طراحی سیستم چندمنظوره برای اتصال لوله‌های آب و نفت حین جوشکاری به دست محققانی ایرانی

محققان ایرانی موفق شدند سیستم چندمنظوره هیدروپنوماتیکی با کاربردهای متنوع را طراحی کنند که می توان در زمان اتصال لوله های آب و نفت حین جوشکاری از آن استفاده کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سید مهدی کمال الدینی عز آبادی، طراح «سیستم چند منظوره هیدروپنوماتیک» گفت: این سیستم چند منظوره در زمینه پروژه های احداث و بهره برداری از تاسیسات آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی، این طرح از سیستمی تشکیل شده است که عمدتا از چندین بالشتک هیدرو پنوماتیکی تشکیل شده که بر حسب مورد با هوا یا سیال هیدرویک متساعد می شود و در بین فلنج هایی های قرار دارند و دارای مدل های متفاوت هفت گانه با کاربردهای مستقل هستند.

عز آبادی با اشاره به کاربردهای این سیستم گفت: از این سیستم می توان به عنوان دستگاه رفع انسداد بخش مشبک لوله جدار چاههای عمیق (آب و نفت)، بستن دهانه لوله ها به طور سریع برای قطع جریان سیال در موارد عادی و اضطراری بهره برد.

به گفته او، سیستم هیدروپنوماتیک، هم‌محور کننده و تنظیم کننده لبه لوله ها در حین جوشکاری (در دریا و خشکی)، رابط سریع دو لوله با قطر مختلف در موارد عادی و اضطراری می تواند باشد.

او گفت: همچنین از این سیستم می توان به عنوان فلنج واسطه جهت نصب فوری شیر بر دهانه لوله ها برای اطفا حریق چاه های نفت استفاده کرد.

این محقق با بیان اینکه سیستم هیدروپنوماتیک، مجزا کننده بخشی از لوله، از دیگر قسمت ها جهت انجام تست فشار از طریق کف صابون بر روی اتصالات و لبه جوش به منظور کنترل کیفیت آنها نیز به کار می رود، گفت: در حال حاضر سیستم چندمنظوره هیدروپنوماتیک، تولید شده ولی هنوز روی خط تولید نرفته است.

کمال الدینی عز آبادی گفت: این طرح دارای ویژگی سادگی ساختمان، سهولت بهره برداری، ارزانی قیمت و کاهش هزینه های بهره برداری، استهلاک و تعمیرات است.

این طرح در جشنواره ملی دانایی خلیج فارس رتبه سوم را کسب کرد.

20104

کد خبر: 639649

وب گردی

وب گردی