تمامی گمرکات کشور مجهز به دستگاه ایکس ری می شوند

معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران، از مجهز شدن تمامی گمرکات کشور به دستگاه ایکس ری به منظور کنترل کالاهای جابجا شده در مبادی گمرکی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، علی رضا مقدسی پس از معارفه مدیرکل جدید گمرک آستارا در جمع خبرنگاران گفت: گمرک آستارا دارای ظرفیت های راهبردی زیادی است چراکه این گمرک از مرز زمینی و دریایی برخوردار است.
وی توسعه اقتصادی بواسطه پویا کردن امر صادرات از مبادی گمرک را مهم خواند و افزود: گمرک آستارا با رونق بخشی به صادرات و واردات، نقش مهمی را در این راستا داشته است.
مقدسی در ادامه میزان کشفیات مواد مخدر از مبادی گمرکات کشور را در یک ماهه گذشته حدود 10 تن عنوان کرد و گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا تمامی گمرکات کشور در حداقل زمان ممکن از سیستم ایکس ری برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: برخورداری از سیستم ایکس ری موجب کنترل بهینه محموله های ترانزیتی، صادراتی و افزایش دقت در ارزیابی ها و سرعت عمل به خصوص در خروج کالاهای صادراتی می شود.
وی از سگ های مواد یاب به عنوان ابزار بازدارنده و کنترلی در گمرک یاد و خاطرنشان کرد: گمرک جمهوری اسلامی با راه اندازی دستگاه های کنترلی محسوس و نامحسوس در شهرستان های مختلف، موفقیت های چشمگیری را به دست آورده است.
مقدسی کشف 289 تنی انواع مواد مخدر ، قرص های روانگردان و مواد پیش ساز در سال گذشته را از جمله این موفقیت ها در بحث نظارتی در گمرکات مرزی عنوان کرد.
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران، کریدور شمال - جنوب را مطابق توافق نامه صورت گرفته در تبادلات تجاری میان ایران ، کشورهای آسیای میانه و همچنین کشورهای اروپایی مهم خواند و افزود: با راه اندازی خط ریلی جمهوری آذربایجان به ایران، شاهد اجرایی شدن تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای توسعه درون زا و برون نگر خواهیم بود.
ناظر گمرکات گیلان نیز در جمع خبرنگاران گفت: مناطق ویژه اقتصادی در پیشرفت منطقه و کشور حائز اهمیت است.
محمد شهبازی بیان کرد: در مصوبات هیات دولت در رابطه با مناطق ویژه، آیتم های خاصی تعریف شده است.
وی اضافه کرد: در منطقه ویژه اقتصادی آستارا امر تجارت به شکل کم رنگی تعریف شده که این خلاء توسط گمرک جبران می شود.
شهبازی ادامه داد: با استقرار اداره گمرک در منطقه ویژه اقتصادی آستارا شاهد تحولات عظیمی در این منطقه خواهیم بود.
در مراسمی با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک، رسول امیدی طی حکمی از سوی مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیرکل گمرک آستارا منصوب شد.
معاون حقوقی و نظارت گمرک کشور به همراه مدیرکل دفتر بازرسی و عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران و ناظر گمرکات استان گیلان، پس از آیین معارفه مدیرکل گمرک آستارا از بخش های مختلف اداره کل گمرک و پایانه مرزی این شهرستان بازدید کردند.
گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندری آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک به 800 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

401/601

کد خبر: 629407

وب گردی

وب گردی