برندگان یکی از گرانقیمت ترین جوایز کتاب جهان  معرفی شدند

جوایز «شیخ زاید» 2016 طی مراسمی به نویسندگان و چهره‌های فرهنگی برنده اعطا شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گلف نیوز، جوایز «شیخ زاید» که از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان عرب محسوب می‌شود، شب یکشنبه (12 اردیبهشت) طی مراسمی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی برگزار شد به هفت چهره برگزیده اعطا شد.

ارزش کلی این جوایز که از گران‌قیمت‌ترین جوایز کتاب جهان به حساب می‌آید، بالغ بر پنج میلیون و 500 هزار درهم است. شش برنده مبلغی 750 هزار درهمی (حدود 200 میلیون دلار) و یک مدال طلا دریافت کردند و به «امین معلوف» رمان‌نویس فرانسویِ لبنانی‌تبار که به عنوان شخصیت فرهنگی سال برگزیده شد، جایزه‌ای یک میلیون درهمی (حدود 300 هزار دلار) تعلق گرفت.

«ماورای نوشتن» اثری از «ابراهیم عبدالمجید» رمان‌نویس مصری، جایزه بخش ادبیات «شیخ زاید»‌ 2016 را به خود اختصاص داد. در بخش نقد ادبی و هنری «سعید یقطین» برای نگارش «تفکرات ادبیات عرب» به عنوان برنده معرفی شد.

جایزه بخش ترجمه «شیخ زاید» نصیب «کیان یحیی» از عراق برای ترجمه کتاب «معنای معنا» اثری از «اوگدن و ریچاردز» ‌شد. پروفسور «رشدی راشد» از مصر موفق شد جایزه بخش فرهنگ عرب در زبان‌های دیگر این دوره را به خانه ببرد. در بخش فناوری و صنعت نشر «دارالساقی» از لبنان برگزیده شد و جایزه بخش کمک به پیشرفت ملت‌ها هم به «سراب» نوشته «جمال سند السویدی» از امارات متحده عربی اعطا شد.

در این مراسم چهره‌های شاخص ادبی، سیاسی و هنری جهان عرب حضور داشتند. «شیخ زاید» شامل دو بخش دیگر ویژه ادبیات کودک و نویسندگان جوان هم می‌شود که در این دوره هیچ برنده‌ای نداشتند.

‌این جوایز که از سوی امارات متحده عربی به صورت سالانه برپا می‌شود، از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی جهان عرب به حساب می‌آید و دهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. این جایزه به نام امیر امارات متحده عربی «شیخ زاید النهیان» و با هدف تجلیل از ناشران‌، نویسندگان و متفکرانی که در راستای غنای فرهنگی و ادب کشورهای عربی می‌کوشند‌، راه‌اندازی شده‌ است.

جایزه «شیخ زاید» از سال 2007 فعالیت خود را آغاز کرده است. به هر یک از برندگان مبلغی 750 هزار درهمی اعطا می‌شود و برنده بخش شخصیت فرهنگی سال، مبلغی یک میلیون درهمی دریافت می‌کند. ارزش کلی این جوایز به هفت میلیون درهم می‌رسد. مراسم اعطای این جوایز ماه می در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی برگزار خواهد شد.

507502

کد خبر: 640432

وب گردی

وب گردی