عبدالله رمضان زاده: روحانی بازهم رای می‌آورد

من خیلی روی رفتار شورای نگهبان اظهارنظر نمی‌کنم، چون به نظر من شورای نگهبان رفتار قابل پیش‌بینی‌ای ندارد ولی می‌دانم احمدی‌نژاد زرنگ‌تر از این است که بخواهد یک بار دیگر خودش را در معرض رای مردم بگذارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در تحلیل شرایط فعلی کشور روی حفظ ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تاکید می‌کند و می‌گوید جامعه از این ائتلاف استقبال کرده و خواهان تداوم است. به همین دلیل نیز در گفت‌وگویی که «اعتماد» دارد اعلام کرد در موضوع ریاست مجلس بین عارف و لاریجانی گفت‌وگو صورت می‌گیرد و در نهایت همکاری و ائتلاف در گفت‌وگوی این دو نفر شکل خواهد گرفت و نتیجه مبارکی خواهد بود. رمضان‌زاده به وضعیت دولت روحانی هم پرداخت و شرط رای‌آوری او در سال ٩٦ را خروج از محافظه‌کاری، توجه بیشتر به جامعه و ترمیم کابینه دانست.

ارزیابی‌تان از انتخابات هفتم اسفند چیست؟

ائتلاف معتدلین و اصلاح‌طلبان در انتخابات سال گذشته نشان داده است که جهت‌گیری عمده جامعه به سمت این گروه است. در عین حال جامعه می‌خواهد از تنش دوری کند و با هرگونه تندروی مخالف است. مهم‌ترین ویژگی انتخابات گذشته نه به افراط، نه به کارشکنی و نه به بی‌برنامگی بود. افکار عمومی دنبال آرامش و پرهیز از تنش است و می‌خواهد دوران عقلانیت را در کشور شاهد باشد.

همین موضوعی که عنوان می‌کنید باعث شد مردم به اصولگرایان نه بگویند و به لیست اصلاح‌طلبان رای بدهند؟

اصولگرایی وجود نداشت که مردم به او رای بدهند، کسانی را که از دولت قبل حمایت کرده بودند مردم رد کردند.

پس با این شرایط شانسی برای آینده آنها وجود ندارد؟

در سیاست این‌طور نمی‌توانید با قاطعیت اظهارنظر کنید، بستگی به عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دارد و اینکه چگونه به خواسته‌های عمومی پاسخ بدهند و تکلیف مردم را روشن کنند. بالاخره مردم نشان دادند که می‌خواهند فقط در پای صندوق‌های رای تکلیف سیاستمداران را روشن کنند بنابراین به عملکرد افراد بستگی دارد و چگونگی مواجهه آنها با افکار عمومی. نکته مهمی که در انتخابات درس گرفتیم این بود که مردم با وجود تمام فشارها و همه سختی‌ها تصمیم گرفتند از یک شیوه مدنی برای ابراز خواسته‌های‌شان استفاده کنند و آن شیوه مدنی هم صندوق رای است. بنابراین هر تصمیمی هم در آینده بگیرند مردم در پای صندوق‌های رای تصمیم‌شان را به اجرا در می‌آورند.

دولت چقدر در پیروزی اصلاح‌طلبان تاثیرگذار بود؟

عملکرد دولت در مجموع دو سال گذشته در به ثمر رسیدن برجام، کنترل تورم، عقلانی‌تر شدن شیوه مدیریت، پرهیز از عوام‌فریبی همه اینها نشانه‌های مثبتی بود که مردم خواهان آن شدند و در دولت دیده بودند. یعنی مردم نتیجه عملی انتخابات سال ٩٢ را تا حد زیادی دیده بودند، خواستار ادامه آن حرکت شدند.

پیش‌بینی می‌کردید اصلاح‌طلبان رای بیاورند؟

پیش‌بینی رای آنها را می‌کردم اما نه به این گستردگی.

دلیلش؟

برای اینکه تعداد زیادی از کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده بودند و تصور من قبلا این بود که مردم به اشخاص رای می‌دهند، ولی اتفاقی که افتاد این بود که مردم به جریان سیاسی و به یک فکر سیاسی رای دادند.

فکر نمی‌کنید اگر اصولگرایان چند چهره معتدل در لیست می‌داشتند شانس بیشتری پیدا می‌کردند؟

مردم این‌طور رای ندادند که به افراد اصلاح‌طلب رای بدهند یا به اصولگرایان، به جهت‌گیری‌ها ی مبارزه با فساد و رانت خواری و عدم عقلانیت رای دادند.

آینده اصولگرایان را چگونه می‌بینید؟

من آینده‌ای برای وضعیت فعلی اصولگرایی پیش‌بینی نمی‌کنم. باید نیروهای جدیدی بیایند که مردم عدم استقبال آنها را از فساد شاهد باشند. اصولگرایان اگر در آینده بخواهند تحت این عنوان بیایند و حرکت کنند باید تکلیف‌شان را با فساد و جهت‌گیری‌شان را با فساد دولت گذشته مشخص و روشن کنند.

پس اصولگرایان میانه‌رو با چوب اصولگرایان تندرو می‌سوزند؟

میانه‌روی و تندروی معنا ندارد، مفهومش این است که کسی که جهت‌گیری ضدرانت‌خواری، ضد فساد، ضدبی‌برنامگی داشته باشد. آقای مطهری یک اصولگراست، جهت‌گیری ضدفساد داشته، جهت‌گیری ضدرانتخواری داشته، جهت‌گیری ضدبی‌برنامگی و بی قانونی داشته و مردم به او رای داده‌اند. اگر اصولگرایان دیگر هم چنین جهت‌گیری‌هایی داشته باشند مردم به آنها رای می‌دادند.

مهم‌ترین برنامه‌ای که از این به بعد اصلاح‌طلبان باید پیش بگیرند به نظر شما چیست؟

ارتباط گسترده‌تر با مردم، تکیه بر تشکلات مردمی و گسترش وسایل ارتباط جمعی جدید تا بتوانند پیام‌شان را به مردم برسانند. یکی از ویژگی‌های این انتخابات این بود که پیام اصلاح‌طلبی به بدنه جامعه از طریق تکنولوژی‌های جدید به جامعه رسید. ما یکی از مشکلاتی که در ١٢ سال گذشته داشتیم این بود که ارتباط کلامی و ارتباط گفتمانی اصلاح‌طلبان با بدنه جامعه قطع‌شده بود و وسیله‌ای برای این کار نداشتیم ولی ابزارهای جدید این شرایط را فراهم کرده است و ما باید بیشتر از این ابزارها استفاده کنیم و برنامه‌ریزی دقیق برای چگونگی استفاده مداوم از این ابزارها و همچنین برای ارتباط با بدنه اجتماعی داشته باشیم.

همین حرف‌ها را اصلاح‌طلبان سال ٨٤ زدند ولی حالا غرور یا عامل دیگری باعث شد اتفاق سال ٨٤ و سال ٨٨ برای آنها پیش افتاد.

اتفاقا سوال شما منطق من را ثابت می‌کند. ما در سال ٨٤ وسایل ارتباطی‌مان با مردم قطع شده بود، صدا و سیما علیه ما بود.

اما به یک نوعی عملکرد شما باعث شد که قطع شود.

وقتی تمام روزنامه‌های اصلاح‌طلبی که ارتباط با مردم برقرار می‌کردند، تعطیل شده بود، صدا و سیما رسما علیه اصلاح‌طلبان تبلیغ می‌کرد، اصلاح‌طلبان به روش‌های قرون وسطی‌ای ارتباط سینه به سینه و میدانی با مردم روی آورده بودند. در سال ٨٤ آقای دکتر معین بهترین برنامه اقتصادی ممکن را برای آینده کشور ارایه دادند، من هنوز از آن برنامه اقتصادی دفاع می‌کنم. یک آدمی آمد از وسایل ارتباطی خودشان و رانت‌های ارتباطی استفاده کرد و گفت من ٦ ماهه مشکل اقتصادی کشور را حل می‌کنم، آن پیامش به مردم رسید ما نتوانستیم پیام اقتصادی درست را به مردم برسانیم، نتیجه‌اش ٨ سال فاجعه برای کشور شد.

با توجه به این تفسیری که می‌گویید ٤ سال بعد از دولت روحانی، دولت روحانی همچنان بالا می‌آید؟

اگر روال کنونی کار دولت ادامه پیدا کند، یک مقداری هم به مسائل عمومی جامعه توجه بیشتری بکند، ترکیب کابینه دولت آقای روحانی دستخوش تغییر شود و از محافظه‌کاری خارج شود، به نظر من حتما آقای روحانی با رای بالایی رییس‌جمهور دور بعد هم خواهد بود.

دو موضوع را گفتید یکی محافظه‌کاری و دوم تغییر کابینه؛ دلیل اصلی که تا به امروز آقای روحانی دست به چنین کاری نزده است و به ضرر او هم دارد تمام می‌شود چیست؟

آقای روحانی هر وزیری را برمی‌داشت نمی‌توانست وزیر بهتری از مجلس گذشته دربیاورد. بنابراین مجبور بود به دلیل کارشکنی‌هایی که مجلس در کار دولت ایجاد کرده بود با وزرای فعلی کنار بیاید.

روحانی مجبور بود یعنی؟

مجبور بود، کاری دیگری نمی‌توانست بکند، یعنی کارشکنی‌های مجلس در کار دولت به حدی بود که آقای روحانی راه دیگری غیر از ادامه همکاری با این مجلس نداشت.

چرا اینقدر محافظه‌کارانه رفتار می‌کند و پیش می‌رود؟

آقای روحانی محافظه‌کارانه رفتار نمی‌کند کابینه‌اش محافظه‌کارانه رفتار می‌کند.

چرا؟

نمی‌دانم از خودشان بپرسد. با آن مجلس بهتر از این نمی‌شد رفتار کرد.

کابینه آقای روحانی که باید خانه‌تکانی کنند کدام وزرا باید بروند؟

آقای روحانی خودشان تشخیص می‌دهند.

به نظر شما؟

نظری نمی‌دهم. من راجع به افراد نظر نمی‌دهم راجع به کلیت کابینه آقای روحانی نظرم این است که کابینه همراهی لازم را با آقای روحانی ندارد و انتظار این است که کابینه پشت سر آقای روحانی بایستند و از تمام مواضع رییس‌جمهور دفاع کند.

این به خاطر مواضع شخصی اعضای کابینه است که همراه آقای روحانی نیستند؟

کابینه باید مدافع اهداف رییس‌جمهور باشند و این دفاع‌شان را علنی ابراز بکنند. دوباره تاکید می‌کنم آقای روحانی نیازمند کابینه‌ای است که از تک‌تک مواضع رییس‌جمهور دفاع علنی و جانانه بکنند و رییس‌جمهور را در مواضع سیاسی‌اش تنها نگذارند.

پس آقای روحانی در زمان بسته شدن لیست کابینه‌اش زیرکانه رفتار کرد؟

اولویت‌بندی‌های سیاسی و عملیاتی آقای روحانی را کاملا قبول دارم؛ در عملیاتی کردن برنامه‌هایش به دلیل ضعف کابینه دچار مشکل شد.

یعنی چاره‌ای نداشت؟

با این مجلس نمی‌شد کار دیگری کرد و مردم هوشمندانه رای به تغییر مجلس دادند.

ارزیابی‌تان از ریاست مجلس چیست؟

ترکیبی که مجلس آینده را شکل خواهد داد نشان می‌دهد مردم خواهان تغییر در وضعیت سیاسی کشور در چارچوب قانون هستند. بنابراین این انتظار وجود دارد که شاخصه‌های نمادین مجلس آینده هم مطابق این خواست عمومی باشند. این انتظار در شخصیت آقای عارف جمع می‌شود، منتهی ما در انتخابات یک ائتلافی شکل دادیم، آن ائتلاف نباید بشکند باید کاری بکنیم همان ائتلاف پایدار بماند و هم آقای دکتر عارف به عنوان نماد تغییر، خودشان را نشان بدهند.

یعنی شما معتقد هستید آقای لاریجانی به راحتی ریاست را کنار می‌گذارد؟

آقای لاریجانی در دو سال اخیر در حمایت از مواضع دولت رفتار عقلانی داشت و این رفتار عقلانی باعث شده که وارد ائتلاف شود و ما از ایشان در انتخابات حمایت ‌کنیم. منتها کار پیچیده‌ای است شما باید هم به خواست اشخاص توجه بکنید و هم به خواست عمومی جامعه؛ باید ببینید کدامش منطق بهتری برای حرکت اصلاح‌طلبی و عقلانیت در اداره کشور است، هر کدام از ترکیب آینده مجلس دربیاید به نظر من ترکیب مبارکی خواهد بود و من پیشنهاد مشخصم گفت‌وگوی درون مجلس آینده بدون فشار بیرونی بر سر این مساله است.

به نظرتان خروجی‌اش چه می‌شود؟

بستگی به ترکیب نمایندگان راه یافته به مجلس دارد.

ترکیب مجلس را چگونه می‌بینید؟

به نظر من اکثریت دور دوم از منتخبین اصلاح‌طلب و اعتدالی خواهد بود.

پس با این تفاسیر عارف رییس مجلس می شود؟

نباید دوگانه آقای لاریجانی و عارف ایجاد بکنیم و این ایجاد نخواهد شد. منطق همکاری و ائتلاف در گفت‌وگوی این دو بزرگوار حتما شکل خواهد گرفت و نتیجه مبارکی خواهد بود.

عملکرد دولت را تا به امروز چگونه می‌بینید؟

از نظر اولویت‌بندی‌هایی که آقای روحانی داشته است به نظر من منطقی رفتار کرده است و عملیاتی کردن برنامه‌های‌شان به دلیل محافظه‌کاری اعضای کابینه منطقی نبود.

با وجود حمایت‌هایی که از برجام از سوی مقامات ارشد نظام شد چرا برخی از جریان‌های سیاسی، ‌در قبال برجام سیاست تندروی را درپیش گرفته‌اند؟

من مدت‌هاست این را گفتم کسانی که تندروی می‌کنند در مخالف با دولت، هم‌موضع رهبری نیستند و افراد تندرویی هستند که منافع‌شان را از دست داده‌اند و برای رسیدن به منافع‌شان این کارها را می‌کنند. مذاکرات هسته‌ای در زمان دولت قبل به دستور رهبری شروع شده است اما چون مذاکره‌کننده مناسبی نداشتیم به نتیجه نرسید. در نتیجه کفایت تیم مذاکره‌کننده جدید و درایت آقای روحانی مذاکرات به نتیجه رسید و رهبری هم تایید کرد. طبیعتا در مذاکراتی که ما عنوانش را می‌گذاریم برد- برد حتما تمام نتایج به نفع ما و مطلوب ما نخواهد بود. سرجمع این مذاکرات به نفع ما و ملت ما بوده و به نفع اقتصاد کشور بوده، بنابراین باید از آن دفاع کرد، کسانی که دفاع نمی‌کنند و مخالفت علنی و جدی می‌کنند و سنگ‌اندازی می‌کنند، اینها منافع دیگری دارند. ما در کشور ٥/٥ میلیون بیکار داریم، ما باید به این مساله توجه بکنیم، با تحریم نمی‌توانستیم مشکل اینها را حل کنیم. وقتی که در دولت گذشته اعلام می‌کنند حدودا ١٤ هزار نفر در سال شغل ایجاد شده، این یعنی فاجعه ملی، ما باید سالی یک میلیون شغل ایجاد می‌کردیم. ما اهداف بلندمدتی از برجام را باید درنظر داشته باشیم و آن اهداف‌ بلندمدت جهت‌گیری در جهت تحققش شروع شده است.

پس عملکرد مثبت می‌بینید؟

من اولویت‌بندهای آقای روحانی را در سیاستگذاری طی دو سال گذشته مثبت می‌بینم.

چرا آقای روحانی بیشتر تمرکزش را روی سیاست خارجی گذاشت؟

برای اینکه تشخیص داده اول باید مساله سیاست خارجی را حل کند تا محیط امن برای برنامه‌های اقتصادی به وجود بیاید، در محیط ناامن نمی‌شود برنامه‌ریزی اقتصادی کرد، نمی‌شود برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگی کرد. ابتدا آقای روحانی دنبال این بود که یک محیط امنی برای فعالیت به‌وجود بیاورد تا بتواند در آن محیط امن کار خودش را شروع کند.

احمدی‌نژاد وارد صحنه سیاست شده، رای دارد؟

حتما یک بخشی از جامعه از او حمایت می‌کنند. منتها احمدی‌نژاد وارد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

چرا؟

عاقل‌تر از این حرف‌هاست.

پس چرا الان گفته است می‌‌خواهم بیایم؟

برای فرار به جلو و پیشگیری از محاکمه.

پیشگیری از محاکمه یا خودش می‌داند تایید صلاحیتش در شورای نگهبان ٥٠-٥٠ است و دارد فضا را می‌سنجد؟

من خیلی روی رفتار شورای نگهبان اظهارنظر نمی‌کنم، چون به نظر من شورای نگهبان رفتار قابل پیش‌بینی‌ای ندارد ولی می‌دانم احمدی‌نژاد زرنگ‌تر از این است که بخواهد یک بار دیگر خودش را در معرض رای مردم بگذارد.

اگر احمدی نژاد برای انتخابات بیاید رقابت او با روحانی را چطور ارزیابی می کنید؟

حتما آقای روحانی رای می‌آورد. برای اینکه مردم دیگر به نحوی رای نمی دهند که دوباره فاجعه ملی اتفاق بیفتد.

آقای روحانی در شهرهای بزرگ رای دارد، شکی نیست، ولی احمدی‌نژاد در روستاها رای دارد؟

این را باید ثابت بکنید، نرخ تورمی که آقای احمدی‌نژاد بر طبقه ضعیف جامعه حاکم کرد آنها را نابود کرد. رشد ضریب جینی را در دولت آقای احمدی‌نژاد ببینید، نشان می‌دهد فقرا در دولت احمدی‌نژاد ضعیف‌تر شدند. در تورم، فقرا بیشتر از ثروتمندان ضرر می‌کنند و تورم ٤٥درصدی به ضرر جامعه ما بوده است و مردم این را با گوشت و پوست خود درک کردند. آقای روحانی در بسیاری از روستاها رای بسیار بالایی داشتند.

کد خبر: 639825

وب گردی

وب گردی