جزئیات مجوز واردات خودروی آمریکایی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به این امر که مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی است گفت: با توجه به اینکه خودرو در قوانین ما به عنوان کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام تلقی می‌شود شامل مصوبه مذکور نیست.

به گزارش ایسکانیوز از پایگاه خبری اقتصاد، محمود نوابی در خصوص واردات خودروی آمریکایی به کشور گفته است: شرایط ورود خودرو به کشور براساس مصوبه ضوابط فنی واردات خودرو و اصلاحیه بعد از آن سنجیده می‌شود و در صورتی که خودرویی شرایط اخذ تأییدیه‌های مندرج در ضوابط فنی واردات خودرو اعم از تأییدیه سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و ... را داشته باشد امکان ورود آن خودرو فراهم است.

وی به تسنیم اظهار کرده است: در صورتی که خودرو با استانداردهای ملی ما تطابق داشته باشد می تواند وارد کشور شود و این موضوع نیاز به یک پیش نیاز اساسی دارد و آن وجود نمایندگی رسمی شرکت اصلی عرضه کننده است. براساس ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان عرضه کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی با دوام نظیر خودرو مستلزم وجود نمایندگی رسمی و شبکه خدمات پس از فروش است.در خصوص ورود خودروهای آمریکایی باید متذکر شد مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی بوده که لیست این اقلام به سازمان توسعه تجارت و گمرک ابلاغ شده است.

نوابی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه که خودرو در قوانین ما به عنوان کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام تلقی می‌شود، شامل مصوبه مذکور نیست و باید قوانین و مقررات یاد شده به شرح فوق درمورد آن رعایت شود. همچنین موافقت ورود یا اصطلاحاً اخذ مجوز ورود در اختیار هیچ انجمن یا تشکلی نیست.

این سخنان نوابی در حالیست که مدتی پیش نیز گزارش داده بود که در ۱۰ ماه نخست سال 94 تعداد بسیار محدودی خودرو از مبدأ ایالات متحده آمریکا به ایران وارد شده است.

در آن گزارش اشاره شده بود، بر اساس آمار رسمی گمرک ایران، در آبان ماه سال جاری سه دستگاه «بی ام و ایکس 4 ساخت 2015 مدل 2016 چهار سیلندر پنج درب 2000 سی سی دنده اتومات» هر کدام به ارزش 69 هزار و 573 دلار از کشور ایالات متحده آمریکا و از گمرک نامشخص به ایران وارد شده است. در مهرماه سال 94 از گمرک معاونت واردات و ترانزیت تهران، یک دستگاه تراکتور مستعمل نیز به ارزش 15 هزار و 284 دلار، از کشور ایالات متحده آمریکا وارد ایران شده است.

در همین حال محمد باقر رجال،‌ رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو ایران نیز مهرماه سال گذشته، با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از روزی که اولین نشانه‌های توافق بین ایران و 5+1 ظاهر شد،‌ خواهان ورود به بازار ایران بودند، گفت: «چندی پیش در یکی از روزنامه‌های مطرح آمریکا، یکی از خودروسازان آمریکایی اظهار کرده ‌بود که به دلیل شناختی که از بازار ایران دارند و می‌دانند که مردم ایران به خودروی آمریکایی علاقه دارند‌،‌ خواهان ورود به بازار ایران هستند.»

در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره واردات خودرو از آمریکا گفته است: من خودم نمی دانستم که دستور پیگیری دادم و ظاهراً در سال 93 یک شرکتی از خودروهایی که از طریق کشور ثالث بود اما تولید آمریکا بود از ما مجوز نمایندگی گرفته است و اواخر سال 94 این مجوز داده شد و البته هنوز نمی دانم که این خودرو وارد شده است یا نه. یا باید مجوز این شرکت را لغو کنیم یا بگوییم از آن استفاده نکند.

10401

کد خبر: 629319

وب گردی

وب گردی