اتابک جعفری : درصورت عدم انتقال آب دریای خزر هیچ طرحی در حوزه کشاورزی و صنعت استان سمنان قابلیت اجرایی ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان این که اکنون این استان با 150تا 180 میلیون مترمکعب کسری مخازن آب مواجه است، گفت: به دلیل اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی مشکلات زیادی در دشت های سمنان ایجاد شده است در حالی که تامین آب لازم نقش موثری در توسعه استان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از شاهرود اتابک جعفری افزود: استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.

وی اضافه کرد: از 26 دشت موجود در استان سمنان 13 دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و مجوزی برای اجرای طرح های کشاورزی و صنعتی در این دشت ها داده نمی شود و سایردشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است ومجوزی برای کشاورزی در آنها صادر نمی شود.

به گفته وی 76 درصد از کسری آب 150 تا 180 میلیون متر مکعبی استان سمنان مربوط به چهار دشت میامی، گرمسار، سمنان و دامغان و بقیه نیز مربوط به 22 دشت دیگر است.

به گزارش سمنان لاین ازایرناجعفری اظهار داشت : سه هزار و 850 حلقه چاه کشاورزی آب در استان سمنان وجود دارد که حدود 250 چاه آب غیر مجاز تشخیص داده شده و حکم قضایی برای پلمپ این چاه ها صادر شده است.

وی افزود: با قطعی شدن رای قضایی برای چاه های غیرمجاز در استان سمنان سالانه بین شش میلیون متر مکعب از برداشت غیر مجاز آب نیز جلوگیری می شود که می تواند برای تغذیه منابع زیر زمینی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: در 15 سال اخیر، آب زیرزمینی در دشت ها هر ساله به طور متوسط حدود 70 سانتی متر افت کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان مهم ترین راه کارها برای برون رفت از کم آبی در این استان کویری کشور را طبق مصوبه شورای عالی آب، نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی و به کارگیری تشکل های غیردولتی برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب اعلام کرد.

جعفری، انتقال آب دریای خزر و نکاء رود به سمنان، باروَری ابرها، صرفه جویی در مصرف آب را مهم ترین راه کار برای برون رفت از وضعیت فعلی کم آبی در این استان عنوان کرد.

وی بیان داشت : با این راه کار و تغذیه مصنوعی دشت ها و ایجاد موانع برای نگهداشت آب ناشی از بارش های فصلی در منطقه می توان حداقل در یک دوره بلند مدت 20 ساله، مشکلات آب را در سمنان حل کرد.

جعفری یادآور شد: اگر انتقال آب از دریای خزر به این استان صورت نگیرد، شاهد کاهش کیفیت آب در منطقه خواهیم بود و هیچ طرحی برای توسعه استان سمنان در حوزه کشاورزی و صنعتی نیز قابلیت اجرا شدن نخواهد یافت.

جعفری تاکید کرد: بارندگی های سال 94 نسبت به سال گذشته در استان سمنان بیشتر شد، ولی به دلیل مقطعی بودن و منجر به سیل شدن، در عمل، به آورد رودخانه ها تبدیل نشد و آبدهی روخانه، چشمه ها و قنات های استان سمنان در سال جاری منفی بوده است.

وی با اشاره به این که در سال 94 تمام چاه های آب کشاورزی به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شد، اظهار داشت: حدود 2 هزار چاه مشمول تجهیز به کنتور هوشمند آب و برق در استان سمنان بود که با همکاری بهره برداران، طرح هوشمند سازی کنتور این چاه ها به اتمام رسید.

وی به مسدود کردن حدود 90 درصد از چاه های غیرمجاز در سال گذشته در استان سمنان اشاره و خاطرنشان کرد : سمنان تنها استان کشور است که تمام چاه های غیرمجاز را تعیین تکلیف کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد : بر این اساس و در اجرای طرح تعادل بخشی، شرکت آب منطقه ای در سال 94 تعداد 276 چاه غیرمجاز با ظرفیت سه میلیون و 99 هزار مترمکعب پُر و مسلوب شد و اضافه برداشت 20 چاه به میزان چهار میلیون و 94 هزار مترمکعب کنترل شد.

وی ادامه داد: میزان حجم صرفه جویی شده بر اساس ماده های 11 و 12 در مورد 28 حلقه چاه به میزان یک میلیون و 93 هزار مترمعکب و تغذیه مصنوعی 13 حلقه چاه به ظرفیت چهار میلیون و 54 هزار مترمکعب در سال 94 در قالب طرح تعادل بخشی در استان سمنان انجام شد.

وی با اشاره به میزان بارش ها در ماه های مهر تا پایان اسفند 94 در سال آبی کنونی در استان گفت: در این مدت زمانی در سال آبی 94-95 به میزان 65 میلیمتر باران بارید که نسبت به میانگین دراز مدت 30 ساله 32 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 11 درصد کاهش دارد.

جعفری تصریح کرد: آوردِ رودخانه های استان سمنان نیز در همین مدت 104 میلیون مترمکعب بود که نسبت به میانگین بلندمدت 39 درصد و نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش یافته است.

وی به میزان افت آب زیرزمینی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: به طور متوسط در ماه های مهر تا اسفند 94 در سال آبی 94-95 به میزان 17 سانتیمتر افت آب های زیرزمینی رصد شده است که نسبت به میانگین درازمدت 18 درصد و نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش نشان می دهد.

وی بیان داشت : پیش بینی می شود خشکسالی هیدرولوژیکی و هیدروژئولوژیکی در سال 95 همچنان ادامه یابد و کم آبی در آب های جاری و زیرزمینی در استان سمنان ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: بارندگی ها در سال 94 تا دی ماه به طور متوسط در تمام نقاط استان خوب بود ولی در ماه های بهمن و اسفند 94 به جز در مجن شاهرود، بارندگی کاهش یافت.

ظرفیت برداشت سالانه آب در استان سمنان یک میلیارد و 183 میلیون مترمکعب است که از این میزان 238 میلیون مترمکعب از آب های سطحی و 945 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی برداشت می شود.

سهم بخش کشاورزی از آب در استان سمنان یکهزار و 39 میلیون مترمکعب، سهم بخش شرب 109 میلیون مترمکعب و سهم بخش صنعت 34 میلیون مترمکعب از کل مصرف آب در استان سمنان است.

در استان سمنان فقط هشت دهم مشترکین خانگی آب پُرمصرف هستند و سرانه مصرف 79 درصد از مردم این استان زیر 20 مترمکعب است.

نظر خود را اضافه کنید.

کد خبر: 640158

وب گردی

وب گردی