد : هدف از إیجاد این کلینیک ها ، دسترسی خانواده ها به انواع مشاوره های حقوقی، بهداشتی، پزشکی، شرعی و طب سالمندی به صورت متمرکز در یک مکان است و توسط وزارت بهداشت حمایت می شوند.

نژادی افزود: در برنامه ریزی إیجاد این کلینیک ها مقرر شد که تا حد امکان محل إیجاد این مراکز، دانشگاه های علوم پزشکی مراکز استان ها باشد تا مردم برای مراجعه و بهره گیری از خدمات آنها، احساس آرامش و اعتماد داشته باشند.

او در پاسخ به سوال ایسکانیوز که این خدمات شامل معتادان ، کودکان کار نیز خواهد شد یا خیر گفت: یکی از مشکلاتی که ممکن است سلامت خانواده ها را به خطر بی اندازد، اعتیاد و مسائل ناشی از آن است در این مراکز بخش هایی برای مشاوره در نظر گرفته شده است و ممکن است راهنمایی های لازم در این زمینه به این افراد ارائه شود اما این کلینیک ها به صورت تخصصی یا کلینیک های ترک اعتیاد عمل نمی کنند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هدف این کلینیک ها تامین دسترسی خانواده ها به خدمات سلامت خانواده و سلامت جنسی است گفت: ارتقای رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی در راستای تحکیم و پایداری بنیان خانواده (منطبق با بند چهارم از سیاست های ابلاغی جمیعت ، ترویج سبک زندگی سالم ایرانی-اسلامی از دیگر اهداف این طرح است.

او با اشاره به چگونگی انتخاب ارائه دهندگان خدمات در کلینیک ها گفت: پس از انجام مصاحبه با متقاضیان 10 نفر به عنوان ارایه دهندگان خدمات در هر کلینیک انتخاب می شوند و در مجموع 170 نفر در17 کیلینیک سلامت خانواده و جنسی به عنوان ارائه دهندگان خدمت جذب خواهند شد. نژادی گفت: همچنین یک بسته خدماتی برای کلینیک های سلامت خانواده و سلامت جنسی تدوین شده است که شامل راهنمای ارایه خدمت در کلینیک سلامت خانواده و جنسی (protocols & procedures) ، نظام پایش و ارزشیابی ارایه خدمت در کلینیک ها ، آیین نامه اخلاقی کارکنان در این مراکز ، تدوین استانداردهای ارایه خدمت در کلینیک سلامت خانواده و جنسی و طراحی سیستم بومی کد گذاری (برای ایجاد حداکثر محرمانگی و امنیت اطلاعات در پرونده های کلینیک های سلامت و جنسی) است.

نژادی در مورد محورهای این طرح گفت: محورهای فعالیت این کلینیک ها تشخیص و درمان مشکلات جنسی در مردان و زنان، مشاوره قبل و بعد از ازدواج در زمینه همسر گزینی و بهداشت ازدواج ، زوج درمانی به منظور کاهش مشکلات زناشویی ، مشاوره تحصیلی و شغلی ، مشاوره در زمینه مشکلات عاطفی و روانی ومشاوره در نحوه رفتار با کودکان و نوجوانان و راهنمایی در خصوص تربیت جنسی کودکان و نوجوانان است .

او گفت: از دیگر محورهای فعالیت این کلینیک ها می توان به مددکاری اجتماعی، آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی صحیح ، بیماری های قلبی و مشکلات جنسی ، بیماری های زنان و مشکلات جنسی ،بیمارهای مغز و اعصاب و مشکلات جنسی و .. نام برد .

این در حالی است که چندی پیش نژادی با اشاره به سیاست بودجه‌ای معاونت امور زنان به ایسنا گفته بود: دو مساله در بحث بودجه ای داریم. یکی اینکه این معاونت، معاونتی اجرایی نیست بنابراین بودجه‌ زیادی به آن تعلق نمی گیرد؛ از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی با توجه به مفهوم عدالت جنسیتی در اسلام موظف هستند کارهای تخصصی دستگاه‌های خود را با توجه به نیازهای مشترک و نیازهای خاص زنان و مردان انجام دهند.

او بابیان یک مثال توضیح داد: مخاطب وزارت بهداشت هم زنان و هم مردان هستند ولی این وزارتخانه به غربالگری سرطان‌های خاص زنان باید بپردازد. وزارت آموزش و پرورش نیز به دختران و پسران دانش‌آموز خدمات ارائه می‌دهد ولی زمانی که جمعیت دختران بیسواد در سن تحصیل بیشتر است، این وزارتخانه باید به آنان توجه بیشتری می‌کند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: بر اساس سیاست بودجه‌ریزی معاونت امور زنان، با دستگاه‌های اجرایی در راستای وظایف ذاتیشان تفاهم‌نامه‌هایی امضاء کرده‌ایم. مقدار اندکی بودجه برای این کار اختصاص می‌دهیم و مساوی یا چند برابر بیشتر همین بودجه را دستگاه‌های طرف قرارداد تخصیص می‌دهند به این ترتیب با اقدامات معاونت امور زنان بودجه بیشتری برای این حوزه صرف و این کار موجب جلب توجه مسوولان دستگاه‌های اجرایی به موضوعات تخصصی دستگاه خودشان در حوزه زنان نیز می‌شود.

او در ادامه گفت: سال اول فعالیت معاونت امور زنان به شناسایی و تهیه وضعیت اطلس زنان و خانواده و تهیه گزارش‌های لازم برای برنامه ششم اختصاص یافت. سال دوم سال عقد قرارداد، تنظیم موافقت‌نامه‌ها و ادامه شناسایی موارد مورد نیاز بود. امیدواریم امسال نتایج پروژه‌ها مشخص شود البته به دلیل بودجه کم معاونت امور زنان ممکن است نتوانیم همه طرح‌ها را به صورت ملی اجرا کنیم.

گفتنی است کلینیک سلامت خانواده با بهره گیری از متخصصان و وکارشناسان گروه پزشکی در زمینه ارولوژی ،زنان ، قلب و روانپزشکی ، نورولوژی ، روانشناسی، علوم تربیتی ، علوم اجتماعی و طب سنتی آماده خدمات به همه اقشار است.

20106

کد خبر: 629221

وب گردی

وب گردی