قضاوت درباره  خودکشی  به دلیل عدم توانایی  در پرداخت هزینه ها  صحیح نیست

سخنگوی وزارت بهداشت درباره خودکشی مرد 47 ساله به دلیل عدم توانایی پرداخت مبلغ 300 هزار تومانی توضیحاتی ارایه کرد.

نیوشا یعقوبی_ایسکانیوز: دکتر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: درباره برخی اتفاقاتی که در زمینه بهداشت و درمان رخ میدهد در ابتدا باید شفاف سازی واطلاع رسانی به بیمار و خانواده بارعایت حریم شخصی صورت گیرد و درمواقعی که لازم است در اجتماع و رسانه ها منعکس شود. در مورد اخیر هم جلسه شورای معاونین تشکیل شد و با توجه به دستوراتی که دکتر هاشمی در این زمینه صادر کردند، اطلاع رسانی شفاف و به موقع به مسولان مربوطه در هر سازمان سپرده خواهد شد.
او ادامه داد: خطای پزشکی در همه جا رخ می دهد اما همکاران خدمات درمانی باید دقت بیشتری داشته باشند زیرا با توجه به انعکاس اخبار در شبکه های اجتماعی ، گویی ما در یک اتاق شیشه ای زندگی می کنیم اتفاقاتی که رخ میدهد را به هیچ عنوان نمی توان پنهان کرد.
او با اشاره به عمل اشتباهی پای دیگر بیمار توسط پزشک در این باره گفت: متاسفانه این حادثه در اراک رخ داده است و در این زمینه برخورد های لازم صورت گرفته است. این پزشک به طور موقت از کار برکناد و پرونده او به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
او با اشاره به خودکشی مرد 47 ساله در برج میلاد در این باره گفت: این حادثه در بیمارستان دولتی متعلق به سازمان تامین اجتماعی رخ داده است.در این بیمارستان خدمات به صورت رایگان انجام می شود. و اگر یک بیمار نیازمند خدمات اورژانسی باشد، این خدمات به سرعت انجام می شود .همچنین در صورت نیاز خدمات مددکاری برای رایگان شدن هزینه ها نیز صورت میگیرد.
او افزود: متاسفانه یکی از هم وطنان در این بیمارستان خودکشی کرده است اما قضاوت درباره اصل ماجرا صحیح نیست و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.مراجع قضایی نیز باید به این موضوع رسیدگی کنند. اطلاعات ما در این زمینه دقیق نیست. درباره اصل ماجرا،سوابق بیماری فرد مراجعه کننده، نحوه مراجعه و ارتباطی که با مسئول مربوطه برقرار کرده است اطلاعات دقیقی نداریم. مراجع قضایی به این پرونده رسیدگی خواهد کرد.
او ادامه داد: ممکن است اتفاقات مشابهی در تمامی بیمارستان ها رخ دهد.مدتی پیش یک فیلم در شبکه های اجتماعی پخش شد که در آن یک بیمار و همراه او در دستشویی بیمارستان مواد مخدر مصرف می کردند.آیا بیمارستان میتواند این موردها را کنترل کند؟آیا میتوان در دستشویی ها هم دوربین نصب کرد؟

حادثه بیمارستان اراک را پیگیری می کنیم

دکتر حریرچی با بیان اینکه پزشک مقصر حادثه اراک تا بررسی نهایی، از کار منع شده است گفت: ما خود به عنوان مدعی العموم در این خصوص طرح شکایت کرده ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:مورد حادثه اراک موضوع از جهات مختلف قابل توجه است. در درجه اول باید بدانیم که قصور پزشکی مختص بیمارستان های ما نیست و در همه جای دنیا اتفاق می افتد البته باید با قصورات پزشکی برخورد شود و پرونده بیمارستان اراک نیز به مراجع قانونی و نظام پزشکی ارجاع شده و باید منتظر بررسی ها و تعیین درجه قصور پزشک باشیم تا تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ شود.

او درباره معضل زیرمیزی گفت: زیرمیزی در کل بیمارستان‌های دولتی به صفر و در بیمارستان‌های خصوصی در شهرستان‌ها به صفر یا نزدیک صفر رسیده است. در شهر تهران شاهد موارد ناچیزی از زیرمیزی بودیم، اما باز هم تاکید می‌کنیم یک مورد آن هم زیاد است. در مواردی دیده شده است که برای دریافت زیرمیزی روش‌ها را تغییر می‌دهند. مثلا در فردی در یک شهرستان کاری را انجام می‌دهد و زیرمیزی را به حساب مادرش در یک شهرستان دیگر واریز می‌کند. این موارد نیز شناسایی و با آنها برخورد قانونی صورت گرفته است. در این زمینه معیار ما عدم شکایت نیست. افراد معدودی که این کار را انجام می دهند، بلدند که چگونه مردم را در شرایطی قرار دهند تا شکایت نکنند. باید با همکاری مردم، جامعه پزشکی و رسانه‌ها درباره پرداخت‌های غیرقانونی اطلاع رسانی کنیم.

حریرچی درباره نظر وزارت بهداشت درباره مصرف محصولات ترا ریخته گفت: درباره این محصولات باید از افراط و تفریط خودداری کرد. البته به دلیل محدودیت‌های آب و خاک در تمامی کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند، اما هر نوع محصولی اعم از غذایی، دارویی و ... باید مجوز لازم را داشته باشد تا از سلامت این محصئلات آگاه شویم.با محصولات تراریخته جدید باید منطبق با موازین علمی برخورد کرد و در جایی که نیاز به استفاده از آنها وجود دارد باید درباره سلامت و عدم آسیب رسانی آنها مطمئن باشیم.

105105

کد خبر: 640503

وب گردی

وب گردی