گسترش همکاری‌های جهاددانشگاهی با ستاد توسعه فناوری‌های نرم

معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه همکاری رسانه‌ای و مجازی امضا کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این تفاهم‌نامه با توجه به نقش و اهمیت فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت و اشاعه هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی و ضرورت تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری کشور در حوزه فرهنگ و هنر به امضای دکتر سعید پورعلی، به نمایندگی از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و مهندس سیدمحمد حسین سجادی نیری به نمایندگی از ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسید.

دکتر پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در جلسه امضای این تفاهم‌نامه که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، گفت: رسانه‌ها به لحاظ مزیتی که از نظر دسترسی و شکل دهی به افکار عمومی دارند یکی از مهم‌ترین محورهای گفتمان‌سازی در بحث فناوری‌های نرم، اقتصاد خلاق و اقتصاد مقاومتی تلقی می‌شوند. بدون عمومی سازی این مفاهیم در سطح افکارعمومی و درگیر کردن ذهن آحاد جامعه با این مفاهیم شاید نتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور به خوبی استفاده کنیم.

به گفته او، بخشی از مزیت خبرگزاری دانشجویان ایران و مجموعه جهاددانشگاهی به مخاطبین برمی‌گردد که اگر از حوزه مخاطب به آنها نگاه کنیم، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جهاددانشگاهی و ایسنا این است که با جامعه نخبه کشور در ارتباط است؛ به طوری که اکثر اعضایی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، دانشجو هستند و محیط دانشگاه را تجربه کرده‌اند. همین موضوع در مورد سایر مجموعه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی نظیر سازمان دانشجویان، خبرگزاری ایکنا، سازمان فعالیت‌های قرآنی، مرکز افکارسنجی و غیره نیز صدق می‌کند.

پورعلی گفت: خلاق‌ترین و نوآورترین نیروهای جوانی که می‌توانند در ارتقای سهم فرهنگ در اقتصاد کشور موثر باشند، جامعه دانشجویی کشور هستند. این جامعه ویژگی‌های بسیار مهم و برجسته‌ای دارد. اگر ما بتوانیم این ویژگی‌های ممتاز و برجسته را با مفاهیم اقتصاد خلاق، فناوری نرم و صنایع فرهنگی همچنین اقتصاد مقاومتی پیوند بزنیم، آنچنان ظرفیتی برای پیشبرد این ماموریت ایجاد خواهد شد که تا عمق دانشگاه‌های کشور می‌تواند امتداد پیدا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: به نظر من ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز باید یکی از محورهای عمده فعالیت خود را در بحث ارتباط با رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دانشگاهی قرار بدهد و بیشتر مسؤولان ستاد در محیط های رسانه‌ای حضور داشته باشند و فعالان رسانه‌ای را نیز بیشتر دعوت کنند و در مسیر ماموریت‌هایی که می‌تواند به عمق بخشی این موضوع در جامعه کمک کند، فعالیت کنند.

دکتر پورعلی به ظرفیت‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: به نظر من در فضای رسانه‌ای کشور اعم از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب نیز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از آنها خواست در این مسیر همکاری‌های مشترکی داشته باشند. ما به عنوان جهاددانشگاهی به دلیل اینکه کاملا با عمق تاثیرگذاری صنایع نرم در حیات یک جامعه آشنا هستیم و می‌دانیم که امروز دنیا، دنیای نرم است و به بحث‌های نرم توجه زیادی دارد و اسلام نیز روی استدلال که از سنخ مفاهیم نرم است، تاکید دارد، آماده کمک و همکاری هستیم.

او همچنین به نقش رسانه‌ها در مهندسی شناخت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: ما امروز به راحتی با اتکا به همین صنایع نرم مشاهده می‌کنیم کسانی که متهمین ردیف اول حرکت‌های خشن در منطقه هستند و افرادی که از جریانات افراطی حمایت می‌کنند به راحتی با یک اجماع رسانه‌ای تبرئه می شوند؛ اما کسانی که آسیب دیده این قضایا هستند، مورد هجوم قرار می‌گیرند که بخشی از آن به کارکرد رسانه‌ها و کارکرد جهت دهی به افکار عمومی با کمک رسانه‌ها برمی‌گردد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: ما امروز راهی نداریم جز اینکه متناسب با وزن پیچیدگی‌های فضای رسانه‌ای در این معادلات این محیط را بشناسیم و از امکانات و ظرفیت‌های این محیط برای گسترش انقلاب اسلامی در منطقه استفاده کنیم. بر این اساس یکی از مهم‌ترین عناصر این محیط، داشتن رسانه‌های حرفه‌ای است، باید از حوزه رسانه‌ها به خوبی استفاده شود.

مهندس سیدمحمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این رابطه گفت: جهاددانشگاهی مجموعه‌ای کامل متشکل از عناصر جدی و تاثیرگذار در بحث تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت است. با وجود بخش‌ها و عناصر مختلفی که در مجموعه جهاددانشگاهی وجود دارد و پایه اصلی این خانواده در مجموعه دانشگاهی قرار گرفته است، عملا فرصت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌تواند به توسعه فناوری، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی کمک کند.

به گفته او اگر هر کدام از مجموعه‌های فعال در توسعه فناوری بتوانند از پتانسیلی که مجموعه جهاددانشگاهی دارد به خوبی استفاده کنند، فرصتی مضاعف برای هر دو مجموعه است؛ یعنی هم مجموعه‌های فعال در بدنه دولت و حاکمیت که پیگیر بحث توسعه فناوری اطلاعات هستند و هم مجموعه جهاددانشگاهی که با یک حرکت جهادی به توسعه فناوری می‌پردازد.

او گفت: امروز در مجموعه ایسنا به عنوان یکی از فعالان جدی و قدیمی حوزه فضای مجازی حضور پیدا کردیم. من ایسنا را هم یک فعال حوزه رسانه می‌دانم و هم یک فعال حوزه فضای مجازی. قطعا حضور موثر 17 ساله ایسنا در این حوزه بر کسی پوشیده نیست.

سجادی‌نیری افزود: قطعا برای فعالان حوزه رسانه از جمله ایسنا محدودیت‌هایی وجود دارد که البته ایسنا توانسته است با وجود این محدودیت‌ها به عنوان یک رسانه برتر طی چند سال اخیر مطرح باشد و طبیعتا انتظار است که این فرایند در این مجموعه ادامه پیدا کند و بتواند در حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی به نوآوری بپردازد و مواردی را مجدد به این حوزه اضافه کند.

او گفت: بحث صنایع نرم، فرهنگی و خلاق موضوعی است که به نظر می‌رسد غلبه توسعه فناوری در فضای جدید فناوری دنیا و کشورهای توسعه یافته به سمت فناوری‌های نرم و صنایع خلاق حرکت کرده است. غلبه این حوزه بر فناوری‌های سخت بیش از بیش در حال روشن شدن است و اینکه ما به عنوان یک کشور باسابقه فرهنگی طولانی و با دغدغه تمدن‌سازی به دنبال استفاده از این فرصت‌ها باشیم، یک ضرورت جدی است و باید به آن توجه ویژه شود.

سجادی‌نیری افزود: وقتی صحبت از تمدن‌سازی می‌کنیم، طبیعتا فرهنگ اصیل هویت‌ساز یک پایه جدی تمدن سازی به شمار می‌رود. اینکه از داشته‌های خودمان که باعث تمایز ما از سایر تمدن‌ها می‌شود باید حداکثر استفاده را ببریم و آن را به عنوان محور پیشرفت خود قرار دهیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بحث فعالیت رسانه‌ای، گفتمان‌سازی و توسعه ادبیات در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را یک نیاز برشمرد و گفت: ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسیار علاقه‌مند است در این حوزه بتواند یک فعالیت مشخص و برنامه‌ریزی شده را پی‌بگیرد و پتانسیلی که در مجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به صورت خاص در ایسنا وجود دارد، کمک شایانی به این بحث خواهد داشت.

سجادی‌نیری گفت: فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها بحث ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیست، بلکه یک ضرورت و راهکاری برای تحقق بخشی از فرمایشات رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

او گفت: امضای این تفاهم‌نامه نشان از همکاری و تعامل موثر ستاد و مجموعه جهاددانشگاهی در آینده نزدیک دارد تا دو مجموعه با اعتماد به یکدیگر در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و ایجاد تمدن ایرانی و اسلامی حرکت کنند.

ماده یک این تفاهم‌نامه، موضوع تفاهم‌نامه شامل «فرهنگ‌سازی، ترویج و گفتمان‌سازی و شکل‌دهی زیست‌بوم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و توسعه فرهنگ ایده‌پردازی، ایده‌پروری در زمینه هنر و علوم انسانی و فناوری‌های نرم و فرهنگی» است.

ماده دوم تفاهم‌نامه محورهای همکاری است که شامل «تلاش در جهت تغییر رویکرد در حوزه‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر دانش روز دنیا در دانشگاه‌های کشور»، «فرهنگ‌سازی، تدوین و اجرای آموزش‌های مورد نیاز دانشجویان در راستای تاسیس یک استارت‌آپ موفق (فرآیند پیش‌ شتابدهی)»، «ایجاد شبکه دانشجویان متخصص، خلاق و کارآفرین در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و علوم انسانی»، «تولید، ترویج و نشر مفاهیم مرتبط با حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و علوم انسانی»، «طراحی، ایجاد و تکثیر الگوی باشگاه شکوفایی دانشجویان (بر مبنای الگوی گروه‌های کار دانشجویی) در دانشگاه‌های دارای پتانسیل سراسر کشور»، «برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی با رویکرد ترویج فرهنگ کارآفرینی و دانش بنیان شدن فعالیت‌ها و جذب ایده‌های نوآورانه در قالب رویدادهای کارآفرینی»، «برگزاری سمینارهای آموزشی و نشست‌های تخصصی در راستای تولید و ترویج ادبیات مرتبط با فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و علوم انسانی و کارآفرینی در آن‌ها»،تشکیل اتاق‌های فکر صنایع فرهنگی تخصصی و دانشجویی و تشکیل گروه‌ها و کانون‌های دانشجویی» و «برگزاری اردوها و بازدیدهای دانشجویان، اساتید و نخبگان از مراکز فرهنگی و فعال در حوزه صنایع فرهنگی» است.

بر اساس ماده سوم این تفاهم‌نامه، «راه‌اندازی و مدیریت باشگاه‌های شکوفایی دانشجویان در دانشگاه‌های دارای پتانسیل در سراسر کشور»، «تشکیل اتاق‌های فکر صنایع فرهنگی تخصصی و دانشجویی در موضوع‌های مورد توافق»، «معرفی نخبگان و دانشجویان فعال به ستاد جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های تخصصی آنان در طرح‌ها و پروژه‌های ستاد»،‌ «تولید محتوای برنامه و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود مانند ایسنا و ایکنا و... جهت ترویج گفتمان‌سازی در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی، هنر و علوم انسانی»، «پیگیری و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی – ترویجی مرتبط با حوزه هنر و صنایع فرهنگی و دوره‌های پیش‌شتابدهی توافق شده با ستاد»، «تبلیغ و ترویج فعالیت‌های ستاد در بین دانشجویان» و «تدوین برنامه‌های اجرایی سالیانه پیشنهادی بر اساس محورهای همکاری و ارائه به ستاد» از جمله تعهدات جهاددانشگاهی به ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز خواهد بود.

بر اساس ماده چهارم این تفاهم‌نامه، «همکاری در راه‌اندازی و راهبردی باشگاه‌های شکوفایی دانشجویان در دانشگاه‌های دارای پتانسیل و حمایت از آن‌ها»، «برقراری زمینه‌های تشویقی برای دانشجویان به منظور نوآوری، ابداع، بومی‌سازی و ترویج فناوری‌های نو در حوزه صنایع فرهنگی»، «حمایت از اتاق‌های فکر صنایع فرهنگی تخصصی و دانشجویی در موضوع‌های مورد توافق»، «کمک به ساماندهی فعالیت‌های دانشجویان در قالب حمایت از گروه‌ها و کانون‌های دانشجویان فعال در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و علوم انسانی» و «پشتیبانی از مجموعه برنامه‌های اجرایی سالیانه مورد توافق طرفین» از جمله تعهدات ستاد در مقابل جهاددانشگاهی است.

برای پیگیری و تحقق مفاد تفاهم‌نامه، هر طرف یک نماینده جهت پیگیری و نظارت بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه معرفی می‌کنند. برنامه پیشنهادی سالیانه از سوی جهاددانشگاهی به ستاد ارائه و پس از تائید ستاد با نظارت نمایندگان طرفین اجرایی می‌شود. دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها در هر زمان مسؤول حُسن اجرای تفاهم‌نامه هستند. همچنین برنامه سالیانه و هر اقدام اجرایی در محورهای این تفاهم‌نامه که نیازمند تامین منابع مالی و زمان‌بندی است، در قالب یک قرارداد جداگانه انجام خواهد شد.

با توجه به ماهیت طولانی مدت موضوعات مشترک همکاری، این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت 5 سال معتبر است و هر گونه تغییر و بازنگری در مفاد آن یا تمدید مدت تفاهم‌نامه با توافق دو طرف به صورت نامحدود بلامانع است.

این تفاهم‌نامه در 7 ماده و 3 تبصره به امضای طرفین رسیده است.

20104

کد خبر: 629258

وب گردی

وب گردی