رهامی: در مجلس دهم میان اصلاح طلبان و  لاریجانی رقابتی ایجاد نخواهد شد

رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان گفت: فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم با توجه به ترکیب راه یافتگان از فهرست اصلاح طلبان، حامیان دولت و احزاب معتدل 169 نفره خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، حجت السلام و المسلمین محسن رهامی در گفت و گو با ایرنا افزود: مشغول رایزنی و تبادل نظر برای رسیدن به مدلی مشخص برای ریاست مجلس و کمیسیون ها تا هفتم خرداد هستیم.
وی درباره فراکسیون های مجلس دهم و رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس تاکید کرد: در مجلس هم میان اصلاح طلبان و علی لاریجانی رقابتی ایجاد نخواهد شد و سعی خواهیم کرد در قالب یک فراکسیون همکاری کنیم.
رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان همچنین در تحلیل خود از نتیجه انتخابات مجلس دهم اظهارداشت: با توجه به این که اصلاح طلبان و حامیان دولت اکثریت مطلق مجلس دهم را به دست آوردند می توانیم هیات رییسه‌ قوی تشکیل دهیم.
رهامی افزود: درست است که در آمار منتشر شده تعداد نامزدهای راه یافته از فهرست امید 125 نفر هستند اما با توجه مجموع راه یافتگان به مجلس از فهرست اصلاحات، حامیان دولت و نیروهایی که به طور اختصاصی از احزاب معتدل نامزد بوده‌اند به احتمال زیاد فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم 169 نفره خواهد بود.
رهامی خاطرنشان کرد: در مجلس دهم سعی خواهیم کرد با نیروهای معتدل یک فراکسیون را تشکیل دهیم و در این فراکسیون قوی تحت هر عنوانی متشکل شویم و از تشتت و اختلاف پرهیز کنیم.
وی درباره انتخاب ربیس مجلس دهم نیز گفت: بحث ریاست مجلس مطرح نیست، اصلاح طلبان به هیچ وجه نمی خواهند ائتلافی که در تهران میان حامیان لاریجانی و اصلاح طلبان شکل گرفته بود در داخل مجلس دچار اختلاف یا انشقاق شود.
حقوقدان اصلاح طلب تصریح کرد: اگر با اصولگرایان معتدل دچار اختلاف شویم نمی توانیم در مجلس دهم موثرعمل کنیم، مخالفان ما می خواهند میان نیروهای معتدل چنین اختلافی پیش بیاید.
رهامی افزود: به همین دلیل برای رسیدن به مدلی مشخص برای ریاست مجلس و کمیسیون ها تا 7 خرداد مشغول رایزنی و تبادل نظر هستیم.
وی به نقش آفرینی لاریجانی در حمایت از دولت یازدهم در سه سال گذشته به خصوص در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان سعی خواهند کرد به جای رقابت، با وی همکاری داشته باشند.
وی همچنین اظهار داشت: انسجام و وحدت اصلاح طلبان، نیروهای حامی دولت و اعتدال گرایان هدف اصلاح طلبان در مجلس دهم خواهد بود.
رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان درباره تشبیه مجلس دهم به دوره ششم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما تجربه مجلس ششم را مطالعه کرده ایم، بنابراین به دنبال تکرار تجربه آن مجلس نیستیم. مجموعه اصلاح طلبان به دنبال ایجاد فضای تعامل و مدارا در مجلس و فضای سیاسی کشور خواهند بود.
وی افزود: تجربه مجلس ششم به ما نشان داد که نباید تندروی داشته باشیم، بنابراین تا سعی خواهیم کرد با نیروهای میانه رو و اعتدالی به گفت و گو بپردازیم.
رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان ادامه داد: در این برهه امر مهم برای ما رقابت میان نیروهای معتدل و اصلاح طلب نیست ما سعی خواهیم کرد انسجامی که در هفتم اسفند ایجاد شد را در مجلس حفظ کنیم.
رهامی خاطرنشان کرد: بنابراین همانطور که در تهران سعی کردیم نیروهای نزدیک به لاریجانی را در ترکیب فهرست خود قرار دهیم و از یک سو زمینه رای آوری آنان را فراهم کنیم و از سوی دیگر مانع اختلاف و ارائه چند لیست در تهران شویم در دورن مجلس هم میان اصلاح طلبان و آقای لاریجانی رقابتی ایجاد نخواهد شد بلکه سعی خواهیم کرد در قالب یک فراکسیون همکاری کنیم.
عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در ادامه به رایزنی های این جریان سیاسی پس از پایان انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: کمیته تعامل و رایزنی کار خود را پس از انتخابات هم ادامه خواهد داد و برای ایجاد تفاهم بیشتر بین جریان‌های سیاسی و احزاب و گروه‌ها فعالیت مستمر خود را ادامه خواهیم داد.
مسئول کمیته ائتلاف و تعامل رایزنی اصلاح طلبان تاکید کرد: امروز رقابت ما در انتخابات تمام شده و می‌خواهیم مجلس قوی و بدون حاشیه در شأن این ملت و در تراز جمهوری اسلامی تشکیل دهیم.
رهامی تصریح کرد: با توجه به تجربیات مجالس گذشته سعی خواهیم کرد از حاشیه سازی ها دوری کرده و فراکسیونی قوی که همه گروه های معتدل را در بر بگیرد تشکیل دهیم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تشکیل فراکسیون صدای ملت نیز گفت: اصلاح طلبان علی مطهری را خلف صالح شهید مطهری و یک نماینده شجاع می دانند.
رهامی افزود: وی درانتخابات گذشته هم لیست صدای ملت را در جریان انتخابات مطرح کرده بود، اما این لیست اقبال چندانی به دست نیاورد توصیه ما به او و بقیه همفکران تشکیل فراکسیون های صنفی به جای فراکسیون های سیاسی است.
وی با بیان این که فراکسیون های متعدد بیشتر عامل تفرقه و تک روی در مجلس هستند، اظهار امیدواری کرد: یک فراکسیون فراگیر بتواند جای این فراکسیون ها را بگیرد، به همین دلیل اصلاح طلبان سعی خواهند کرد با اعتدال گرایان و نیروهای همفکر یک فراکسیون قوی و البته منسجم را تشکیل دهند.
رییس کمیته ائتلاف و رایزنی اصلاح طلبان تصریح کرد: تجربه مجالس گذشته با ما ثابت کرد که اختلاف و تشتت آراء مانع از تکرار پیروزی و کمک کردن به دولت می شود.

201/201

کد خبر: 640390

وب گردی

وب گردی