ماماها از گروه های آسیب پذیر نظام سلامت هستند/باید ظرفیت پذیرش در حوزه مامایی تعدیل شود

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به نقش موثر ماماها در حفظ سلامت مادر و نوزاد گفت: یکی از گروه های آسیب پذیر نظام سلامت طی سال های اخیر ماماها هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به نقش مهم ماما در سلامت مادر و نوزاد گفت: در کشورهای توسعه یافته وظایف ماماها، کارکرد ها، نقش و کنشگری آن ها همواره مورد توجه بوده اما نظام سلامت ما هنوز به این امر توجه جدی نشان نداده است.

او با بیان این که باید با همکاری و وحدت رویه در رفع مشکلات جامعه مامایی تلاش کرد، افزود: یکی از اعتراضاتی که جامعه مامایی نسبت به جایگاه و هویت خود دارند بکار گیری آن ها در طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به عنوان دستیار پزشک خانواده بود و همان قدر که از نقش پزشکان عمومی حمایت می کنیم باید از حق جامعه مامایی نیز دفاع کنیم.

زالی با تاکید بر این که نباید با هر فرمولی برای ماماها کار ایجاد کنیم، تاکید کرد: باید قبل از حل مشکل بیکاری جامعه مامایی به هویت آن ها آسیب نرساند

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: مراقب سلامت بودن فی نفسه کار با ارزشی است که در نظام سلامت یک هدف محسوب می شود اما این عنوان نباید به قشر ماما داده شود وگرنه یک پزشک هم مراقب سلامت بیمار تلقی می شود.

او با بیان این که نقش ماما کاملا مستقل است، گفت: ماما ها به منافع هیچ گروهی آسیب نمی زنند و هر کس باید منافع حرفه ای و صنفی اش محفوظ باشد لذا نیازمند سرمایه گذاری بر روی ماماهای فارغ التحصیل هستیم و باید یک بازمهندسی بر جایگاه ماماها داشته باشیم.

بی معنا بودن ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین بدون در نظر گرفتن جایگاه ماما

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جامعه مامایی مدتها در یک افسردگی عمیق به سر می برد، گفت: با توجه به سیاست گذاری های جمعیتی کشور و تشویق مادران به انجام زایمان طبیعی در نظر نگرفتن جایگاه ماماها که یک هویت شاخص دارند نوعی بی مهری نسب به زحمات این قشر است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به نقش موثر ماماها در تحقق اهداف سیاستگذاری های جمعیتی کشور افزود: استفاده بهینه از خدمات با ارزش جامعه مامایی در نظام سلامت و طرح تحول باید همواره مد نظر قرار گیرد و استقلال ماما در دریافت کارانه برداشت از حق دیگری نیست.

او با ابراز این که دلزدگی جامعه مامایی قابل قبول است، گفت: برای رفع مشکلات باید حرکت صنفی و انسجامی داشت و روز ماما فرصتی برای بیان مطالبات به حق این قشر است که التفات کشوری را می تواند جلب کند.

زالی تاکید کرد: در حوزه سلامت، آموزش و تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازها باشد و در خیلی از بیمارستان های تهران ماما به عنوان پرستار مشغول به کار است لذا باید ظرفیت پذیرش در حوزه مامایی تعدیل شود و نمایندگان این جامعه در شورای عالی نظام پزشکی نیز فعال تر باشند.

105105

کد خبر: 629317

وب گردی

وب گردی