گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد/ دکتر عجم: نام خلیج عربی در هیچ مکتوب عربی وجود ندارد

نماینده وزارت امور خارجه با بیان اینکه نام خلیج عربی در هیچ یک از مکتوب عربی موجود ندارد افزود : محققین عربی خود اذعان دارند  که در هیچ یک از مستندات و نقشه های قدیم نام خلیج عربی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، در آستانه گرامیداشت روز ملی خلیج فارس ، دکتر محمد عجم نماینده وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه در نشستی که به مناسبت روز ملی خلیج فارس به همت انجمن علمی گروه علوم سیاسی در دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، گفت: اولین کشوری که برای تغییر نام خلیج فارس سرمایه گزاری کرد کویت بود چرا که این کشور در آن زمان ثروتمندتر بود.
وی با اشاره به اینکه در 10 سال ابتدای انقلاب نام خلیج فارس برایمان مهم نبود؛افزود : در آن هنگام موضوعاتی به مراتب با اهمیت‌تر برای مردم و مسئولان وجود داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که در آن دوره حساسیتی وجود نداشت، بیان کرد: در سال 81 در وزارت امور خارجه سمیناری به نام خلیج فارس برگزار شد که چند نفر به بحث در این خصوص پرداختند و گفتند که نام این خلیج جعل شده است.
وی با بیان اینکه رسانه‌های عربی در آن دوره از نام جعلی خلیج عربی استفاده می‌کردند و این در حالی است که در هیچ مکتوب عربی به طور مطلق نام خلیج عربی را نداریم، گفت: اولین کتابی که در طول تاریخ در خصوص نام خلیج فارس نوشته شد در دوران شاه بود و در آن اشاره کرده بود که نام خلیج فارس از ابتدا خلیج فارس بوده است.
وی با تاکید بر این‌که محققین عربی خود بیان کرده‌اند که در هیچ کجا نام خلیج عربی وجود ندارد، تصریح کرد: در سال 82 مطلبی نوشته شد که خلیج فارس نامی جعلی است و نقشه هایی که ایرانیان ارائه می‌کنند 500 سال بیشتر اعتبار ندارد .
عجم، وظیفه فرهیختگان را حساس کردن جامعه و مسئولین نسبت به موضوعات مهم دانست و گفت : من خطاب به مسئولان گفتم دفاع از خلیج فارس دفاع از هویت ملی و اسلامی ایران است بطوریکه پیامبر(ص) حدیثی دارد که در آن بحر فارس آمده است و پس این امر بسیار با اهمیت است .
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حتی در اولین تفاسیر قرآنی که از آن اهل سنت آمده است ، نام بحر فارس یاد شده است،اظهار کرد : در جغرافیای جهان اسلام هفت دریا وجود داشته که یکی از این دریاها، خلیج فارس بوده است.
وی به اسناد و نقشه‌های موجود در این خصوص اشاره نمود و تصریح کرد : در کتاب ابن بطوطه و حتی نقشه‌های قدیمی موجود در کشورهای عربی و در نقشه‌هایی در دوره عثمانی و همچنین در نقشه اقلیم‌های هفتگانه دنیا نام خلیج فارس به کار رفته است.
وی به وجود ۳۰۰۰ نقشه در خصوص تایید نام خلیج فارس اشاره کرد و گفت : در کتابخانه کاخ ریاست جمهوری هند که بزرگترین کاخ دنیا است و تمام سقف آن با اشعار فارسی تزیین شده و نقشه‌ای در آن وجود دارد که نام خلیج فارس در آن به کار برده شده است.
وی گفت : در این رابطه تاکنون چندین کتاب به چاپ رسیده است .

20101

کد خبر: 639633

وب گردی

وب گردی