اجرای طرح زوج و فرد در جاده مخصوص

در معاملات روز جاری به جز تشکیل صف خرید در زیر مجموعه های ایران خودرو و صف فروش در سهام سایپا و زیر مجموعه ها اتفاق خاص دیگری را شاهد نبود هر چند برخی گروه ها همچون معدنی ها و پالایشی ها بنا به دلایل مختلف جامه سبز بر تن کردند. اهالی تالار بر این باورند که سهام شرکت های خودرویی با تبعیت از طرح زوج و فرد در حال حرکت در تالار حافظ هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بورس نیوز، با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.02.11 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 128 واحد افزایش به رقم 55019 واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 703 واحد کاهش عدد 170578 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 3 واحد افزایش به رقم 29597 واحد رسید.

همچنین در این روز "کگل" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 51 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدکاهش به رقم 800 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 3349 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2965 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات هفته جاری بازار سرمایه با روندی تعادلی و رشد بسیار اندک شاخص کل بورس همراه شد. امروز بازار سرمایه حول محور شرکت های خودرویی آنهم در گروه ایران خودرو می چرخید چرا که فعلاً اثرات مصوبه جدید مربوط به تمدید افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد بر روی گروه ایران خودرو خودنمایی می کند هر چند که شرکت های دیگری نیز وجود دارند که از این مصوبه منتفع می شوند.

در معاملات روز جاری به جز تشکیل صف خرید در زیر مجموعه های ایران خودرو و صف فروش در سهام سایپا و زیر مجموعه ها اتفاق خاص دیگری را شاهد نبود هر چند برخی گروه ها همچون معدنی ها و پالایشی ها بنا به دلایل مختلف جامه سبز بر تن کردند. اهالی تالار بر این باورند که سهام شرکت های خودرویی با تبعیت از طرح زوج و فرد در حال حرکت در تالار حافظ هستند. بطوریکه در روزهایی که گروه سایپا مثبت است گروه ایران خودرو منفی است و در روزهایی که چراغ گروه خودرو سبز از "خساپا" و زیر مجموعه ها پشت چراغ قرمز هستند.

از همین رو بی حاشیه به سراغ اخبار و شایعات گروه های مختلف امروز بورس می رویم.

بانکی ها: این گروه که معروف به گروه همیشه خواب بورس می باشد علی رغم تمایل بسیار زیاد و انتظار سهامداران حقیقی و برخی حقوقی های خود اما جز روند نزولی راه دیگری را نمی شناسد البته تا حدودی هم حق دارند چرا که آنگونه که شنیده می شود ظاهراً فعلاً خبری از افزایش سرمایه آنها نیست و با منتفی شدن احتمالی این موضوع در شرایط فعلی می شود گفت که تنها خبر نسبتاً تأثیر گذار این گروه نیز تا اطلاع ثانوی در حالت بایگانی به سر برده و شاید بانکی ها در آینده ای نه چندان دور دوباره به نقطه شروع خود و آن رقم های بیاد ماندنی برسند. نکته جالب موجود در این گروه کاهش حجم معاملات به رقم های بسیار ناچیز است. به هر حال وقتی گروهی متولی نداشته باشد حال و اوضاعش بهتر از این هم نمی شود.

معدنی ها: امروز برای گروه سر سخت بورس روز بدی نبود به هر حال تشکیل صف خرید و رشد قیمت سهام در گروه استخراج کانه های فلزی اتفاق خوشایندی برای سهامدارانشان بود اما نکته قابل توجه این گروه رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی آنهاست چرا که مشخص نیست سهامداران این گروه خصوصاً در سنگ آهنی ها از چه موضوعی ترس دارند که باعث می شود اینگونه هیجانی و بی درنگ صف های خرید مورد عرضه قرار بگیرند. جالب است که خبرگروه سنگ آهنی نسبت به بقیه گروه ها طی دو ماه اخیر جز بهترین اخبار بورسی بوده اما ظاهراً کسی اعتقادی به این اخبار ندارد. در این گروه سهامدار بهترین راه برای کسب نتیجه دلخواه می باشد.

پالایشی ها: رشد بهای نفت طی روزهای گذشته اندکی هم بر جو این گروه تأثیر گذاشته، اما آخرش سودآوری و راه این گروه ختم می شود به آنجایی که نظر وزارت نفت باشد و برای آنها تصمیم گرفته باشند. هنوز اثرات تغییرات قیمتی نفت بر روی این گروه مشخص نیست و هر چه هست فعلاً در حد حرف و سخن و تمایلات سهامداران است.

اساسی ها: در گروه فلزات اساسی بزودی شاهد توقف دسته جمعی برخی نمادها خواهیم بود گفته می شود تعدیل سودهای این گروه دیدنی خواهد بود اما اینکه چه تأثیری بر قیمت سهام آنها خواهد گذاشت موضوعی است که باید اهالی تالار در خصوص آن تصمیم بگیرند.

بیمه ای ها: خدا را شکر با همت پول برخی از اهالی تالار و حجم کم سهام آنها و غفلت مدیران رشد خوبی را تجربه کردند. ما که هر چه گشتیم که متوجه شویم علت رشد هیجانی برخی از سهام سرشناس این گروه چه بود، جز چند تا کد و پول این کدها چیز دیگری نیافتیم.

در پایان بنظر می رسد با نهایی شدن موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و تمدید آن برای شرکت های دارای شرایط قید شده توسط سازمان مالیاتی روند بازار سرمایه بهتر از شرایط فعلی گردد.

401

کد خبر: 639967

وب گردی

وب گردی