من اعظم  30 سال دارم  / پرونده یک قربانی خشونت

جمعه هفته گذشته بود که تصاویر شکنجه 21 یک روزه مادر به همراه دو دخترش در مشهد منتشر شد حالا دیگر کمتر کسی است که قصه پررنج اعظم را نشنیده و قلبش به درد نیامده باشد بدون شک اعظم های دیگری هم دردهایی مشابه او را تجربه کرده اند اما رسانه ای نشده اند حالا اعظم نماینده همه زنانی است که به دست همسران معتادشان شکنجه می شوند.

نیوشا یعقوبی - ایسکانیوز: کم نیستند زنانی که در ایران مورد خشونت قرار می گیرند، اما منتشر شدن عکس های شکنجه 21 روزه مادر به همراه 2 دخترش دل هایمان را به درد آورد.(برای دیدن این عکس ها اینجا کلیک کنید.)

اعظم زن 30 ساله ساکن مشهد، قربانی خشونت‌های وحشتناک شوهر معتادش شده است. او به همراه هانیه 8 ساله و هدیه 5 ساله به مدت 21 روز بدون غذا در خانه حبس شده بودند. در این مدت شوهرش او را داخل صندوق فلزی می‌انداخت و زیر صندوق، اجاق گاز را روشن می‌کرد. 21 روز از این شکنجه گدشته بود که شوهرش با توهم خیانت اعظم ، با یک مرد غریبه به خانه می آید و در حضور اعظم به مرد می‌گوید که تو همسرم را می‌شناسی و با هم رابطه داشته‌اید. مرد نیز با دیدن اوضاع مادر و دو دخترش با پلیس تماس می گیرد. زن به همراه دخترانش به دلیل جراحات وارده یک شبانه روز در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار می گیرند

شوهر اعظم از ابتدای ازدواجشان به مصرف مواد مخدر اعتیاد داشت. در اوایل فقط تریاک مصرف می کرد اما پس از مدتی به مصرف کریستال و شیشه اعتیاد پیدا کرد.12 سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و در این سال ها اعظم بارها قربانی خشونت های بیرحمانه شوهرش شده بود . (برای جزئیات بیشتر و مصاحبه با تنها کسی که حاضر شده است از اعظم نگه داری کند اینجا کلیک کنید.)

در پی انتشار این خبر معاون رییس جمهور به مدیر کل امور زنان و خانواده دستور پیگیری وضعیت این زن را داد.

شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در کانال تلگرامی خود نوشت:« تنها یک روز بعد از روز پدر با این خبر هولناک و باور نکردنی مواجه می‌شوم. بلافاصله لینک خبر را به اطلاع مدیر کل امور زنان و خانواده استان مربوطه می رسانم و در جواب در جریان پیگیریهای انجام شده قرار می گیرم.مطالعه گزارش ارسالی که توسط خبرگزاری ایسنا تنظیم شده است را به دلیل شدت و وسعت خشونت اعمال شده علیه اعظم و دو دخترش در ٢١ روز، فقط تا نیمه می توانم ادامه دهم و به دنبال علت این همه سبعیت غیرعادی سریع گزارش را مرور می کنم و به آنچه که حدس می زدم می رسم: اعتیاد این بلای خانمانسوز !» (اینجا کلیک کنید.)

شوهر اعظم در مصاحبه باروزنامه ایران، گاهی خونسرد و گاهی ترشرو می‌شود و مرتب ادعا می‌کند همسر و دو کودکش را دوست دارد. او می گوید: بی‌گناه است و اگر کاری کرده تحت تأثیر مصرف شیشه قرار گرفته است. محمد 30 ساله به یاد ندارد روزی مواد مصرف نکرده باشد. معتقد است دسترسی به شیشه راحت‌تر از مواد دیگر است و نیازی به زغال و چیزهای دیگر ندارد و استعمال آن راحت است به همین دلیل به مصرف شیشه رو آورده است. (مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید)

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با این پرونده دستور ویژه صادر کرد. برهمین اساس معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه 4 مشهد مقدس مأمور به پیگیری این پرونده شد. پس از انجام اقدامات اولیه قانونی، متهم دستگیر و تحقیقات قضایی با دستور مدعی العموم آغاز شد.
نظریه پزشکی قانونی درباره صدمات وارده به این زن و فرزندانش به شعبه بازپرسی اعلام شد.(اینجا کلیک کنید.)

در ادامه مرضیه محبی وکیل مدافع اعظم گفت: در روز شنبه 4 اردیبهشت به دستور معاون دادستان مشهد و پس از ملاحظه نتایج پزشکی قانونی، هم‌چنین این‌که جرم انجام یافته موجب جریحه‌دار شدن اذهان عمومی شده است، قرار متهم تشدید یافته و او تا روز دادگاه به صورت بازداشت قرار دارد.

در چند روز گذشته با تائید مدارک پزشکی قانونی، موضوع وثیقه 20 میلیون تومانی برای آزادی شوهر اعظم نیز از بین رفت.(اینجا کلیک کنید.)

همچنین علی موحدی قاضی این پرونده گفت: دادستان خراسان رضوی دستور پیگیری ویژه برای پرونده این مرد شکنجه گر صادر کرده است و این پرونده روال قانونی خود را طی می‌کند و قرار این متهم به دستور دادستانی تبدیل به بازداشت موقت شده و تا روز دادگاه در بازداشت به سر می‌برد.

او ادامه داد: متاسفانه شدت سوختگی‌ها و زخم‌های ایجاد شده بسیار زیاد است و باید این زخم‌ها التیام پیدا کند از طرفی شرایط روحی و روانی اعظم و دختران 8 و 6ساله اش نیز باید بهبود پیدا کند و پس از اعلام نظر کارشناسان پزشکی قانونی، دستگاه قضایی نیز تصمیم گیری می‌کند. (اینجا کلیک کنید.)

فرشته سلجوقی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان‌رضوی درباره پرونده "اعظم" گفت: پس از اطلاع از پرونده این زن و دو دختر 8 و 5ساله‌اش که مورد آزار و اذیت و خشونت همسر معتادش قرار گرفته بودند، به‌دستور استاندار خراسان‌رضوی این پرونده را پیگیری کردیم؛ در حال حاضر این دو دختر به مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست منتقل شدند.

او افزود: خوشبختانه اداره‌کل بهزیستی استان در اجرای منویات استانداری و درمان همسر و فرزندان خشونت دیده تلاش زیادی داشته و روند پیگیری پرونده این خانواده به اطلاع معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز اعلام خواهد شد.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

در ادامه شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت:به دلیل وجود خلاهای قانونی زنی قربانی اعتیاد همسر خود شد. همچنین در بررسی‌های صورت گرفته از سوی معاونت زنان مشخص شد این زن قبل از وقوع حادثه نیز چندین بار به مراکز مشاوره‌ای و مراجع قضایی مراجعه کرده اما طبق روال معمول به بازگشت به کانون خانواده تشویق و توصیه شده است.

او با بیان اینکه جامعه ما هم اکنون میراث دار یک توسعه نامتوازن است، افزود: رشد آسیب‌های اجتماعی در کشور بسیار نگران کننده و خطرناک است بنابراین اگر سیستم قضایی ما نتواند تمهیدات لازم برای زنان ایجاد کند و پا به پای آسیب‌های اجتماعی به پیش رود و آنها را برطرف کند ما نمی توانیم در انتظار نشسته و از اقدامات کوتاه مدت غافل شویم.(برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید)

همچنین سجاد موسوی روان شناس درباره شکنجه اعظم و دخترانش گفت: خشونت خانگی بر علیه زنان موضوع تازه ای نیست و باید بپذیریم که این نوع خشونت در تعدادی از خانواده ها وجود دارد و چه بسا که بسیاری از زنان از ترس آبرو و پخش شدن خبر در سطح روستا و شهر خود آن را گزارش نمی کنند و به زیان نمی آوردند و همین ترس باعث بیشتر شدن خشونت مردان در خانواده می شود و تفاوت جریان اعظم با سایر افرادی که تحت خشونت های خانگی قرار می گیرند رسانه ای شدن آن است و اگر این اتفاق نمی افتاد اعظم و فرزندانش بارها و بارها مورد خشونت قرار می گرفتند. (اینجا کلیک کنید)

در ادامه غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه برای وضعیت نگه‌داری اعظم باید تکلیف قانونی روشن شود، گفت: معمولا در چنین مواردی بهزیستی براساس حکم قضایی عمل می‌کند، افراد کوچک و نیازمند نگه‌داری می‌شوند یا به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، البته در این موارد اولویت تحویل فرزندان به مادر است که در صورت وجود شرایط مناسب این امر نیز انجام می‌شود.

او افزود: بحث نگه‌داری مادر از فرزندان متفاوت است زیرا فردی بالغ است و معلول و سالمند نیز نیست، بنابراین به طور دائمی تحت حمایت‌های بهزیستی قرار نمی‌گیرد.

حقدادی ادامه داد: این بانو به عنوان زن سرپرست خانوار در نظر گرفته می‌شود و تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار می‌گیرد که در این صورت از حمایت‌های مختلف نظیر دریافت مستمری، حق بیمه، ارائه سرمایه کار، حمایت از اشتغال و ... بهره‌مند می‎‌شود.

او در این باره گفت: در شرایط فعلی روحی که «اعظم» قرار گرفته و نیاز به پناهگاه نیز دارد، دولت وظایفی را تعیین کرده تا این بانو در خانه سلامت یا خانه امن ساکن باشد.(اینجا کلیک کنید)

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده شکنجه زن و دو دخترش از سوی شوهر این زن گفت: از وقتی دادستان مشهد مطلع شدند این موضوع را با جدیت پیگیری کردند و در حال حاضر نیز در حال تحقیقات هستند، هنوز در مرحله رسیدگی است و حکم صادر نشده است.(اینجا کلیک کنید)

20106

کد خبر: 629323

وب گردی

وب گردی